AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #21 Skrevet 11. desember 2015 Min far ble kreftsyk, men hadde heldigvis forsikring. Det gikk fem dager fra han fikk diagnosen til han hadde 200 000 på konto. Senere fikk han gjevnlige utbetalinger. Han fikk også komme raskt frem i køen på enkelte behandlinger. Selskapet sendte han også til Tyskland for behandling der, da den behandlingen passet hans sykdom bedre enn den gjør i Norge. I utlandet er slik behandling dyr, men dette betalte han selvsagt ingenting for. Forsikringselskapet er ikke leger, og kan ikke gjøre deg frisk. De kan gjøre prosessen lettere med å sikre deg god økonomi og kjøpe deg frem i køene( på enkelte ting). Om man ikke har forsikring vil man få den behandlingen sykehusene tilbyr. Økonomisk støtte får du av Norge, selv om den ikke er like god som ved forsikring. Alt går nok bra likevel skal du se Anonymkode: fc621...382Tusen takk! Du svarte på det jeg lurte på. Forsikring vs ikke forsikring - og økonomiske fordeler og slikt. Tusen hjertelig takk, du forklarte akkurat det jeg lurte på og trengte hjelp med å forstå. Nå forstår jeg hva de mener med alt forsikring maset og slikt. Husleien og alt det er sikret, for mamma og pappa hjelper meg hvis det trengs. Men hvis alt går bra så skal ikke det være noe problem heller Jeg tenker ikke på at jeg mister penger fordi jeg ikke har forsikring. Det jeg tenkte og trudde er at ingen forsikring = Ingen hjelp, ingen behandling. Men nå vet jeg at det ikke er slik i Norge, og det er godt å høre. Jeg griner ikke fordi jeg ikke får 10 000 rett i lomma fordi jeg er syk f.eks. Bryr meg ikke om det, det jeg var bekymret for var det jeg skrev over, "Ingen forsikring = Ingen behandling". Du AB er den eneste som har svart på det jeg lurte på. Uten å kreve at jeg legger ut en kopi av hele lege journalen min. TS Anonymkode: 7dbeb...8df 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #22 Skrevet 11. desember 2015 Du visste ikke før nå hvordan norsk helsevesen fungerte? Anonymkode: cd973...fb8 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #23 Skrevet 11. desember 2015 Det er flere her som har svart på det du lurer på, men du må jo gi folk rett info før du spør om noe, egentlig kunne du stilt ett spørsmål; får jeg kreftbehandling uten forsikring? Du bekymrer deg i HI for en unormal celleprøve, men så viser det seg å være noe helt annet. Ingen forventer journalen din, men du må presiserer det du lurer på.Og jeg syns i likhet med ab over at det er ganske skremmende at du som er et voksent menneske vet så lite om hvordan helsevesenet fungerer, og ikke minst at du da skal være i stand til å stemme ved valg der ulike partier diskuterer hvordan det bør være, uten snev av innsikt. I beste mening og for din egen del, les det opp på norsk samfunnsvitenskap, dette er barneskolelærdom. Anonymkode: 95236...696 7
MapleSirup Skrevet 11. desember 2015 #24 Skrevet 11. desember 2015 Vi er ikke USA. Vi har velferdsgoder av skatten vi betaler. Dette inkludere blant annet gratis skole og sykeshusinnleggelser..Dette vet da alle! 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #25 Skrevet 11. desember 2015 Tusen takk! Du svarte på det jeg lurte på. Forsikring vs ikke forsikring - og økonomiske fordeler og slikt. Tusen hjertelig takk, du forklarte akkurat det jeg lurte på og trengte hjelp med å forstå. Nå forstår jeg hva de mener med alt forsikring maset og slikt. Husleien og alt det er sikret, for mamma og pappa hjelper meg hvis det trengs. Men hvis alt går bra så skal ikke det være noe problem heller Jeg tenker ikke på at jeg mister penger fordi jeg ikke har forsikring. Det jeg tenkte og trudde er at ingen forsikring = Ingen hjelp, ingen behandling. Men nå vet jeg at det ikke er slik i Norge, og det er godt å høre. Jeg griner ikke fordi jeg ikke får 10 000 rett i lomma fordi jeg er syk f.eks. Bryr meg ikke om det, det jeg var bekymret for var det jeg skrev over, "Ingen forsikring = Ingen behandling". Du AB er den eneste som har svart på det jeg lurte på. Uten å kreve at jeg legger ut en kopi av hele lege journalen min. TSAnonymkode: 7dbeb...8dfSå bra at du fikk svar på det du lurte på! det var i grunn et skudd i blinde fra min side, for som de andre sier var det ikke helt lett å forstå hva du lurte på. Jeg forventet i grunn å få pes for å ikke holde meg til tema.Bra du ser lyst på situasjonen selv om du mangler forsikring. Du er i gode hender uansett! Anonymkode: fc621...382 1
WubWub Skrevet 11. desember 2015 #26 Skrevet 11. desember 2015 Det er flere her som har svart på det du lurer på, men du må jo gi folk rett info før du spør om noe, egentlig kunne du stilt ett spørsmål; får jeg kreftbehandling uten forsikring? Du bekymrer deg i HI for en unormal celleprøve, men så viser det seg å være noe helt annet. Ingen forventer journalen din, men du må presiserer det du lurer på.Og jeg syns i likhet med ab over at det er ganske skremmende at du som er et voksent menneske vet så lite om hvordan helsevesenet fungerer, og ikke minst at du da skal være i stand til å stemme ved valg der ulike partier diskuterer hvordan det bør være, uten snev av innsikt. I beste mening og for din egen del, les det opp på norsk samfunnsvitenskap, dette er barneskolelærdom. Anonymkode: 95236...696 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #27 Skrevet 11. desember 2015 Bra du ser lyst på situasjonen selv om du mangler forsikring. Du er i gode hender uansett!Anonymkode: fc621...382Sannsynligvis så stemmer det, men det er desverre slik at staten i noen tilfeller ikke er villig til å betale for enkelte dyre medisiner. Pasienter må dermed behandles privat og ta hele regningen selv. Anonymkode: 96966...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #28 Skrevet 11. desember 2015 Som mange andre her har sagt, så trenger du ikke å bekymre deg for penger. Du går allerede på aap, og kommer til å fortsette å få støtte fra NAV. De færreste har forsikringen for kritisk sykdom som er den som gir deg penger ved sykdom. Husk også at sykehuset har sosionom som kan hjelpe deg med økonomiske spørsmål. Bare spør etter det på poliklinikken eller sengeposten.Har vært gjennom livmorhalskreftselv, og fikk ccellegift, men slapp stråling. Er i dag, 6 år senere helt frisk, og det er jeg sikker på at du og blir. Anonymkode: 0f853...05c
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #29 Skrevet 11. desember 2015 I tillegg til å betale de 2000+ opp til frikortsgrensen, og helst en del til da det tar tid før Helfo registrerer alt, dermed må man fortsette å betale over grensen og får det tilbakebetalt senere året. I tillegg må man betale 150-300+ kr hver gang legene bruker utstyr, i en hver undersøkelse til pasient under behandling, selv med frikort, slik har det blitt nå for de som ikke vet det..det blir fort noen tusen ekstra å betale. I tillegg til medisiner som ikke kommer på blå resept, som man til tider absolutt trenger, noen ganger er det medisiner som er et mindre smertefullt alternativ til det man får gratis. At behandling er gratis i Norge er en myte. Har betalt noen titusener i helseutgifter, selv med frikort, og uten noen ekstravaganse. Og så er det alle utgiftene til reise, og da må man være frisk nok til å huske på å få oppmøte-bekreftelse, spare kvitteringer, regne ut km (bil)og et svært innviklet og detaljert skjema som må utfylles og sendes til Helfo.Uten penger må man i tillegg ofte vente i evigheter i behandlingskø og får generelt dårligere behandling, særlig smertelindring.For å summere det opp, det er ille å være fattig og syk, også i Norge. De som påstår annet, har enten ikke peiling eller ikke problemet selv. Anonymkode: 061f8...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #30 Skrevet 11. desember 2015 Som et realistisk tips, får du store utgifter med medisinsk behandling, så kan du kanskje søke supplerende sosialstønad fra NAV. I tilfelle du sitter med minstesats AAP, så er det lett å se at det ikke vil strekke til. Anonymkode: 061f8...c7e
Vattenflaska Skrevet 11. desember 2015 #31 Skrevet 11. desember 2015 Livsforsikring betales ut ved død. Sykehusopphold, behandling og medisiner betales via folketrygden. Egenandel betaler du kun. Grensen for egenandel er ca 2100kr/året.Hvis du ikke har kritisk sykdomsforsikring så får du ikke noen ekstra utbetalinger hvis det var dette du tenkte på. Slike forsikringer får du neppe noe ut av siden du allerede er under utredning. Man kan ikke tegne en forsikring etter en bilulykke og forvente å få dekket evt skader av forsikringsbolaget. Det må gjøres før.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #32 Skrevet 11. desember 2015 I tillegg må man betale 150-300+ kr hver gang legene bruker utstyr, i en hver undersøkelse til pasient under behandling, selv med frikort, slik har det blitt nå for de som ikke vet det..det blir fort noen tusen ekstra å betale.Dert stemmer det du skriv her. Sjølv måtte eg reise til legekontoret 3 gonger i veka i eit halvt år for å stelle eit sår. Fornøyelsen kosta meg 18000 pluss 8000 i reisekostnadar. Anonymkode: f027e...a00
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #33 Skrevet 11. desember 2015 Jeg våknet opp i full panikk. Går å venter på svar på noen celleprøver, mest sannsynligvis kreft. Legen er ihvertfall 90%+ sikker. Så kom jeg på en ting, jeg har ikke livsforsikring! Mottar arbeidsavklaringspenger på grunn av PTSD, går til behandling. Altså noe psykisk, ikke fysisk. Sliter med å få enden til å møtes, så livsforsikring har jeg ikke tenkt tanken på en gang! Har innbo og reiseforsikring, det er det. Hva skjer nå? Hva skal jeg gjøre?! Anonymkode: 7dbeb...8dfMulig det er uføreforsikring du tenker på? Anonymkode: a1352...2ed
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #34 Skrevet 11. desember 2015 Dert stemmer det du skriv her. Sjølv måtte eg reise til legekontoret 3 gonger i veka i eit halvt år for å stelle eit sår. Fornøyelsen kosta meg 18000 pluss 8000 i reisekostnadar.Anonymkode: f027e...a00Reisekostnadene får du dekket.Du kunne også benyttet deg av kommunens tilbud for sårpleie. Altså valgte du dette selv. Anonymkode: 3799b...e49 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #35 Skrevet 11. desember 2015 Reisekostnadene får du dekket. Du kunne også benyttet deg av kommunens tilbud for sårpleie. Altså valgte du dette selv. Skriv heller om noe du har greie på. Jeg velger å tro det er uvitenhet, og ikke alternativet.Kommunens tilbud for sårpleie, du liksom! Jeg fikk naturligvis ikke noe valg, men måtte dra til kommunens eneste legekontor. Det var selvsagt bare der jeg kunne få behandling - og knapt nok der. Alternativet var spesialteamet på sykehuset, 11 mil unna. Reiseutgiftene, 2x55 kr, hørte jeg aldri noe om at kunne refunderes. Nå er det uansett for sent. Anonymkode: f027e...a00
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #36 Skrevet 12. desember 2015 Skriv heller om noe du har greie på. Jeg velger å tro det er uvitenhet, og ikke alternativet.Kommunens tilbud for sårpleie, du liksom! Jeg fikk naturligvis ikke noe valg, men måtte dra til kommunens eneste legekontor. Det var selvsagt bare der jeg kunne få behandling - og knapt nok der. Alternativet var spesialteamet på sykehuset, 11 mil unna. Reiseutgiftene, 2x55 kr, hørte jeg aldri noe om at kunne refunderes. Nå er det uansett for sent.Anonymkode: f027e...a00Må bare bekrefte den den andre ABen sier om at du kunne fått reiseutgifter refundert, veldig synd at ingen informerte deg om det. Frem til ifjor var det også slik at særlig store utgifter relatert til sykdom kunne søkes skattefritak for, reglene ble så endret, vet ikke helt hvordan det er nå. Uansett er det mulig å søke refusjon for denne typen utgifter. Det er også mulig å få hjelpe av hjemmesykepleien ved sårskift over lengre tid hvor det er lang reisevei til lege. Anonymkode: 95236...696 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #37 Skrevet 12. desember 2015 Skriv heller om noe du har greie på. Jeg velger å tro det er uvitenhet, og ikke alternativet.Kommunens tilbud for sårpleie, du liksom! Jeg fikk naturligvis ikke noe valg, men måtte dra til kommunens eneste legekontor. Det var selvsagt bare der jeg kunne få behandling - og knapt nok der. Alternativet var spesialteamet på sykehuset, 11 mil unna. Reiseutgiftene, 2x55 kr, hørte jeg aldri noe om at kunne refunderes. Nå er det uansett for sent.Anonymkode: f027e...a00Det er synd du ikke vist dette, men det er visst DU som ikke hadde greie på det og ikke jeg..... ? Anonymkode: 3799b...e49 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #38 Skrevet 12. desember 2015 Det er synd du ikke vist dette, men det er visst DU som ikke hadde greie på det og ikke jeg.....Synd at jeg ikke visste hva? "Kommunens tilbud for sårpleie" som du fantaserte om, eksisterer jo ikke, så jeg kunne ikke velge det, som du tøvet om. Jeg benyttet meg av det tilbudet som fans. Og var godt fornøyd med at de klarte å ordne det - etter litt opplæring fra sykehusteamet.For all del, ikke misforstå meg dithen at jeg synes 25000 er mye å koste på for å få beholde lemmet. Det er ikke lommerusk, men det er ikke allverden heller. Men det irriterer når folk/myndighetene fremstiller det som om en har max 2000 i helseutgifter pr. år. Det er langt fra tilfelle: medisiner som ikke er på blå resept, reiseutgifter og bandasjemateriell er de unntakene jeg kjenner godt til, og som tilsammen kan beløpe seg til mye, mye mer enn 2000. Helt i orden det at vi må betale mer, men hvorfor slik uærlighet? Anonymkode: f027e...a00 1
MapleSirup Skrevet 13. desember 2015 #39 Skrevet 13. desember 2015 (endret) Synd at jeg ikke visste hva? "Kommunens tilbud for sårpleie" som du fantaserte om, eksisterer jo ikke, så jeg kunne ikke velge det, som du tøvet om. Jeg benyttet meg av det tilbudet som fans. Og var godt fornøyd med at de klarte å ordne det - etter litt opplæring fra sykehusteamet.For all del, ikke misforstå meg dithen at jeg synes 25000 er mye å koste på for å få beholde lemmet. Det er ikke lommerusk, men det er ikke allverden heller. Men det irriterer når folk/myndighetene fremstiller det som om en har max 2000 i helseutgifter pr. år. Det er langt fra tilfelle: medisiner som ikke er på blå resept, reiseutgifter og bandasjemateriell er de unntakene jeg kjenner godt til, og som tilsammen kan beløpe seg til mye, mye mer enn 2000årpleie" som du fantaserte om, eksisterer jo ikke, så jeg kunne ikke seg til mye, mye mer enn 2000. He du tøvet om. Jeg benyttet meg av det tilbudet som fans. Og var godt fornøyd med at de klarte å ordne det - etter litt opplæring fra sykehustAnonymkode: f027e...a00Her ble det mye tull med siteringen!!Men reise skal du ha dekket. Alle skal det, så det er ikke et argument.Hjemmetjenesten i kommunen skal bistå med sårstell når det er langt/vanskelig å dra til legge. Det er de pålagt.PS: Jeg kan anbefale folk å ringe HELFO når noe er i gjære, så slipper man unødvendige kostnader Endret 13. desember 2015 av MapleSirup 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #40 Skrevet 13. desember 2015 Men reise skal du ha dekket. Alle skal det, så det er ikke et argument. Hjemmetjenesten i kommunen skal bistå med sårstell når det er langt/vanskelig å dra til legge. Det er de pålagt.OK, jeg trodde at en ikke fikk refundert reiseutgifter mindre enn egenandelen. Min feil at jeg fikk greie på det for sent. Men igjen - småpenger.En tilfeldig hjemmesykepleier var ikke kompetent til å skifte på såret mitt: spesiell bandasje og en tettskrevet side som stadig måtte konsulteres de første ukene, så jeg måtte nok møte på legekontoret. Det er ikke langt dit, bare 2 mil. Uansett, vegen er ikke lengre for meg enn for helsepersonellet! Derimot mye dyrere for dem. Anonymkode: f027e...a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå