AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #1 Skrevet 10. desember 2015 Har opplevd flere ganger syklister som velger fortauet istedenfor sykkelfeltet som er rett ved siden av. Dette skjer ofte til tross for at det er mange fotgjengere på fortauet. Syklistene turer fram på fortauet som om de har førsteretten. Når man ber syklistene om å bruke sykkelfeltet svarer de ofte frekt tilbake. Dette er snakk om godt voksne mennesker og ikke barn.Hva er vitsen med å bruke flerfoldige millioner med å bygge sykkelfelt når syklistene ikke gidder å bruke de? Anonymkode: e6bcc...7b9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Nå sier du ikke noe om hvor dette foregår, men generelt er sykkelstiene veldig dårlig planlagt og utført i Norge. Det virker som de fleste sykkelstier har kun blitt opprettet som et politisk trekkplaster kun for at kommunen/byen skal kunne skryte av å være miljøvennlige.I min by, som er en mellomstor by i Norge har vi noen få strekninger med eget sykkelfelt. Det er flott og fint, den ene har til og med fått et skilt med "Miljøgate". Sykkelfeltene er meget korte og er på rette strekker der det uansett ikke er noe problem å dele gangfeltet med fotgjengere. Det tar kanskje 1 minutt å sykle fra ende til ende i sykkelfeltet som er nærest meg, og begge ender av stien avsluttes på steder som er veldig uheldige for syklister. Feltet starter midt i en rundkjøring, på motsatt side av gang/sykkelsti. Som gjør at syklister som skal reise fra byen må krysse bilveien via en undergang, denne undergangen er ikke laget med tanke på syklister og tar så lang tid å krysse at det tar nesten like lang tid som å sykle hele lengden på sykkelfesltet. Feltet slutter midt i en annen rundkjøring som er i bunn av en bratt bakke. Gang/sykkelstien går utenom denne bakken. Så når jeg sykler hjem fra byen vil jeg unngå å krysse veien og sykle en ekstra bratt bakke ved å velge gang/sykkelsti istedenfor sykkelfeltet som ligger i veibanen. Og det er mye raskere-Dette føler jeg er veldig typisk for sykkelfelt i norge, de er bare blitt opprettet av en fantastisk ide politikerene har fått etter å ha vært i danmark eller nederland. Deretter blir det laget en halvveis dårlig, kjempedyr løsning som ikke fungerer i praksis fordi det er ikke noen egen infrastruktur for sykler i Norge på samme måte som det er i andre land som kanskje har litt mer sykkelvennlig klima. Anonymkode: aaedd...851 9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 Nå sier du ikke noe om hvor dette foregår, men generelt er sykkelstiene veldig dårlig planlagt og utført i Norge. Det virker som de fleste sykkelstier har kun blitt opprettet som et politisk trekkplaster kun for at kommunen/byen skal kunne skryte av å være miljøvennlige.I min by, som er en mellomstor by i Norge har vi noen få strekninger med eget sykkelfelt. Det er flott og fint, den ene har til og med fått et skilt med "Miljøgate". Sykkelfeltene er meget korte og er på rette strekker der det uansett ikke er noe problem å dele gangfeltet med fotgjengere. Det tar kanskje 1 minutt å sykle fra ende til ende i sykkelfeltet som er nærest meg, og begge ender av stien avsluttes på steder som er veldig uheldige for syklister. Feltet starter midt i en rundkjøring, på motsatt side av gang/sykkelsti. Som gjør at syklister som skal reise fra byen må krysse bilveien via en undergang, denne undergangen er ikke laget med tanke på syklister og tar så lang tid å krysse at det tar nesten like lang tid som å sykle hele lengden på sykkelfesltet. Feltet slutter midt i en annen rundkjøring som er i bunn av en bratt bakke. Gang/sykkelstien går utenom denne bakken. Så når jeg sykler hjem fra byen vil jeg unngå å krysse veien og sykle en ekstra bratt bakke ved å velge gang/sykkelsti istedenfor sykkelfeltet som ligger i veibanen. Og det er mye raskere-Dette føler jeg er veldig typisk for sykkelfelt i norge, de er bare blitt opprettet av en fantastisk ide politikerene har fått etter å ha vært i danmark eller nederland. Deretter blir det laget en halvveis dårlig, kjempedyr løsning som ikke fungerer i praksis fordi det er ikke noen egen infrastruktur for sykler i Norge på samme måte som det er i andre land som kanskje har litt mer sykkelvennlig klima.Anonymkode: aaedd...851Dette er snakk om i Oslo på en veistrekke der det er bygd sykkelsti et godt stykke i begge filretninger de er godt markert. Den ene sykkelstien er rett ved siden av fortauet, men fortsatt velger syklistene fortauet istedenfor sykkelfeltet, enda fortauet er GODT traffikert av fotgjengere Anonymkode: e6bcc...7b9
penny_ Skrevet 13. desember 2015 #4 Skrevet 13. desember 2015 (endret) Jeg bruker den veien som er mest effektiv og praktisk for meg. Man skal sykle i høyre sykkelfelt i samme retning som bilene, men noen ganger når man skal til venstre i neste kryss eller når det mangler sykkelfelt etter krysset, så gidder jeg ikke å krysse veien to ganger for å sykle i sykkelfeltet den korte strekningen jeg kan bruke det.Det kan ha noe med hvor de kommer fra og hvor de skal etterpå.Fint hvis du kan vise oss hvor du mener slik at folk som er kjent i området kan svare. Endret 13. desember 2015 av lisamari 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #5 Skrevet 13. desember 2015 Typisk problemstilling f.eks. forbi Storo. Samme sted sykler for øvrig en del mot trafikken i sykkelfeltet. Anonymkode: 53c91...167
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #6 Skrevet 13. desember 2015 Da vil jeg også be fotgjengere om å ikke bruke sykkelfeltet som fortau. I Markveien f.eks. er det alltid noen grupper som breier seg ut over begge feltene og de blir like overrasket hver gang jeg ber dem om å flytte seg. En sykkel i sykkelfeltet?!? Er det mulig? Anonymkode: fe37c...397
Sølvrosen Skrevet 13. desember 2015 #7 Skrevet 13. desember 2015 Når syklister ikke bruker et sykkelfelt er det ofte et tegn på at syklistene ikke føler seg trygge når de bruker sykkelfeltet.Hvor bredt er sykkelfeltet? Mange sykkelfelt er for smale, mange er faktisk smalere enn en meter, og hvis farten på veien er høy (>50km/t) kan selv 1,5 m bli for smalt. Når en bil passerer en syklist bør det helst være en avstand på 1,5 meter mellom sykkel og bil, spesielt om farten er høy og bilen stor. Syklisten på sin side må holde avstand til kantsteinen på minst 20-30 cm, for å unngå oppsamlet grus, søppel, glasbiter, løv og andre farer, og for å ha litt plass til unnamanøvring om en bil kommer alt for nær. Når sykkelfeltet er under en meter og bilene og bussene kjører på hvitstripa blir det for trangt, og alle unntatt de mest hardbarka syklistene bruker fortauet. Erfarne hardbarkede syklister legger seg i kjørefeltet for å få den plassen de trenger.Hvordan er trafikken? Dette henger sammen med punktet over. Hvis trafikken består av mye buss og tungtrafikk som holder høy fart, gjerne over fartsgrensa, føles det lite trygt å sykle med bare en tynn hvit stripe mellom deg og en høy vegg av stål i bevegelse. Bredere sykkelfelt (>1,8m) hjelper litt, men i Norge er det ikke plass til slikt. Stor og rask trafikk kan også gjøre kryss og overganger skumlere, se neste punkt.Hvordan starter/slutter sykkelfeltet? Det finnes sykkelfelt som starter ut av intet og slutter når du trenger det mest. Noen sykkelfelt er umulige å komme seg inn på uten å gå av sykkelen eller kaste seg inn i trafikken. Andre sykkelfelt slutter like før et travelt svingfelt der en syklist kan ende opp til høyre for alle bilene som svinger til høyre uten å tenke på den syklisten de nettopp passerte. Noen syklister velger her å sykle i kjørefeltet for å komme seg over i feltet for de som skal rett fram, mindre drevne syklister velger å bruke fortauet så de kan bruke gangfeltet for å komme seg gjennom krysset.Er det parkeringsplasser på innsiden av sykkelfeltet? Det er noe som heter dørsone. Det er den plassen en syklist bør la det være mellom seg og parkerte biler for å ikke bli slått ned når noen åpner en dør uten å se seg for. Ofte er ikke sykkelfeltet bredere enn dørsonen, så syklistene må da sykle i kjørefeltet sammen med sinte billister som synes de skal bruke sykkelfeltet (det er skummelt å sykle sammen med sinte bilister). En annen uting med dette er at bilene må krysse sykkelfeltet når de skal ut av eller inn i en parkeringslomme, ofte uten å se seg for. De blir også ofte stående i sykkelfeltet mens de venter på å slippe ut i trafikken.Blir sykkelfeltet respektert? Noen steder ligger biler og busser ofte på eller over hvitstripa på sykkelfelt så de blir enda smalere enn ellers. Dette er ekstra vanlig i svinger. Hvis en bil venter på å svinge til venstre bruker ofte andre bilister sykkelfeltet for å komme seg forbi. Mange bilister ser seg ikke for når de skal krysse sykkelfelt for å svinge opp på en parkeringsplass, inn en innkjørsel eller skal svinge til høyre. Hvis sykkelfeltet går forbi en busslomme eller blir avbrutt av en busslomme er det ofte bussjåførene ikke ser seg for når de skal svinge inn eller ut. I noen veier (eks Karenlyst allè) blir syklister stadig hindret av biler (spesielt drosjer) som stopper i sykkelfeltet for å slippe av eller på passasjerer. Det er også mange som skal levere varer som bruker sykkelfeltet, og det finnes faktisk steder der sykkelfeltet er avbrutt for å gi plass til varelevering, uten at syklistene varsles på noen som helst måte. Når syklisten hele tiden må stoppe for hindringer eller sykle ut i kjørefeltet for å unngå biler i sykkelfeltet føles sykkelfeltet hverken trygt eller praktisk.Hvis det er vinter, hvordan ser sykkelfeltet ut? Er sykkelfeltet brukt som snølager? Er det fullt av harde issvuller? Er saltsørpa 15 cm dyp? Er det i det hele tatt mulig å komme seg fram på sykkel i sykkelfeltet? Er det kanskje på tide å skrive et leserinnlegg i avisa om at vintervedlikeholdet i hovedstadens hovedsykkelruter er begredelig enda et år? Det kan også være andre utfordringer med sykkelfelt, men dette er de viktigste. Bedre sykkeltilrettelegging vil også gjøre det tryggere for fotgjengere siden det vil fjerne de fleste syklister fra fortau, fjerne de fleste konfliktpunkt mellom syklister og fotgjengere og redusere faren fra biler ved at flere bytter fra bil til sykkel.TL;DR: Les uthevede spørsmål 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå