Gå til innhold

Kastrering av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en liten kattunge, og han skal kastreres når tiden er inne for det. Jeg lurte på når det beste tidspunktet for kastrering er - leser mange steder at det er 6 mnd, andre senere, andre tidligere. For min del vil jeg kastrere han så tidlig at han ikke rekker å tillegge seg uønsket adferd (tisse utenfor kassen osv), men såpass sent at hans vekst og utvikling ikke blir påvirket av det. Og så vil jeg ikke traumatisere han på noen måte i veldig ung alder. Hva mener dere? Hvor kan jeg finne godt fagstoff rundt dette?

Anonymkode: 363d1...b43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen særlig enighet om det, men jeg har ikke sett noen studier som påviser negativ innvirkning på vekst og utvikling av tidlig kastrering. Jeg ville nok antakelig valgt å gjøre det rundt 6 måneder fordi det er et greit kompromiss. Viktigst (hvis han skal være utekatt) er å kastrere før han skal begynne å være ute alene over tid, og det bør de helst ikke være noe særlig før etter fylte 8 mnd cirka pga mangelfullt utviklet retningssans (før det kan de være ute i korte perioder i bånd/sammen med eier). Så et sted mellom 5-8 mnd. Takk for at du tar ansvar og kastrerer katten din!

Anonymkode: f7b6a...06d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt til dyrlegen og hørt. Dyrleger pleier å sette en nedre grense rett og slett fordi det rent praktisk blir vanskelig å operere på en kattunge hvis den er for liten.

• Liker 1
Skrevet

Når vi fikk vår minste så ante vi ikke hvor gammel hun var for eieren hadde bare funnet de i et skur og han virket ikke helt... oppegående.. Vi tok til oss katten så den ikke skulle bli avlivet.

Hun er en jentepus da, men jeg ringte veterinæren for å høre og hun anbefalte meg å vente til vi hadde hatt hun i seks måneder. Lillepus har jo uansett ikke vært ute enda så hun vet jo ikke helt hva hun går glipp av.

Så nå blir det sterilisering om en uke! 

Skrevet

Jeg har også en hannkatt som skal kastreres nå, har ringt rundt og hørt. Alle sier seks mnd. Så jeg venter til januar, da er det visst tilbud på kastrering. Da er han sju mnd :)

Anonymkode: a89a2...6b7

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Alle de over her har rett :) Noen dyrleger kan gjøre det allerede ved 12 uker, det er mer en praksis som noen kan og andre ikke + med tanke på narkose så foretrekker de fleste at de er minimum 2kg eller over 6 mnd. Takk for at du tar ansvar! Hilsen dyrlegestudent :)

Skrevet

Min hannkatt ble kastrert ved ca 14 ukers alder, etter veterinærens anbefaling. Da jeg fortalte at han skulle kastreres så fort han var gammel nok, mente hun at det var ingen vits i å vente. Har ikke sett noen studier som viser negative følger av tidlig kastrering, og min egen erfaring er positiv, så jeg kommer til å satse på det igjen dersom jeg tar til meg flere kattunger.

• Liker 2
Skrevet

Mine (to hanner) ble kastrert da de var rundt 5 måneder gamle og da var det allerede tegn til markering (heldigvis i dokassa) med risting på halen, "spraying" og stram lukt. 

• Liker 1
Skrevet

På de klinikkene jeg har vært på har det gått på vekt, så jeg har kastrert så fort det har latt seg gjøre. Når det uansett skal skje, ser jeg ingen grunn til å vente.

Anonymkode: b7b4e...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...