Gå til innhold

førerkort, hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått førerkortet, eller for noen uker siden. Så tilfeldigvis i dag at det står noe bak AM også..
Jeg kjørte opp til bil, altså klasse B.

I følge vegvesnets side så er det to-, tre- og firhjuls moped. Men så er det jo en del underklasser også.

Men hva betyr det? At jeg ar både AM og B?
Bil er jo bil, sier jo seg selv, det er jo det jeg kjørte opp til. Men hva betyr det at det også står "AM" på kortet? De samme tallene som det står i rute 10 og 11 er identiske for B og AM. 

Har ikke mopedlappen, ikke kjørt opp til noe før. 

Anonymkode: 7c680...fcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra vegvesnets nettsider

Utvidede førerrettigheter i klasse B
Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. Er klasse B tatt før 19. januar 2013, gjelder klasse B også for 3-hjuls motorsykkel. Har 3- eller 4-hjuls motorsykkel slagvolum over 125 ccm, kan du trekke tilhenger etter denne hvis dette er godkjent ved merknad i motorsykkelens vognkort.

Skrevet

Ja, du har nå lov til å kjøre moped.

Skrevet

Ey så kult! Da kan jeg gni det inni trynet på bestefar! 
Han ble sinna da jeg ikke kjørte opp til moped da jeg var 16. For han mener alle med vett nok vet å kjøre opp ved første mulighet. Kun tapere tar bussen. Ja, han er en idiot fra en annen verden. 

Så nå kan jeg gni det inn og si "Haha, penger spart, når har jeg lappen til både Bil OG Moped!" :hoppendeglad:

Og nei, jeg og bestefar går ikke overrens, overhode. Han er så trangsynt som du får det. 
Fikk kjeft fordi søsteren min kjørte opp, men ikke jeg. Mannfolk med vett i hodet kjører bil fra de er minst 15 år gammel, og kjører opp og får lappen den dagen de fyller 18 år. Noe annet er skammelig. 
Jeg er 26 og først nå har jeg førerkortet, fordi jeg bor sentralt, jobben er 5 minutter med sykkel unna. Busstopp rett utenfor døren. Så har ikke hatt behov for førerkortet før nå. Noe bestefar ikke godtar og minner meg på vær gang vi møtes. 

TS 

Anonymkode: 7c680...fcc

Skrevet

I teoriboka som en del av førerkortopplæringen står dette forklart, mao du skal kunne dette for å kunne kjøre bil. 

Anonymkode: 73d9b...3fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...