Gå til innhold

Hva gjør barnevernet med "falske" anklager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer dersom jeg melder inn en bekymringsmelding til barnevernet ang en sak jeg ikke er sikker på at stemmer?

En bekjent luftet sin bekymring over en venn av seg som han mener røyker hasj og drikker mens hun har ansvaret for dattera på 4-5år. Det skal sies at min bekjente hadde fått en solid dose alkohol når bekymringene ble nevnt. Jeg har konfrontert denne personen med beskyldningene i etterkant og får bare vage svar om at han ikke er sikker, husker ikke osv osv.

Jeg kjenner ikke moren det er snakk om, men vet godt hvem hun er. Vet barnevernet har vært mye inne i bildet tidligere, hun har mistet lappen for fyllekjøring osv osv. Jeg har hørt at hun har skjerpet seg men stemmer det min bekjente sa så stemmer jo ikke dette...

Er dette noe jeg burde levere en bekymringsmelding på? Syntes jo det er horribelt dersom det skulle vise seg å stemme. Dersom det IKKE skulle vise seg å stemme derimot så har jeg jo meldt inn en "falsk" annklage og jeg vil jo ikke ødelegge noe for noen :/ Kan man melde på så lite grunnlag? Hva gjør jeg? :( 

Anonymkode: 5eb84...df2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man bekymret så skal man melde uansett, men det er jo greit å bruke fornuften også. I ditt tilfelle høres det ut som det må gjøres noe. 

Anonymkode: b4117...fbf

• Liker 2
Skrevet

Er man bekymret så skal man melde uansett, men det er jo greit å bruke fornuften også. I ditt tilfelle høres det ut som det må gjøres noe. 

Anonymkode: b4117...fbf

TS her:

Det er jo ganske alvorlige anklager dersom de stemmer... Jeg syntes bare jeg har litt "lite å gå på" i og med at anklagene kommer fra en full mann som ikke vil stå for det edru :/ Hva om jeg "ødelegger livet" til en uskyldnig mor lissom... Men igjen, hva om det stemmer og jeg ikke gjør noe?

Skrevet

Jeg tror du kan melde akkurat hva som skjedde til barnevernet.

Hvis du ringer inn og er helt ærlig og sier at du har fått høre av en mann som hadde drukket en del at X røyker hasj og drikker mens hun har ansvaret for barnet sitt, men at mannen ikke er helt klar på det når jeg snakket med han edru.

Hvis barnevernet allerede er inne i familien så vet de nok en del av hva som foregår der uansett, tenker nå jeg.

Jeg syntes ikke du skal ringe inn og si X røyker hasj og drikker og har mistet lappen og er en dårlig mor, for det vet du jo ikke, men å ringe inn å fortelle hva du har blitt fortalt tror jeg ikke vil gjøre noe skade :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du kan melde akkurat hva som skjedde til barnevernet.

Hvis du ringer inn og er helt ærlig og sier at du har fått høre av en mann som hadde drukket en del at X røyker hasj og drikker mens hun har ansvaret for barnet sitt, men at mannen ikke er helt klar på det når jeg snakket med han edru.

Hvis barnevernet allerede er inne i familien så vet de nok en del av hva som foregår der uansett, tenker nå jeg.

Jeg syntes ikke du skal ringe inn og si X røyker hasj og drikker og har mistet lappen og er en dårlig mor, for det vet du jo ikke, men å ringe inn å fortelle hva du har blitt fortalt tror jeg ikke vil gjøre noe skade :) 

TS her:

Tusen takk for svar! Det var lurt :) Nei, for jeg vet jo ikke som du sier, jeg har bare hørt "rykter". Men min bekjente var dypt bekymret denne natten (jeg var edru og han oppsøkte meg for råd) så det overrasket meg litt at han ikke ville stå for det edru :/ Men du har rett, jeg vet jo at de allerede har vært mye innblandet så dersom jeg ringer inn og forteller hva jeg har hørt så vil de jo enten ta tak i det eller blåse det av med en gang :)

Skrevet

Kjære deg - dette er jo bare sladder! Har du førstehånds kjennskap til dette og kan rapportere HVA DU HAR SETT, blir det noe helt annet. Å viderebringe sladder av uviss sannhetsgehalt, og til overmål tyste til barnevernet, er bare motbydelig. Slik oppfører ikke anstendige mennesker seg.

Anonymkode: 2774d...c6c

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg - dette er jo bare sladder! Har du førstehånds kjennskap til dette og kan rapportere HVA DU HAR SETT, blir det noe helt annet. Å viderebringe sladder av uviss sannhetsgehalt, og til overmål tyste til barnevernet, er bare motbydelig. Slik oppfører ikke anstendige mennesker seg.

Anonymkode: 2774d...c6c

TS her:

Tusen takk for en annen mening :) Jeg draes mellom å tenke nøyaktig det du skriver og hva om hva viss. Ikke lett det der :/ 

Skrevet

Det stilles ikke høyere krav mtp melding, enn at du er bekymret for et barn. Dersom det ikke er noe i dette, vil bv konkludere med det og lukke saken. Dersom det imidlertid finnes mer informasjon om situasjonen rundt barnet, trenger bv all info de kan få. Det er klart at dette du skriver her ikke kan tillegges veldig mye vekt ettersom det kun er "rykter", men i et samlet saksbilde er det likevel nyttig informasjon. 

Ring bv og forklar slik en over her skrev, og la det være opp til bv å vurdere sannhetsgehalten og videre saksgang. 

• Liker 2
Skrevet

TS her:

Takk Epleskall :) Det er så klart mer til historien enn det som er skrevet i denne tråden. Vil bare ikke dele alt i frykt for at de skal bli gjennkjent. 

• Liker 1
Skrevet

Melder du bekymringsmelding blir du spurt om hvordan du kjenner den du melder og hvordan du vet det du vet og er bekymret for. Det skal være "hold" i bekymringsmeldingen som saksbehandler mottar, og går videre og tar opp på møter med flere ansatte, før de avgjør i plenum om saken skal undersøkes eller legges bort som ingen sak. 

Anonymkode: 37c58...046

Skrevet

Hvis jeg var i ditt ståsted ville jeg lagt det frem akkurat slik du har gjort i denne tråden, sagt at det er fra usikre kilder,  men at du ikke ønsker å sitte med noe ansvar itilfelle det faktisk er hold i påstandene. Så kan BV ta en vurdering selv hvor mye de skal undersøke og eventuelt sette inn tiltak.

Anonymkode: 3e284...d0c

Skrevet

Det skal endel til før barnevernet tar en anonym bekymringsmelding videre. Som oftest blir den henlagt med mindre den inneholder masse ordentlig informasjon. Kommer det fra offentlige sektorer som barnehage, skole og helsestasjon feks er det en helt annen ting. Da skal det veldig mye til før saken henlegges. Men man må alltid legge litt mer bakgrunnsinformasjon på bordet enn det du har skrevet her. Kan garantere deg at denne saken blir henlagt med en gang om du ringer inn å sier det der. Var på kurs med barnevernet som fortalte dette :-)

Skrevet

Det skal endel til før barnevernet tar en anonym bekymringsmelding videre. Som oftest blir den henlagt med mindre den inneholder masse ordentlig informasjon. Kommer det fra offentlige sektorer som barnehage, skole og helsestasjon feks er det en helt annen ting. Da skal det veldig mye til før saken henlegges. Men man må alltid legge litt mer bakgrunnsinformasjon på bordet enn det du har skrevet her. Kan garantere deg at denne saken blir henlagt med en gang om du ringer inn å sier det der. Var på kurs med barnevernet som fortalte dette :-)

Dette er ikke sant, da vi fikk inn en hel drøss med bekymringsmeldinger for barnet vårt som ikke stemmer overens med virkeligheten. Alt var antakelser som var ordlagt fra melderen på en måte som hørtes ut som vitenskap. Ingenting kunne bevise at melderen faktisk hadde rett. Og dette sa vi fra om på første møte, alikevel måtte vi i enda et møte og få hjemmeinspeksjon. Den følelsen man har når man har BV hengende over seg, var helt forferdelig stressende. Sov knapt, og det til tross for at vi visste at vi ikke hadde gjort noe galt. Men å føle seg 100% trygg på hva BV vil gjøre videre, det gjorde vi ikke.. og følelsen av at noen analyserte oss som foreldre, om vi var gode nok føltes litt som et hån når vi har alltid hatt det så godt sammen med barnet.

Anonymkode: a3727...387

Skrevet

For guds skyld, vær forsiktig med når du sender bekymringsmeldinger. Du må ha noe litt handfast. Kanskje du kan undersøke litt på egenhånd før du sender antakelser og rykter? Hva vet du om hvor stressende dette kan være for den familien som blir uglesett basert på antakelser?

Anonymkode: a3727...387

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...