Gå til innhold

kreft... ingen forsikring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våknet opp i full panikk. Går å venter på svar på noen celleprøver, mest sannsynligvis kreft. Legen er ihvertfall 90%+ sikker. 
Så kom jeg på en ting, jeg har ikke livsforsikring! Mottar arbeidsavklaringspenger på grunn av PTSD, går til behandling. Altså noe psykisk, ikke fysisk. Sliter med å få enden til å møtes, så livsforsikring har jeg ikke tenkt tanken på en gang! 
Har innbo og reiseforsikring, det er det. 

Hva skjer nå? Hva skal jeg gjøre?! 

Anonymkode: 7dbeb...8df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innleggelse ved sykehus og behandlingen du får der, betaler du ikke for.

Anonymkode: dcfc6...584

• Liker 7
Skrevet

Livsforsikring blir jo ikke utbetalt før du dør, så hva skal du med det...? Eller har du barn?

Skrevet

Celleprøve der legen er 90 % sikker på at du har kreft! Ingen kan forutsi noe slikt, og leger gir heller ikke slike tall, da blir de rapporttert til Helsetilsynet. Sånt tuller du heller ikke med! 

Helse og dødsforsikringer får du ikke når du ikke er frisk og heller ikke etter å ha blitt syk, så det kan du glemme, om du i det heletatt er fysisk syk, nå. 

Anonymkode: 0d4a6...f67

• Liker 5
Skrevet

Livsforsikring utbetales først når du er død, så den hjelper deg ingenting. Forsikring mot alvorlig sykdom og uførhet får du ikke når du allerede sliter psykisk og går på aap pga det. Men hvis du får påvist celleforandringer/kreft er innleggelse og behandling på sykehus gratis, i verste fall må du betale for polikliniske timer opp til frikortgrensen. For øvrig kan ingen lege si med 90% sannsynlighet at en celleprøve er positiv, da måtte du i så fall hatt synlige svulster når han tok prøven, hvorpå du burde vært henvist til gyn med en gang. De fleste med forandringer på celleprøvene har ikke kreft og gjennomgår konisering for å hindere at det utvikler seg. Det er et dagkirurgisk inngrep, les mer her: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kvinne/konisering-5444.html 

Anonymkode: 95236...696

• Liker 2
Skrevet

Celleprøve der legen er 90 % sikker på at du har kreft! Ingen kan forutsi noe slikt, og leger gir heller ikke slike tall, da blir de rapporttert til Helsetilsynet. Sånt tuller du heller ikke med! 

Helse og dødsforsikringer får du ikke når du ikke er frisk og heller ikke etter å ha blitt syk, så det kan du glemme, om du i det heletatt er fysisk syk, nå. 

Jeg har hatt det før, og symptomene og alt er samme som sist. Det er en svulst som har kommet tilbake. 
Gått igjennom alt før, men da var jeg så lita at jeg ikke husker noe om det. 

Det er en harmløs svulst som først skal opereres vekk, så blir det cellegift og hele pakken. Den var ondartet sist, kanskje det nå også, siden det tok litt lang tid å oppdage den. 

TS

Skrevet

Jeg har hatt det før, og symptomene og alt er samme som sist. Det er en svulst som har kommet tilbake. Gått igjennom alt før, men da var jeg så lita at jeg ikke husker noe om det. 
Det er en harmløs svulst som først skal opereres vekk, så blir det cellegift og hele pakken. Den var ondartet sist, kanskje det nå også, siden det tok litt lang tid å oppdage den. 

TS

Men da stemmer jo ikke det du har skrevet i hovedinnlegget ditt, da er du ikke "bare" psykisk syk, da er du også fysisk syk og kan glemme forsikring for helse av noe slag. Resten av innlegget ditt her er det heller ikke hold i, for dersom det er en kjent svulst du har tatt prøve av så har du ikke tatt en celleprøve men en biopsi, og det er to rimelig ulike ting. Hvis det er en harmløs svulst vil jeg anta den er godartet, i så fall er det ikke "cellegift og hele pakken". Hvis du trenger cellegift er den ondartet og ikke harmløs. 

• Liker 5
Skrevet

Historien her henger ikke på greip. 

• Liker 3
Skrevet

Men da stemmer jo ikke det du har skrevet i hovedinnlegget ditt, da er du ikke "bare" psykisk syk, da er du også fysisk syk og kan glemme forsikring for helse av noe slag. Resten av innlegget ditt her er det heller ikke hold i, for dersom det er en kjent svulst du har tatt prøve av så har du ikke tatt en celleprøve men en biopsi, og det er to rimelig ulike ting. Hvis det er en harmløs svulst vil jeg anta den er godartet, i så fall er det ikke "cellegift og hele pakken". Hvis du trenger cellegift er den ondartet og ikke harmløs. 

ok, så selv om at det er så mange år siden, så får jeg ikke forsikring?

Det jeg mener er så klart en biopsi, blandet ordene. 
Den er "harmløs", fordi prognosene er gode. Det kan hende jeg trenger stråling eller cellegift, men det vet vi ikke enda. Får mer informasjon så fort prøvene er klare. Skal ta CT for å se hvor stor den er, vet ikke stort mer før den tid. 
Det er en "problemfri" type kreft, altså svært gode prognoser og ingenting å bekymre meg over. 

Derfor kaller jeg den for harmløs. 

Så klart, dersom jeg ikke hadde fått behandling eller operasjon, så er den ikke harmløs. 
Men siden den har blitt oppdaget og får behandling, så det ingenting å bekymre meg for. 
Så lenge operasjonen går bra, og de får fjernet alt så skal det ikke være nødvendig med noe mer behandling, annet enn rutine sjekk for å være sikker på at det ikke kommer tilbake, eller at jeg har spredning. 

Jeg vil ikke legge ut i vide og breie om meg om min helse. Samtaler mellom meg og lege, de beskjedene jeg har fått, og fremtidlig behandling. Derfor kutter jeg ned ting og går ikke inn i detaljer, det må du respektere. 

Kreft og forsikring; Det er det jeg lurer på. Mer enn det trenger ikke du, eller andre å vite. Vær vennlig og respekter det. 

ts

Skrevet

Kjære vene, hva er det som feiler deg?

• Liker 2
Skrevet

Kreft og forsikring; Det er det jeg lurer på. Mer enn det trenger ikke du, eller andre å vite. Vær vennlig og respekter det. 

ts

Nei det er helt sant, men det er rimelig stor forskjell på å si at du er fysisk frisk og har tatt en celleprøve, og å ha tatt biopsi av en residiverende kreftsulst. Tro meg når jeg sier forsikringsselskapet vil se det på samme måten. Har du en gang hatt kreft er det dessverre alltid mulighet for tilbakefall, enten i samme organ eller andre steder i kroppen. Det er klart ingen forsikringsselskap vil ta risikoen med det, selv om jeg forstår at det føles urettferdig når du sannsynligvis var for ung til å tenke på forsikring forige gang det skjedde.

Kjære vene, hva er det som feiler deg?

Feiler? Hve feiler det DEG? Ts spør ett spørsmål, men gir helt feile premisser for å få svar. Det er stor forskjell på celleprøve og biopsi, og det er stor forskjell på fysisk frisk og har hatt kreft. Hvis du ikke ser forskjell bør du egentlig gå i deg selv. 

• Liker 4
Skrevet

ok, så selv om at det er så mange år siden, så får jeg ikke forsikring?

Korrekt. Som du selv erfarer, er en som har hatt kreft mer utsatt for å få kreft på nytt, så du er risikabel å forsikre. 
Dine arvinger må følgelig klare seg uten din livsforsikringsutbetaling.

Skrevet

For å rette på det jeg mener.

La oss nå si jeg har kreft. Jeg har kreft, ferdig med den saken. 
Hva skjer da, økonomisk? 

Jeg mottar AAP. Så er ikke økonomisk-sterk. 
Hva skjer videre? Kan jeg bli nektet behandling på grunn av økonomien? Hva slags muligheter har jeg, når jeg ikke har noen form for forsikring (glem det med om jeg får eller ei. Jeg har ikke forsikring, punktum). 

Det jeg lurte på.
Samme om jeg har hatt det før eller ei, om det er kreft eller ei. Om jeg kan få forsikring, hva slags forsikring, det er ikke relevant for det jeg lurer på. 

Uten forsikring, dårlig økonomi, hva har jeg i vente?

ts

Skrevet

Har du ikke allerede tegnet livsforsikring, er det uansett for sent. Det som er for sent er det ikke vits i å bruke tid på å tenke på. Det er allerede mistanke om kreft, noe som står i din journal, så dersom du tegner forsikring i dag har du uansett 3 mnd karens.  Du vil heller ikke bli forsikret mot kreft i senere tid, dersom det viser seg t du har kreft nå.

Du går glipp av en utbetaling på et par hundre tusen, MEN du vil selvsagt få riktig behandling og god oppfølging uansett. Det er staten som betaler for det, forsikringselskapene betaler bare ut for å hjelpe økonomisk i en tid der du har andre ting å tenke på.

Anonymkode: fc621...382

• Liker 2
Skrevet

For å rette på det jeg mener.

La oss nå si jeg har kreft. Jeg har kreft, ferdig med den saken. 
Hva skjer da, økonomisk? 

Jeg mottar AAP. Så er ikke økonomisk-sterk. 
Hva skjer videre? Kan jeg bli nektet behandling på grunn av økonomien? Hva slags muligheter har jeg, når jeg ikke har noen form for forsikring (glem det med om jeg får eller ei. Jeg har ikke forsikring, punktum). 

Det jeg lurte på.
Samme om jeg har hatt det før eller ei, om det er kreft eller ei. Om jeg kan få forsikring, hva slags forsikring, det er ikke relevant for det jeg lurer på. 

Uten forsikring, dårlig økonomi, hva har jeg i vente?

ts

Som nevnt tidligere er behandling og innleggelse gratis i Norge uavhengig av inntekt, så nei du nektes ikke behandling pga økonomien. Dersom du får poliklinisk behandling/oppfølging/kontroller kan du måtte betale egenandel opp til frikortgrensen er nådd (2185 kr i 2015). Det har ingenting med forsikring å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet

Som nevnt tidligere er behandling og innleggelse gratis i Norge uavhengig av inntekt, så nei du nektes ikke behandling pga økonomien. Dersom du får poliklinisk behandling/oppfølging/kontroller kan du måtte betale egenandel opp til frikortgrensen er nådd (2185 kr i 2015). Det har ingenting med forsikring å gjøre. 

Ok takk for hjelpen. 

Forstår ikke helt dette med forsikring, som skrevet over. At jeg går glipp av flere hundre tusen, er det fordi man får hjelp under sykeperioden? Altså mens man er i behandling så blir man sykmeldt, og da får men da på forsikringen?  
:klo:
Jeg er grønn når det kommer til forsikring og sykdom.

Det er isåfall ikke snakk om noe lang sykmelding i mitt tilfelle. Kan fortsette med behandlingen hos psykolog kort tid etter operasjonen. Kanskje en uke eller to senere så er jeg opp å går. 

Egenandelen er ikke noe problem. For psykologtimene går jo under det, og medisiner jeg tar. Går jevnlig til fastlege også, på grunn av medisinene (antidepressiva). 

Skrevet

Ok takk for hjelpen. 
Forstår ikke helt dette med forsikring, som skrevet over. At jeg går glipp av flere hundre tusen, er det fordi man får hjelp under sykeperioden? Altså mens man er i behandling så blir man sykmeldt, og da får men da på forsikringen?  

Det er isåfall ikke snakk om noe lang sykmelding i mitt tilfelle. Kan fortsette med behandlingen hos psykolog kort tid etter operasjonen. Kanskje en uke eller to senere så er jeg opp å går. 

Egenandelen er ikke noe problem. For psykologtimene går jo under det, og medisiner jeg tar. Går jevnlig til fastlege også, på grunn av medisinene (antidepressiva). 

Dersom du vil vite mer om forsikringer besøker du de ulike selskapene sine nettsider, ikke får andre til å fortelle deg det. Tror likevel ikke det er nødvendig at du tenker så mye på det med den typen forsikring nå, da det ikke er mulig for deg å tegne en slik. 

Anonymkode: cd973...fb8

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke enkelt å forstå hva du spør om, men behandling av sjukdommen er det staten som betaler for, så det trenger du ikke tenke på. Du kan få f.eks. bilforsikring, innboforsikring - intet problem. Livsforsikring kan du ikke få, men det trenger du heller ikke. Ikke du personlig, for den utbetales i tilfelle etter din død, så det  er dine arvinger som får den.
Personlig økonomi ordnes vel på den måte at du blir sjukemeldt, men det vet andre mere om enn jeg.

• Liker 2
Skrevet

Ok takk for hjelpen. 

Min far ble kreftsyk, men hadde heldigvis forsikring. Det gikk fem dager fra han fikk diagnosen til han hadde 200 000 på konto. Senere fikk han gjevnlige utbetalinger. Han fikk også komme raskt frem i køen på enkelte behandlinger. Selskapet sendte han også til Tyskland for behandling der, da den behandlingen passet hans sykdom bedre enn den gjør i Norge. I utlandet er slik behandling dyr, men dette betalte han selvsagt ingenting for.

Forsikringselskapet er ikke leger, og kan ikke gjøre deg frisk. De kan gjøre prosessen lettere med å sikre deg god økonomi og kjøpe deg frem i køene( på enkelte ting). Om man ikke har forsikring vil man få den behandlingen sykehusene tilbyr. Økonomisk støtte får du av Norge, selv om den ikke er like god som ved forsikring. Alt går nok bra likevel skal du se :)

Anonymkode: fc621...382

Skrevet

Herre Jeremias, ts, du har holdt på med dette noe i nesten 12 timer nå med varierende sykdomsforløp gjennom trådens innlegg. Får du aap så får m du penger fra den Norske stat og oppholder deg tydeligvis ikke i USA der man ikke får rettigheter uten forsikring. 

Skal forøvrig love deg en ting står man og er alvorlig syk, så er behandling og sykdomsforløp det man fokuserer på, lenge før man aser seg opp over mangel på og mangel på mulighet for forsikringer. De pengene du går glipp a, kanskje, er penger du ikke får, hvorfor gråte over spilt melk?  

Som skrevet tidligere i tråden, dette er ikke noe tema man driver og tuller med. Det vil du oppdage at er svært grovt og krenkende om du virkelig blir alvorlig syk. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...