AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Jeg ser etter leker vi kan bruke som hjernetrim for hunden vår, sånne som er mentalt stimulerende. Noen anbefalinger? Anonymkode: e358c...b34
Tabris Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Det finnes flere slike hjernetrim-leker man kan få kjøpt. Problemet med dem er at så fort hunden har løst oppgaven og forstår hva den skal gjøre, så er det ikke hjernetrim lenger. Så den fungerer bare i en kort periode og det blir dermed litt bortkastede penger.Ellers kan du forsøke ting som:- Gjemme èn godbit inni et håndkle som du knytter og tuller rundt (pass på at du ikke har en hund som river i biter eller spiser håndkleet).- Gjemme en godbit under en kopp. Bruk gjerne kopp av plast eller papp så den ikke blir ødelagt hvis hunden krafser eller biter på den. Når hunden forstår hva den skal gjøre kan du legge til flere kopper, og lage "koppeleken".Leker som dette blir enda mer gøy hvis du kan lære hunden å finne gjenstander. Å finne godbiter er som regel veldig lett for de fleste hunder, og krever dermed ikke så mye hjernekapasitet og energi. Jeg har f.eks lært min hund koppeleken hvor jeg gjemmer en mynt i en kopp og har to andre kopper ved siden av, så skal han markere hvilken kopp som har mynten. Evt kan du gjemme binders, sikkerhetsnål eller hva som helst lite annet du lærer hunden å finne i rommet et sted. Den type nesearbeid krever mer av hunden og gjør den ordentlig godsliten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå