AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Jeg lagde fløtekarameller istad, og de ble absolutt nydelige i smak. Syns de minte om disse: http://www.werthers-original.de/Produkte/Bonbons/Klassische-Sahnebonbons ,bare mine ble mye mykere (nesten som fudge).Men de ble så innmari søte! Dette er oppskriften jeg brukte:3 dl kremfløte100 g smør1 dl lys sirup1 ts vaniljesukker2,5 dl sukkerTror dere at karamellene blir like gode om jeg kutter ut en del sukker? Hvis jeg f.eks kutter 1 dl sukker, fra 2,5 dl til 1,5 dl sukker. Har det noe å si for konsistensen på karamellene? De blir jo ganske søte uansett pga sukker, sirup og vaniljesukker, men jeg ønsker ikke at de skal være overbærende søte som de nesten er nå. Jeg kan spise maks 2 uten å bli litt kvalm.Ellers syns jeg det var ganske lett å lage. Kokte massen i 15 min, og tok dråpetest. Jeg vet mange har snakket om mikrøbølgeovn-karameller, men jeg har ingenting i mot å stå og røre Anonymkode: 40b45...969
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Ingen som kan svare? Anonymkode: 40b45...969
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #3 Skrevet 12. desember 2015 Siden sukker er hovedingrediensen i karameller tror jeg det eneste som skjer om du reduserer sukkermengden er at du får mindre karameller. Konsentrasjonen av sukker kontra væske i karamellmassen må jo bli den samme uansett for at dråpetesten skal vise at karamellene er ferdige, så da må du bare koke dem lenger og sitter igjen med like søte karameller. Anonymkode: 3a66a...604
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #4 Skrevet 14. desember 2015 Jeg er ingen karamellekspert, men skal virkelig prøve dine!Jeg tror ikke du kan få like vellykkede karameller om du reduserer sukkermengden. Sukkeret er avgjørende for å få den rette konsistensen.Men jeg lurte på om du kanskje ville oppfatte dem mindre søte (kvalmende) om du tilsatte noe salt eller surt (som noen dråper eddik eller sitron/syre) fordi det ville "nøytralisere" eller "komplementere" den overveldende søtsmaken? Anonymkode: 298bd...a18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #5 Skrevet 14. desember 2015 Jeg lagde fløtekarameller istad, og de ble absolutt nydelige i smak. Anonymkode: d8aee...f31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå