Gå til innhold

Aggressiv og stressa katt. What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i fjor høst overtok vi en MEGET spesiel sterilisert frøken på 8 år..

fikk beskjed om at hun både biter og klorer uten noen spesiell grunn men tenkte at dette løser seg fort bare hun får litt tid på seg og opplever et trygt og kjærlig hjem.

men det blir ikke bedre, i løpet av året har hun blitt værre så alle som entrer huset får beskjed om å ikke røre katten, likevel kommer jo pus og legger seg på fang og viser tegn på at hun vil kose og når hun får nok angriper hun.. 

Bedre blir det ikke at hun også angriper vår 8 mnd gamle niese. Vi gjør vårt for å passe på at de ikke er sammen under tilsyn og når de da er sammen passer vi på at ikke barnet kommer i nærheten av pus, for plutselig klikker det for katten og da går det utover alt og alle i nærheten. 

Hun har klart barnet flere ganger. 

Har over 20 års erfaring med katter men aldri vært borti et dyr som dette, og vi vet neimen ikke hva vi skal gjøre.

avlivning sitter langt inne, men likevel føler vi at det er eneste og beste løsning for pus. Hun kjenner jo ikke til noe annet liv enn å angripe uten grunn.. 

Anonymkode: c64b7...7f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere vært hos dyrlegen og utelukket at katten er syk/har smerter?

Skrevet

Har dere vært hos dyrlegen og utelukket at katten er syk/har smerter?

de gangene vi har vært hos dyrlegen har hun blitt dopa ned så fort vi er innafor dørene, dyrlegene sa at de aldri hadde vært borti en så sint katt før.. 

Hun har derfor bare blitt sjekka overfladisk, 

Skrevet

Be om en skikkelig sjekk med blodprøver og full pakke. Virker jo som katten er syk/har smerter. Eller den kan ha en vond fortid så den rett og slett er redd. Jeg har også hatt en katt som plutselig kunne angripe selv om den ikke var like ille som din. Den var blitt slått og mishandlet, så var redd for å bli tatt på annet enn hodet. Han ble mye bedre etterhvert.

Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke giddet å hatt et så utrivelig dyr i hus. For hvilken glede har man av dyret da? Og har katten noen glede av å leve når den er stresset og konstant på krigsstien? Jeg tviler på det. Nei, er det ikke sykdom som ligger bak oppførselen, så la uvesenet få slippe.

Anonymkode: bd2f1...600

Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke giddet å hatt et så utrivelig dyr i hus. For hvilken glede har man av dyret da? Og har katten noen glede av å leve når den er stresset og konstant på krigsstien? Jeg tviler på det. Nei, er det ikke sykdom som ligger bak oppførselen, så la uvesenet få slippe.

fy faen ta deg!!!!

Anonymkode: f5abe...6ff

• Liker 1
Skrevet

Pr nå har vi liten glede av hverandre, men så sitter det veldig langt inne å skulle gi opp og... 

Men så har vi et ansvar for dyret, og når hun skader andre i tide og utide blir vi litt redde for hva vi har i vente.

katten kom fra et gårdsbruk med en tøff bagasje før hun havnet hos forrige eier hvor hun har levd et liv basert på å ta vare på seg selv, hun har fått mat og tak over hodet men manglet trygghet og kjærlighet, hun er usikker derfor blir hun stressa og sint. 

Men nå er det vårt ansvar at hun har det bra og at hun slipper å kjempe mot alt og alle, spørsmålet er bare om vi tørr å risikere at hun angriper noen mer enn det hun har gjort til nå...

Skrevet

Huff, dette hørtes kjedelig ut. Minner om katten til en venn av meg. Den oppførte seg på samme måte. Typisk gårdskatt som hadde minimalt med menneskekontakt før den ble gitt bort når den var rundt 4-5 mnd.
Den er nå 14 år og har bitt mye roligere, stabil og forutsigbar. Jeg har bare blitt bitt/klort et par ganger iløpet av de 5 årene jeg har kjent den, men vet om folk som er livredd katta pga tidligere opplevelser. Jeg har passa katta MYE i ferier osv, så kjenner den ganske godt nå, og han er en kjempekosete pus. Istedefor å angripe når den er lei kos (slik den gjorde før) så har han begynt å gå vekk ög legge seg et annet sted.
Har dessverre ikke noe tips. Det eneste vennen min har gjort er at han aldri har straffet katten på noe vis uansett hvor aggressiv den har vært. Også har den fått masse kjærlighet og oppmerksomhet til tross for atferden.

Jeg tror dette er ganske vanlig blant katter som har hatt lite menneskekontakt i tidlig alder. Er fosterhjem for dyrebeskyttelsen og ser denne type atferd hos katter som er født ute og ikke møtt mennesker før etter 12 ukersaldern. Har aldri vært borti det hos katter som er vant til mennesker fra starten av. Dyrebeskyttelsen pleier å bare avlive de verste tilfellene, da det ikke er godt for katter å ha det så stressende et helt liv sammen med mennesker.

Anonymkode: f785b...9af

Skrevet

Forresten.. har du testa Feliway på pusen?
Det har faktisk fungert med en del av kattene jeg har hatt i fosterhjem. Har brukt det i 1-2 mnd. Stikkontaktversjonen når de går fritt i huset, sprayen hvis de bare er på et rom. Gjetter på at den man putter i stikkontakt er mest aktuell for deg :) De selger det på de fleste dyrebutikker.

Tenkte ikke på det når jeg skrev forrige innlegg.

• Liker 1
Skrevet

fy faen ta deg!!!!

Men ellers har du det bra? Du virker ganske nevrotisk når du reagerer slik. For hva var det som var så ille med svaret mitt? Jeg sier bare hva jeg mener er mest fornuftig å gjøre, både for katten og familien.

Når en katt terroriserer en hel familie som denne her gjør, så ser jeg virkelig ikke meningen med å beholde den. Hvor har det blitt av folks evne til å tenke litt realistisk? Hvorfor mener du at det er fornuftig å holde liv i en katt, som helt uprovosert går til angrep på menneskene rundt seg? Hvilken glede har man av et slikt dyr? Man skal selvsagt forsøke å utelukke sykdom først, men er det ikke noe slikt som ligger bak, så ser jeg virkelig ikke poenget med å beholde det. Å forsøke å dressere en sint katt til å bli snill, er jo nærmest umulig. Men for all del, det er jo opp til hver og en hvor mye man vil ofre. Ønsker man å leve i årevis med en konstant frykt for at katten skal angripe, så værsågod.

Skrevet

"Fy faen ta deg" kommentaren handler nok veldig mye om hvor lite man ser utenfor boksen..

Mange ser på avlivning som en uting men for noen er det eneste løsning! 

• Liker 1
Skrevet

Men ellers har du det bra? Du virker ganske nevrotisk når du reagerer slik. For hva var det som var så ille med svaret mitt? Jeg sier bare hva jeg mener er mest fornuftig å gjøre, både for katten og familien.

Når en katt terroriserer en hel familie som denne her gjør, så ser jeg virkelig ikke meningen med å beholde den. Hvor har det blitt av folks evne til å tenke litt realistisk? Hvorfor mener du at det er fornuftig å holde liv i en katt, som helt uprovosert går til angrep på menneskene rundt seg? Hvilken glede har man av et slikt dyr? Man skal selvsagt forsøke å utelukke sykdom først, men er det ikke noe slikt som ligger bak, så ser jeg virkelig ikke poenget med å beholde det. Å forsøke å dressere en sint katt til å bli snill, er jo nærmest umulig. Men for all del, det er jo opp til hver og en hvor mye man vil ofre. Ønsker man å leve i årevis med en konstant frykt for at katten skal angripe, så værsågod.

Du kalte den et uvesen. Du skrev også at det ikke er sykdom som ligger bak. Hva FAEN vet du om det? Er du synsk? Hæææææh? Hææææææææh? 

Skrevet

Du kalte den et uvesen. Du skrev også at det ikke er sykdom som ligger bak. Hva FAEN vet du om det? Er du synsk? Hæææææh? Hææææææææh? 

Klarer du ikke å skrive noe uten å banne, eller? Og hører du dårlig også?

Uansett, så har jeg ikke sagt noe om at det ikke kan ligge sykdom bak, så den påstanden du kommer med der, er ren fantasi. Tvert i mot, så har jeg nevnt at man bør utelukke sykdom før eventuell avliving. Likevel har jeg nok mest tro på at denne katten rett og slett er skikkelig humørsyk, noe mange katter har en tendens til å være.

Skrevet

Herregud, slutt å krangle.

Skrevet

Du må lese litt nøyere, det var ikke det h*n sa.

Anonymkode: 976d7...08e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...