AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Vi har fått avklart at vår datter ikke har noen diagnose (Vi mistenkte asperger eller en form for autisme). Hun er høysensitiv, som er et personlighetstrekk vi må tilrettelegge i forhold til. Noen som har høysensitive barn som har tips? Anonymkode: 3a2a7...17b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 hvordan/hvor avklares dette?spør fordi jeg har mistanke om at barnet mitt har dette, helt sikker på at jeg har dette selv, men har jo bare "selvdiagnostisert"(vet at det ikke er en diagnose) meg selv etter å ha lest om det Anonymkode: 9f47b...607
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 hvordan/hvor avklares dette?spør fordi jeg har mistanke om at barnet mitt har dette, helt sikker på at jeg har dette selv, men har jo bare "selvdiagnostisert"(vet at det ikke er en diagnose) meg selv etter å ha lest om detAnonymkode: 9f47b...607Vi involverte PPT (henviste selv), da hun har slitt sosialt og har trengt ro/pauser i barnehagen, noe de ikke fikk til - så hun har hatt det veldig tøft med å være overstimulert. Anonymkode: 3a2a7...17b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 Er jo ulike grader av dette, og både jeg og døtrene mine har nok dette trekket, men ikke veldig ekstremt.Det som hjelper hos oss er egentlig ganske basic, som å unngå unødvendig stress (beregne god nok tid til påkledning o.l), ikke ha for mange aktiviteter på en dag, unngå situasjoner der man må forholde seg til mange ukjente folk på en gang (noen ganger må man jo det, men da kan man passe på å få noen pauser innimellom), få nok søvn. Begrens tv-titting/iPad til max en time. Forsøker å ivareta de så godt jeg kan i uvante situasjoner, og la de støtte seg på meg om de trenger det. Bruker også musikk til å berolige, de har noen plater de kan sette på selv, som fungerer bra. Anonymkode: 9f0c9...056 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 PPT kan ikke avgjøre at barnet er høysensitivt. Dette er bare et tullebegrep. Anonymkode: ccb9d...b2f 5
KvinneguidenBruker Skrevet 12. desember 2015 #6 Skrevet 12. desember 2015 PPT kan ikke avgjøre at barnet er høysensitivt. Dette er bare et tullebegrep. Anonymkode: ccb9d...b2fEh, nå sitter jeg med rapporten foran meg, så jeg tar det passer alvor ihvertfall. 2
Gjesten29 Skrevet 12. desember 2015 #7 Skrevet 12. desember 2015 Eh, nå sitter jeg med rapporten foran meg, så jeg tar det passer alvor ihvertfall. Høres likevel litt "rar" ut?Ped leder her- er barnet utredet på sykehus/bup?
BlendaSensitive Skrevet 12. desember 2015 #8 Skrevet 12. desember 2015 PPT kan ikke avgjøre at barnet er høysensitivt. Dette er bare et tullebegrep. Anonymkode: ccb9d...b2fStår vel at høysensitiv er et personlighetstrekk, ikke diagnose, se startinnlegget. Tipper barnet er for lite til å sette en endelig diagnose, som asperger eller annen autismediagnose. Er jo bare tre år. 2
Gjesten29 Skrevet 12. desember 2015 #9 Skrevet 12. desember 2015 Tre år er IKKE for tidlig å sette diagnose, er på høy tid det blir mer kunnskap om autisme generelt!Har en sønn med as selv, startet tidlig på egenhånd ( fordi vi ikke fikk adekvat hjelp ) fungerer fantastisk på alle områder, og er i tenårene. ( Tatt i betraktning diagnose)Jo tidligere vi starter JO BEDRE! 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #10 Skrevet 12. desember 2015 Høres likevel litt "rar" ut?Ped leder her- er barnet utredet på sykehus/bup?TS her, ja, vurdert mot asperger, autisme og slikt i tester. Vi har vært både på sykehus og på kontoret hos psykologspesialist på DPS. Tester, observasjoner og uttalelser fra barnehagen og lege gir samlet konklusjon høysensitiv med behov for tilrettelegging. Spesielt innen lyd/ lys/ støy/ stimuli og tydelig forberedelser på hva som skal skje. (Å ikke være forberedt gjør fort at en aktivitet går galt. Mye stimuli i løpet av en dag gir deg gir kaotiske netter med mange oppvåkninger.) TS Anonymkode: 3a2a7...17b 3
Gjesten29 Skrevet 12. desember 2015 #11 Skrevet 12. desember 2015 TS her, ja, vurdert mot asperger, autisme og slikt i tester. Vi har vært både på sykehus og på kontoret hos psykologspesialist på DPS. Tester, observasjoner og uttalelser fra barnehagen og lege gir samlet konklusjon høysensitiv med behov for tilrettelegging. Spesielt innen lyd/ lys/ støy/ stimuli og tydelig forberedelser på hva som skal skje. (Å ikke være forberedt gjør fort at en aktivitet går galt. Mye stimuli i løpet av en dag gir deg gir kaotiske netter med mange oppvåkninger.) TSAnonymkode: 3a2a7...17bJo...men synes selv det virker merkelig med kun høysensivitet, er typiske tekk på as..../autisme
Teriyaki Skrevet 12. desember 2015 #12 Skrevet 12. desember 2015 Eldste sønnen vår er nok høysensitiv. Det er jeg også. Nå er dette et relativt nytt begrep, så her har ikke ppt brukt det begrepet, men beskrevet han som et barn som tar inn fryktelig mye inntrykk på en gang, har vanskelig for å holde fokus og konsentrasjon og som blir hyperaktiv og får "døve ører" samt dårlig impulskontroll ved overstimulering. "han er ikke et barn man har med på kjøpesenter en lørdag", sa de. I bhg er det tilrettelagt slik at han skal skjermes. Ser de at han er overstimulert så må de selvsagt hjelpe han til å roe ned ved å feks la han og en venn inn på et rom for å leke, men de skal også passe på p unngå at han er i kaotiske situasjoner. Som når det er ryddetid. Da kan feks han få i oppgave å rydde på kjøkkenet med en voksen, eller inne på legorommet. Helst ikke i fellesområdet hvor det skjer veldig mye. Han trenger også tydelige beskjeder, spesielt når han er "høyt oppe". I tillegg sliter han med å lese andre barns signaler, som når en lek blir for voldsom. Dette er noe der også jobbes med. Det er dessuten fokus på mestring, for at hans natur ikke skal bli noe negativt og hemmende. 3
BlendaSensitive Skrevet 12. desember 2015 #13 Skrevet 12. desember 2015 Tre år er IKKE for tidlig å sette diagnose, er på høy tid det blir mer kunnskap om autisme generelt!Har en sønn med as selv, startet tidlig på egenhånd ( fordi vi ikke fikk adekvat hjelp ) fungerer fantastisk på alle områder, og er i tenårene. ( Tatt i betraktning diagnose)Jo tidligere vi starter JO BEDRE! Behøver ikke rope...Men vi vet jo ikke hva PPT har konkludert med. Ja det er viktig med RETT diagnose tidlig. Men kan jo være at i TS sitt tilfelle så er det fortsatt uklart. Barnet er jo under utredning, og regner med det får oppfølging. Og derfor har familien fått informasjon om forsøke skjerme barnet. TS: dere kan jo også be PPT om råd, som er tilpasset akkurat ditt barn. Be om veiledning hvordan dere legger til rette best mulig. Lykke til! 1
Gjesten29 Skrevet 12. desember 2015 #14 Skrevet 12. desember 2015 Behøver ikke rope...Men vi vet jo ikke hva PPT har konkludert med. Ja det er viktig med RETT diagnose tidlig. Men kan jo være at i TS sitt tilfelle så er det fortsatt uklart. Barnet er jo under utredning, og regner med det får oppfølging. Og derfor har familien fått informasjon om forsøke skjerme barnet. TS: dere kan jo også be PPT om råd, som er tilpasset akkurat ditt barn. Be om veiledning hvordan dere legger til rette best mulig. Lykke til!Jeg roper ikke. legger trykk på det som er viktig, jobber med barn daglig/åresvis og ser for mange skjebner i forhold til det "å vente" ( sikkert derfor mange sliter, dropper ut fra skolen osv osv, jeg gidder ikke se på det lenger, krever tiltak nå og gjør mitt for at mine skal klare seg, og det vil de. 1
BlendaSensitive Skrevet 12. desember 2015 #15 Skrevet 12. desember 2015 Jeg roper ikke. legger trykk på det som er viktig, jobber med barn daglig/åresvis og ser for mange skjebner i forhold til det "å vente" ( sikkert derfor mange sliter, dropper ut fra skolen osv osv, jeg gidder ikke se på det lenger, krever tiltak nå og gjør mitt for at mine skal klare seg, og det vil de.Absolutt helt enig i dette. Jeg er heller ikke for "vente og se" mentaliteten. Akkurat i dette tilfellet så er jo barnet under utredning, fått som personlighetstrekk høysensitiv, og de forsøker tilrettelegge hverdagen. 1
Teriyaki Skrevet 12. desember 2015 #16 Skrevet 12. desember 2015 Som høysensitiv selv så kan jeg bare si det at for meg var det veldig viktig å få alenetid når jeg trengte det. Jeg ble sliten av å være sosial, så jeg satt meg ofte ned alene der lille jeg gikk i bhg for å leke. Det likte jeg godt.Hadde også en lengre periode i tenårene hvor tiden på skolen var evig nok for meg, så bortsett fra i helger så foretrakk jeg å være hjemme etter skoletid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå