Gå til innhold

Gebyr, ikke innsendt regnskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 5 stk som har startet et firma, jeg oppdaget nettopp at regnskapet for 2014 ikke var sendt inn. Hvem er ansvarlig for å betale bøtene som kommer? Firmaet eller han som fører regnskap? 

Anonymkode: c473a...035

Gjest Blondie65
Skrevet

Firmaet.

Dere kan eventuelt søke regress/viderefakturere til han som ikke sendte inn regnskap. Det blir meningsløst i mine øyne, med mindre han som fører regnskap er profesjonell regnskapsfører og forsømte dette.

Skrevet

Hvis dere hadde enkeltpersonforetak må ikke regnskap sendes noe sted annet enn å føre det opp som inntekt på selvangivelsen.

Anonymkode: e1b7f...091

Skrevet

Hvis dere hadde enkeltpersonforetak må ikke regnskap sendes noe sted annet enn å føre det opp som inntekt på selvangivelsen.

Anonymkode: e1b7f...091

De er fem stykker som har startet firma sammen. Da er det naturligvis ikke snakk om ENK!

Anonymkode: a8c28...3e6

• Liker 1
Skrevet

Firmaet.

Dere kan eventuelt søke regress/viderefakturere til han som ikke sendte inn regnskap. Det blir meningsløst i mine øyne, med mindre han som fører regnskap er profesjonell regnskapsfører og forsømte dette.

vi andre har ikke visst om det før i går, dumt at alle skal belastes når det er han som fører regnskapet som ikke har gjort jobben som vi andre trodde han hadde gjort. 

Skrevet (endret)

Hvorfor har ikke regnskapsfører gjort jobben sin da?

Endret av Gullik
Skrevet

Hvorfor har ikke regnskapsfører gjort jobben sin da?

Det får jeg ikke noe ordentlig svar på. Manglet noe dokumentasjon på noen poster. 

Skrevet

Her har jo tydeligvis ikke styret gjort jobben sin heller.  Firmaet har tabbet seg ut.  Firmaet betaler. 

• Liker 2
Skrevet

vi andre har ikke visst om det før i går, dumt at alle skal belastes når det er han som fører regnskapet som ikke har gjort jobben som vi andre trodde han hadde gjort. 

Som eier har du ansvar for alt. Hvorfor tror du styret/toppledelsen er de som går i store saker?

• Liker 2
Skrevet

Her har jo tydeligvis ikke styret gjort jobben sin heller.  Firmaet har tabbet seg ut.  Firmaet betaler. 

Hva skulle firmaet gjort? Alle har jo stolt på hverandre at vi har gjort den jobben vi skal... 

Skrevet

Hva skulle firmaet gjort? Alle har jo stolt på hverandre at vi har gjort den jobben vi skal... 

Dobbelsjekket. Det holder ikke å tro, du må vite. Dessverre. Derfor ville jeg aldri latt noen i firmaet ta seg av regnskapet uten at jeg fikk se over en gang eller fler. Jeg ville også sørget for at all kommunikasjon med en ekstern regnskapsfører gikk gjennom en felles epost.

Men det er bare meg.

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig for oss å si hvem som har skylden siden vi bare hører ene siden av saken her. Har regnskapsføreren bedt om dokumentasjon dere ikke har levert?

Skrevet

Dobbelsjekket. Det holder ikke å tro, du må vite. Dessverre. Derfor ville jeg aldri latt noen i firmaet ta seg av regnskapet uten at jeg fikk se over en gang eller fler. Jeg ville også sørget for at all kommunikasjon med en ekstern regnskapsfører gikk gjennom en felles epost.

Men det er bare meg.

Takk, dette skal jeg ta med videre. Er helt fersk, aldri vært med å drive egen bedrift før. 

Skrevet

Dere må ha klart definerte roller og ansvarsområder. Dersom alle skal gjøre alt skjer slike ting som dette; alle tror at de andre har gjort det, og ingen har gjort noe som helst. 

Anonymkode: e9a2d...4a1

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Dere må ha klart definerte roller og ansvarsområder. Dersom alle skal gjøre alt skjer slike ting som dette; alle tror at de andre har gjort det, og ingen har gjort noe som helst. 

Her er mitt inntrykk at de har gjort det du beskriver, men at den som hadde ansvar for regnskap ikke gjorde jobben sin.

Skrevet

Det er jo det vi har hatt, han som har regnskapet har kun regnskap, vi andre har våre oppgaver. Disse oppgavene har vært tydelig fra dag en. 

Skrevet

Firmaet skal ha et styre som skal godkjenne årsregnskapet.  Dette er tydeligvis ikke blitt gjort. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke regnskapsfører som skal signere på årsregnskapet, så når fristen nærmet seg - lurte du ikke på hvor det ble av signeringen? 

Firma må betale. 

Skrevet

Takk for svar, jeg er helt ny i dette så jeg har mye å lære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...