AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #1 Skrevet 10. desember 2015 beklager lang post! men vet ikke hva jeg skal gjøre lengre vi har ei tispe på 5 mnd, som har blitt en ulv, jerv, piraya... ja name it! de siste ukene!vet ikke hva vi skal gjøre, hun har vært veldig flink, biter ikke på oss men på leker, kan hende hun biter på møbler enda men det dirigerer vi bort med leker og nei! har vært super på tur, går fint ved oss, stikker ikke av når hun er løs :D en kjempe hund, som alle sier vi er så heldige, og at vi har vært veeldig flink med oppdragelsen påMen nå har hun kommer i en skremmealder, det er greit! bjeffing og knurring hadde vi regnet med... men at hun skulle begynne å angripe oss, hadde jeg aldri trodd! jeg kan f.eks ikke ligge,sitte på gulvet uten at det bare er biting, knurring og bjeffing på oss... jeg får IKKE til å gre henne lenger eller tørke henne etter tur uten at det er et stort kaos.. kjeften er på vidt gap klar til å låse tennene i hva som helst! jeg prøver å ta børsten over pelsen, og er hun i ro får hun god bit med en gang, hvis hun biter: sier jeg nei, og stopper før jeg prøver igjen.. dette kan vell ta 15 før jeg i det hele tatt får kommer i gang. når vi går tur, kan hun klikke på beina våre eller båndet.. å det høres ut som om vi går tur med en gremlingsnoe tips til hvordan vi skal håntere dette? vet at det kan være alderen osv... men det ser ikke ut til at noe funker, bare positiv respons, virker så lenge hun ser pølse bitene i fingrene mine, men jeg kan jo ikke sitte med det 24 timer i døgnet... hun skjønner nei, på alt annet enn når hun biter, tar hun teppe eller sofaen funker: nei, også flink jente og ros når hun stopper... eller har vi hatt god kontakt, hun kan mange komandoer, får masse trim og lufting, alltid litt hjernetrim iløpet av dagen, fryst kong med leverposeti når vi er borte osv Anonymkode: 3df74...8d6
Tabris Skrevet 10. desember 2015 #2 Skrevet 10. desember 2015 Høres ut som en helt vanlig valp. Hun er 5 mnd og bare babyen enda - alt er morsomt, alt kan lekes og herjes med, alt kan bites på.Jeg ville droppet "nei". Som regel betyr "nei" for oss alt fra "slutt å bite på skoen min" til "ikke dra sånn i båndet". Det blir fort veldig forvirrende for valpen, og ikke minst er det et ord som fort kan sies i frustrasjon og sinne for oss. Joda, noen ganger kan valpen slutte med det den gjør hvis ordet sies strengt nok, eller den vet av erfaring at ordet etterfølges av ubehag, men som regel er det lite læring i noe av dette. Jeg ville jobbet med ro, god aktiviering samt mye kontakt.Når hunden ser på deg, si kort "bra!" og gi en godbit. Gjenta dette til valpen forstår hva det handler om. Derfra kan du øke til at valpen må se på deg lenger før den får godbit, at du kan bevege litt på deg før den får godbit osv. Kontakt er alfa og omega, ingen kommandoer vil hjelpe hvis du ikke har kontakt. Valpestreker går over av seg selv, man trenger ikke bry seg så mye om dem. Avled med leker valpen kan tygge på, og gjør valpen godsliten med miljøtrening, sosialisering, triksetrening, hverdagslydighet og nesearbeid.Ikke ha godbiter i hendene når du trener, som du selv nevner blir det fort en uvane hvor valpen kun hører på dere hvis den ser/lukter at dere har noe i hendene. Øv dere på å stå med hendene langs sidene uten noe i dem, når valpen ser dere i øynene, si "bra" og SÅ finn frem godbit og gi.Samme med børsting. Start når valpen er trøtt og sliten etter dagens aktivisering. Ha valpen i fanget og børst den rolig slik at det blir en kosestund. Finner den seg i å bli børstet, så kan du gi en godbit innimellom. Ros fungerer ikke som belønning, generelt sett. 4
daemonia Skrevet 10. desember 2015 #3 Skrevet 10. desember 2015 (endret) Høres ut som det kan ha noe med modning å gjøre. Men hvilken rase er det? Kan være raseinstinkter som Gjør seg gjeldende. Og når hun kjemper i mot når du skal børste eller klippe negler så ikke la henne slippe. Da lærere du henne at det funker å knurrer og bite for å få viljen sin. Da har du det i gang.... Vær to om jobben, og ta slike ting når hun likevel er sliten. Ros Edit: Når jeg sier ros mener jeg så klart samtidig som det blir gitt godbit. Rosende ord er en bekreftelse på at noe er rett, men ikke belønning som alene motiverer en valp til å gjenta Endret 10. desember 2015 av daemonia 1
Sirah Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 Den er en valp Min var et levende monster i den alderen Det går over 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #5 Skrevet 10. desember 2015 har trent mye kontakt, så hun er veldig flink til å holde øye kontakt, å jeg trener mye på det når vi går tur.. hun kan fort trippe ved min siden 15-20 m med øynene bare på meg! vet ikke om det er noe sånt du mener? har også komandoen "se", å da skal hun se meg i øynene, bruker dette når vi er på ukjente steder og jeg vil ha kontakt med hennemen skal hun bite meg så hardt i ansiktet uten forvarsel? er det bare valpe oppførsel? syns det er skremmende å tenke på å ha andre folk på besøk, når hun regel rett setter tennene i deg, å hun kan godt gjøre det så jeg blør.. hendene mine er et levende bevis (fullt av sår) Hun er en blandig av cocker spaniel og puddel Anonymkode: 3df74...8d6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #6 Skrevet 10. desember 2015 Jeg synes det høres litt vel mye ut. Vel er valper super travle og tester grenser en periode, men det der var ekstremt. Anonymkode: bdf05...c13 1
Tabris Skrevet 10. desember 2015 #7 Skrevet 10. desember 2015 har trent mye kontakt, så hun er veldig flink til å holde øye kontakt, å jeg trener mye på det når vi går tur.. hun kan fort trippe ved min siden 15-20 m med øynene bare på meg! vet ikke om det er noe sånt du mener? har også komandoen "se", å da skal hun se meg i øynene, bruker dette når vi er på ukjente steder og jeg vil ha kontakt med hennemen skal hun bite meg så hardt i ansiktet uten forvarsel? er det bare valpe oppførsel? syns det er skremmende å tenke på å ha andre folk på besøk, når hun regel rett setter tennene i deg, å hun kan godt gjøre det så jeg blør.. hendene mine er et levende bevis (fullt av sår) Hun er en blandig av cocker spaniel og puddel Anonymkode: 3df74...8d6Valpebiting er helt normalt, noen er verre enn andre. Det går over. Men jeg ville begynt å se om det var noe mønster i når hun biter på den måten og forsøkt å avlede henne i forkant.Ang. kontakt, så trenger hun ikke gå og se på deg så lenge på tur, hun skal jo få lov til å snuse og vimse også. Men det kan brukes hvis du ser at hun f.eks begynner å stresse seg opp, rett før hun begynner å bite deg i leggen - si da din kommando "Se" og belønn med godbit. Belønn øyekontakt en liten stund, flere ganger, til hun har roet seg igjen, også går dere videre. Slik kan du jobbe med henne i forkant av bitingen og stoppe den før den begynner. 1
daemonia Skrevet 11. desember 2015 #8 Skrevet 11. desember 2015 (endret) Hva med tannfelling? Er det igang? Har du sjekket at alle tennene er falt ut og ikke står igjen? Det kan være smertefullt. Under tannfelling er det heller ikke uvanlig at valper blir noen monstre. Endret 11. desember 2015 av daemonia
palamina Skrevet 11. desember 2015 #9 Skrevet 11. desember 2015 har trent mye kontakt, så hun er veldig flink til å holde øye kontakt, å jeg trener mye på det når vi går tur.. hun kan fort trippe ved min siden 15-20 m med øynene bare på meg! vet ikke om det er noe sånt du mener? har også komandoen "se", å da skal hun se meg i øynene, bruker dette når vi er på ukjente steder og jeg vil ha kontakt med hennemen skal hun bite meg så hardt i ansiktet uten forvarsel? er det bare valpe oppførsel? syns det er skremmende å tenke på å ha andre folk på besøk, når hun regel rett setter tennene i deg, å hun kan godt gjøre det så jeg blør.. hendene mine er et levende bevis (fullt av sår) Hun er en blandig av cocker spaniel og puddel Anonymkode: 3df74...8d6Høres ut som en kjempehund.! Det sies at de beste hundene er de som er verst i pøbelalderen, og det stemmer bra med min erfaring i hvert fall. Etter den første eller i hvert fall andre løpetida vil hun være en ny hund.Og ja, når det er snakk om en 5 måneder gammel valp så er det kun valpeoppførsel, og det går over. Du vet, både puddel og cocker har relativt mye motor, og kan lett gire seg opp. De har derimot ikke så bra avknapp de rasene.Jeg tenker at det kan faktisk bli for mye kontakt-trening og for mye disiplin også. Noen ganger må man bare fokusere på ro og stressfrie aktiviteter. Selv om kontakttrening er flott vil trening i alle former øke stress og forventning hos hunden.Mitt råd: Senk kravene, la valpen bruke nesa og Google "nesearbeid" - det sliter dem ut. Legg ut godbit-spor på kveldstid når valpen får overtrøtt-raptuser. Fokuser på nok søvn og rolige aktiviteter som ikke stresser. Legg bort pølsebitene når hunden er sliten og lær den å roe seg uten forventning om godbit. Den må lære å kjede seg uten at det skjer noe hele tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #10 Skrevet 11. desember 2015 Tusen takk for masse svar! ja, det høres ut som det er masse disiplin, men på turer er dette fram til slipp stedet vårt, slik at jeg vet vi har hatt kontakt og at hun fåt godbiter når hun tar kontakt med meg, før hun får springe å "klikke" så mye hun vil på et jorde, også avslutter jeg lekingen og løpingen med godis søk i gresset.. høres det greit ut? tennene er hun snart ferdig med, har vært å trekt to tenner som ikke ville ut, å da sa veterinæren at resten så greit ut.. så hun har gått på smertestillende en ukes tid nå, så da skal hun vel ikke ha vondt i tennene sine? prøver å lære henne at lek og løping skal skje når vi er ute, mens inne er det rolig, med litt nesearbeid som matsøk, godissøk eller lete opp leker kun.. også er det her vi trener på nye ting, før vi prøver det ute med litt mer forstyrrelser. er min første hund alene, så man er jo så redd for å gjøre feil! Så det er godt ha dere her inne! har dere noen tips til mer nesearbeid hun kan gjøre, hun er ekstrem på luktingen å kan følge spor nesten hele gå turen, føler jeg kanskje burde utnytte det at hun "liker" å lukte hvis dere skjønner Anonymkode: 3df74...8d6
Tabris Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 Med kontakt så mente jeg at det er en måte man kan komme i forkant når det gjelder ting som f.eks raptus. Når du ser hun begynner å stresse seg opp, så kan du stoppe opp, vente til hun ser på deg, si "bra" og belønne. Gjenta det, mens du gradvis krever lenger og lenger kontakt. Når du ser at hun er fokusert på deg og rolig, så kan du gå videre. Det er en form for trening som kan virke forebyggende og roe ned før raptusen kommer.Nesearbeid er gull! Du kan f.eks trene henne til å finne en liten gjenstand (mynt, binders, sikkerhetsnål...) med din lukt på. Så kan du etterhvert gjemme denne, både inne (romsøk) og ute (f.eks i en steinmur). Evt bare ta en kongle, holde og klemme godt på den så den får din lukt, også legge den på bakken sammen med andre kongler, og belønne at hun snuser på den rette. Også utvide derifra.Spor er også genialt. Blodspor, ID-spor... Det er jo en ny hundesport nå som heter Smeller, som går ut på søksarbeid - hvor i Norge bor du? Kanskje er det noen som trener dette nær deg. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #12 Skrevet 13. desember 2015 Takk Tardis! Du gir så gode tips og råd Bor i Trondheim så her må det vell være masse å bli med på! Men man må vell vente med slike kurs til hun har blitt litt eldre regner jeg med? Anonymkode: 3df74...8d6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #13 Skrevet 13. desember 2015 Mente Tabris * Anonymkode: 3df74...8d6
Leo Skrevet 13. desember 2015 #14 Skrevet 13. desember 2015 Først og fremst må jeg også få gratulere med en ganske så normal valp. Ellers er det ikke noe veien for å begynne med spor og nesearbeid nå. (Egentlig kan man begynne så smått allerede når man får valpen). Du kan selvfølgelig ikke stille de samme kravene til konsentrasjon etc. som med en voksen hund, men å legge for eksempel korte blodspor kan du gjøre så lenge det ikke er snø. Nesearbeid kan også trenes innendørs, så se om du ikke kan finne et kurs i nærheten eller bare noen som kan vise deg hvordan du begynner.Ellers kan du selvfølgelig trene lydighetsøvelser både ute og inne. Heller ikke der er alder noen hindring. 1
Tabris Skrevet 13. desember 2015 #15 Skrevet 13. desember 2015 Takk Tardis! Du gir så gode tips og råd Bor i Trondheim så her må det vell være masse å bli med på! Men man må vell vente med slike kurs til hun har blitt litt eldre regner jeg med? Anonymkode: 3df74...8d6Tardis, haha, ikke verste skrivefeilen, det. Og takk for fine ord. Som Leo skriver, så kan du fint begynne nå. Jeg ser det er flere Smellergrupper som trener i Trondheimsområdet, ta gjerne kontakt med noen av dem:http://smeller.no/index.php/treningsmiljo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå