Gå til innhold

Kan det være symptom på noe annet enn sult?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan veldig lite om kropp og helse, så jeg sjekker om noen her inne har peiling på noe jeg lurer på.

For litt bakgrunnsinformasjon som kan være relevant, må jeg nevne at jeg er ikke noen matelsker. Jeg er kresen og vegetarianer, noe som neppe er en god kombinasjon :P Jeg kan godt spise kjempemye en dag, men ingenting eller svært lite neste dag. Jeg går ofte uten å spise.

Så her er greia: Når jeg har gått lenge uten å spise, får jeg en ekkel følelse som varer i ett til to minutter. Jeg kjenner at jeg blir varm i hele kroppen, spesielt i hodet, jeg blir kjempekvalm og kjenner ubehag i magen. Kvalmen er så ille at det føles ut som om jeg må spy.

Ofte når det skjer føler jeg bare for å legge meg ned og legge noe kaldt over ansiktet, men det hjelper å stryke hånden over. Trøster meg med at det forsvinner om et par minutter og at jeg da vil føle meg helt fin igjen.

Jeg har alltid tenkt at det er en "bieffekt" av å være sulten, men jeg har aldri hørt om noen andre som har det sånn, og ingen skjønner helt hva jeg mener når jeg sier at jeg er så sulten at jeg er spykvalm og svimmel.

Sist uke begynte jeg å følge med på realityserien "Supersize vs. Superskinny", og i går slo det meg at det kanskje ikke er sulten som gjør dette med meg. Jeg går ikke under kategorien "superskinny", men kostholdet mitt minner om deres, så jeg tar til meg legeråd og fakta de får. De har gjerne usunt kosthold og spiser lite.

Så nå tenker jeg altså at sjansen er stor for at dette kanskje er symptomet på noe annet? Noe med blodtrykket? Diabetes? Noe annet som jeg ikke kan noe om?

Better safe than sorry, tenker jeg ;)

Anonymkode: 2193c...13a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, begynn å spise skikkelig.

Anonymkode: fbee9...fa6

• Liker 6
Skrevet

Sult eller dehydrering. Jeg blir helt tullerusk gal av å ikke være skikkelig hydrert. Rasende faktisk.. Huff

• Liker 2
Skrevet

Herregud, begynn å spise skikkelig.

Hvorfor florerer det med bitchy, dustete kommentarer på KG? Finnes det ingen ordentlige mennesker her lenger?

Skrevet

Det kan godt ha med blodtrykk eller blodsukker å gjøre, som følge av sult. Kanskje de du snakker med misforstår hva du mener - å være sulten er ikke det samme som å sulte ... som i praksis kanskje er det du gjør.

Anonymkode: 5fed0...01a

• Liker 3
Gjest glitterogfjas
Skrevet

Kan være lavt blodsukker, jeg blir også slik når jeg er veldig sulten og blodsukkeret blir lavt.

Skrevet

Det kan godt ha med blodtrykk eller blodsukker å gjøre, som følge av sult. Kanskje de du snakker med misforstår hva du mener - å være sulten er ikke det samme som å sulte ... som i praksis kanskje er det du gjør.

Anonymkode: 5fed0...01a

Kan være lavt blodsukker, jeg blir også slik når jeg er veldig sulten og blodsukkeret blir lavt.

Hvordan holder man blodsukkeret oppe? Er det ved å spise noe søtt? Eller er det noen vitaminer man mangler når blodsukkeret er nede? :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg reagerer omtrent slik når jeg er dehydrert.

Skrevet

Hvorfor florerer det med bitchy, dustete kommentarer på KG? Finnes det ingen ordentlige mennesker her lenger?

Baser på hva du skriver, var det åpenbart nødvendig med klartekst.

• Liker 4
Skrevet

Hvordan holder man blodsukkeret oppe? Er det ved å spise noe søtt? Eller er det noen vitaminer man mangler når blodsukkeret er nede? :)

Ved å spise noe. Bodsukkeret går fort opp hvis du spiser raske karbohydrater (f.eks. sukker), og veldig raskt ned igjen. Blodsukkeret går sakte opp og sakte ned når du spiser treige karohydrater (grove kornprodukter), så det er vel å anbefale. 

Anonymkode: 1df70...68b

• Liker 2
Gjest glitterogfjas
Skrevet

Spis regelmessig, heller små måltid ofte enn store måltid sjelden. Gjerne spis mellommåltid/snacks også. Du skriver at du noen dager spiser veldig lite, der har du forklaringen. Så lenge du passer på å få i deg nok mat skal blodsukkeret holde seg stabilt. Om du ikke spiser er det klart kroppen reagerer. Det trenger ikke være mye, litt nøtter, frukt eller noe når du kjenner sulten komme. Lurt å fokusere på langsomme karbohydrater eller sunt fett, det metter lenge og holder blodsukkeret stabilt lenger, ting som er proppet fullt med tilsatt sukker er dermed ikke å anbefale for å løse problemet :)

Skrevet

Jeg opplevde ikke den kommentaren som bitchy. Mer som en bekymring.

Uansett, jeg har det likt. Kan bli kjempekvalm om jeg er sulten, sånn at det kjennes ut som om jeg må spy.

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplevde ikke den kommentaren som bitchy. Mer som en bekymring.
Uansett, jeg har det likt. Kan bli kjempekvalm om jeg er sulten, sånn at det kjennes ut som om jeg må spy.

Kommentaren min var ikke ment bitchy, men svaret litt etter det var det. Sorry for det, TS. Men, det er jo klart du føler deg dårlig om du ikke spiser skikkelig.

• Liker 4
Skrevet

Jeg føler også kvalme og svimmelhet hvis jeg blir skikkelig sulten. Du må spise nok og riktig, ellers fungerer ikke kropp og hjerne optimalt.

Anonymkode: a7b04...425

Skrevet

Jeg blir også kvalmsulten av og til om jeg venter for lenge med å spise.

Skrevet

Høres ut som blodtrykksfall/blodsukker. Vet du hvordan blidtrykket ditt er? Hva med tilstande  på kroppen for øvrig, vitaminer og mineraler og sånn? 

Skrevet

Det høres ut som ketose. Glykogenlagrene dine er tomme. 

Anonymkode: 4a731...900

Skrevet

Høres ut som blodtrykksfall/blodsukker. Vet du hvordan blidtrykket ditt er? Hva med tilstande  på kroppen for øvrig, vitaminer og mineraler og sånn? 

Jeg er naturligvis bekymret for meg pga kostholdsproblemene mine, så tar meg en tur innom legen i ny og ne for å sjekke ståa.

Var der sist i sommer og tok haugevis av blodprøver. "Alt er normalt, men om du skulle gjort noe annerledes, så kan du sikkert innta litt mer jern", og gangen før det, som var omtrent på denne tiden av året, fikk jeg beskjed om å få i meg mer C-vitaminer, ellers er alt bra".

Men jeg stoler ikke på legen når han sier at alt er bra. Hjernen min fungerer ikke lengre, og det hender jeg må lese samme setning flere ganger for å forstå den. Føler meg superdum, men vet jo at det er noe som mangler. Det er nok noe som legen ikke finner, derfor er jeg litt nysgjerrig på andre folk sine erfaringer :)

Skrevet

Jeg er naturligvis bekymret for meg pga kostholdsproblemene mine, så tar meg en tur innom legen i ny og ne for å sjekke ståa.
Var der sist i sommer og tok haugevis av blodprøver. "Alt er normalt, men om du skulle gjort noe annerledes, så kan du sikkert innta litt mer jern", og gangen før det, som var omtrent på denne tiden av året, fikk jeg beskjed om å få i meg mer C-vitaminer, ellers er alt bra".

Men jeg stoler ikke på legen når han sier at alt er bra. Hjernen min fungerer ikke lengre, og det hender jeg må lese samme setning flere ganger for å forstå den. Føler meg superdum, men vet jo at det er noe som mangler. Det er nok noe som legen ikke finner, derfor er jeg litt nysgjerrig på andre folk sine erfaringer :)

Fortell legen din om hvordan det står til med matinntaket ditt, og alle symptomer du har, så er det lettere for legen å hjelpe deg

Anonymkode: 355b8...da4

• Liker 3
Skrevet

Jeg kaster alltid opp hvis det er lenge siden jeg har spist. Av og til kaster jeg opp hvis jeg bare bruker litt lang tid på å lage frokost om morgenen. Så jeg tror du rett og slett bør begynne å spise mer. At du er sær i matveien bør ikke stå i veien for at du holder deg selv i live. 

Anonymkode: 9c756...7c3

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...