AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #1 Skrevet 10. desember 2015 Hei. Jeg er i en litt vanskelig situasjon akkurat nå økonomisk. Jeg har fått lønn fra jobben, husleie og alle regninger er betalt. Men lønna var ikke så stor og jeg har ikke handla en eneste julegave. Jeg fikk ca 10 000,- og har avtalt med familie og noen venner at vi ikke trenger å gi hverandre noe i år. På konto står det ca 105,- , og vi er jo ikke halvveis i måneden engang. Jeg har også vært på Nav og søkt om nødhjelp, men der var det ikke mye hjelp. Derfor så lurer jeg på om det er noen som har noen erfaringer med å ta sms-lån? Jeg har hørt om KlikkLån og Frogtail blant annet. Virker som KlikkLån var best av de to, med tanke på renter og hvor lang tid man har på seg til å betale tilbake. Jeg har ingen betalingsanmerkninger, og jeg hadde lovt meg selv at jeg ALDRI skulle ta opp noe lån med mindre det var til noe viktig. Bil, leilighet, hus etc.. Det samme gjelder kredittkort. Så du kan jo tenke deg at dette er ett innlegg jeg absolutt IKKE gleder meg til å publisere. Men akkurat nå sliter jeg, og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har fått låne penger av familie før, uten at jeg har spurt. De har selv sett at jeg har sliti. Så jeg vil ikke gå til de igjen. Så hvis det er noen med erfaringer på sms-lån, som har noen tips eller noe sånt så er jeg lutter øre! Det er like før jeg går til naboen og spør om jeg kan gå med bikkja hans mot betaling.. Anonymkode: cef0e...294
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #2 Skrevet 10. desember 2015 Hei. Jeg er i en litt vanskelig situasjon akkurat nå økonomisk. Jeg har fått lønn fra jobben, husleie og alle regninger er betalt. Men lønna var ikke så stor og jeg har ikke handla en eneste julegave. Jeg fikk ca 10 000,- og har avtalt med familie og noen venner at vi ikke trenger å gi hverandre noe i år. På konto står det ca 105,- , og vi er jo ikke halvveis i måneden engang. Jeg har også vært på Nav og søkt om nødhjelp, men der var det ikke mye hjelp. Derfor så lurer jeg på om det er noen som har noen erfaringer med å ta sms-lån? Jeg har hørt om KlikkLån og Frogtail blant annet. Virker som KlikkLån var best av de to, med tanke på renter og hvor lang tid man har på seg til å betale tilbake. Jeg har ingen betalingsanmerkninger, og jeg hadde lovt meg selv at jeg ALDRI skulle ta opp noe lån med mindre det var til noe viktig. Bil, leilighet, hus etc.. Det samme gjelder kredittkort. Så du kan jo tenke deg at dette er ett innlegg jeg absolutt IKKE gleder meg til å publisere. Men akkurat nå sliter jeg, og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har fått låne penger av familie før, uten at jeg har spurt. De har selv sett at jeg har sliti. Så jeg vil ikke gå til de igjen. Så hvis det er noen med erfaringer på sms-lån, som har noen tips eller noe sånt så er jeg lutter øre! Det er like før jeg går til naboen og spør om jeg kan gå med bikkja hans mot betaling.. Anonymkode: cef0e...294 Ingen?:( Anonymkode: cef0e...294
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #3 Skrevet 10. desember 2015 SMS-lån bør være siste mulige utvei. Disse har som regel veldig høy rente. Bruk heller kredittkort eller svelg stoltheten og få hjelp av venner/familie. Anonymkode: 05eb2...1b8 5
Kattekvinne Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 Du har krav på penger til mat og dekke nødvendige behov, uansett om NAV synes du har sløst bort pengene på dop eller hva som helst. Så om du spør om det, får du det. Ellers kan du også få mat og gaver av for eksempel frelsesarmeen. 1
Juniper Skrevet 10. desember 2015 #5 Skrevet 10. desember 2015 Tror du heller burde se på et vanlig forbrukslån. Bare vær sikker på at det er OK å betale det raskere enn utlåner ber om. Og så må du selvsagt se på økonomien din. Sett opp en sparing som gjør at du har penger i trange måneder og når det er jul og den slags. Høres ut som om økonomien din er alt for mye "hånd til munn" og det fungerer dårlig med varierende lønn. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 10. desember 2015 #6 Skrevet 10. desember 2015 Frogtail:Den effektive renten i eksemplet over er 37%. Neida. Det var ikke noe dyrt dette .Jeg forstår at du trenger penger. Sjekk Lendo.no. Eller bit i det sure eplet og snakk med familien din. Når du den 10. desember har 105 igjen på konto, er det en langsiktig løsning for å rettvende økonomien du trenger. Noen må sette seg ned med deg og gå gjennom inntekt og utgift og sette opp et budsjett. Da er det bedre at du låner f.eks. 12.000 hos familien din som du betaler tilbake over et år, med 1000/mnd pluss eventuell rente. Disse pengene bør brukes slik: matbudsjett maks 3.000 i desember. svært rimelige gaver til maks 2.000 totalt og 5.000 settes av til regninger i januar. Da forutsetter jeg at du ved hjelp av budsjett får kuttet ned dine utgifter slik at de 5.000 faktisk betyr at du har 5.000 til bufferkonto etter at 1.000 er betalt i avdrag. I februar skal de 5.000 fortsatt stå - siden de skal være der til noe uforutsett dukker opp. I tillegg bør du legge inn et sparemål på minst 500/mnd slik at du øker bufferkontoen.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #7 Skrevet 10. desember 2015 Ville nok snakket med familie. Hvis du tar opp smslån bør du være 100% sikker at du kan innfri lånet FØR betalingsfristen og rentene begynner å løpe.Forbrukslån, eventuelt kredittkort, kan være bedre løsning, men anbefales selvfølgelig ikke det heller. Anonymkode: 8a933...318
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #8 Skrevet 10. desember 2015 Få deg et kredittkort med 45 dagers rentefri kreditt. Så kan du betale tilbake uten renter. Hvis du hele tiden betaler hele regningen hver gang du får lønn, og så bruker kortet til å handle mat med, vil du aldri få renter siden du hele tiden begynner på en ny 45 dagers periode. Så sørger du for at du hele tiden betaler ned mer enn du bruker. Anonymkode: f5e5f...037
Gjest Blondie65 Skrevet 10. desember 2015 #9 Skrevet 10. desember 2015 Få deg et kredittkort med 45 dagers rentefri kreditt. Så kan du betale tilbake uten renter. Hvis du hele tiden betaler hele regningen hver gang du får lønn, og så bruker kortet til å handle mat med, vil du aldri få renter siden du hele tiden begynner på en ny 45 dagers periode. Så sørger du for at du hele tiden betaler ned mer enn du bruker. Anonymkode: f5e5f...037Og hvor sannsynlig er det at trådstarter, som den 10. desember sitter igjen med 105 kr som skal vare hele desember, har oversikt nok til å greie dette?
Nanja Skrevet 10. desember 2015 #10 Skrevet 10. desember 2015 Hei.Svaret her er enkelt. Man skal aldri ta SMS-lån. Det er lureri som utnytter desperate mennesker. Gå heller til banken der du har konto og be om et lån. Da kan dere bli enige tilbakebetaling og du får bedre rente.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 Du har krav på penger til mat og dekke nødvendige behov, uansett om NAV synes du har sløst bort pengene på dop eller hva som helst. Så om du spør om det, får du det. Ellers kan du også få mat og gaver av for eksempel frelsesarmeen. Jeg var på Nav i går for å søke, og da fikk jeg svar om at det ikke var vits i å søke. Jeg er foreløpig sykemeldt pga en operasjon jeg akkurat har hatt (sykemeldt kun en uke). Men fikk beskjed om at det "bare var å friskmelde seg" og søke jobber. Jeg holder på å søke andre jobber forresten. Har søkt i rundt ett halvt år. :/ Anonymkode: cef0e...294
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #12 Skrevet 11. desember 2015 Nå har jeg forresten prøvd å søke på KlikkLån, Frogtail, Lendo og LeasyMinilån. En etter en selvfølgelig, ikke alle på en gang Men jeg fikk beskjed om at jeg ikke var godkjent til å få det. Jeg skjønner det ikke. Jeg har ingen betalingsanmerkninger, kun ett par regninger på maks 150 hver. Men vil dere si at kredittkort er "smartere" enn å ta sms-lån da eller? Jeg er som sagt en sånn person som KUN tenker disse baner når det er KRISE. Altså jeg kommer selvfølgelig til å tilbakebetale alt så fort jeg får sjansen. Anonymkode: cef0e...294
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #13 Skrevet 11. desember 2015 Klarer du å betale ned en eventuell kredittgjeld senere? Hvis så; Skaff deg det, men ikke sms-lån! Gå igjennom skuffer og skap. Se hva du har av matvarer. Finn rimelige måltider; Brukt alt du har fra før. Skriv ned oppskrifter og en "matplan". Utnytt priskrigen. Må du ha noe, finn noe rundt de billige varene som julepølser etc Husker ikke alt som er på tilbud. Altså hvis du ikke har noe mat igjen, jobb rundt de varene som er ekstremt billige. Ta de som utgangspunkt, du kjøper ikke en biff eller noe annet dyrt, når du får julepølser og lutefiskbacon slengt etter deg. Dropp julegaver! Ta det neste år i stedet. Begynn tidlig. Det er gode tilbud året rundt. Halvpris på rødpris, lagertømming etc året rundt! Utnytt dette, ikke vent til 15 Desember. En gave her, en gave der, det er mye penger spart i løpet av året. Så slipper du å sitte som nå neste år. Spør foreldrene dine om et lån. Tilby deg å hjelpe til med julevasken eller noe som takk for hjelpen. Er det skikkelig ille, dra innom frelsesarmenen og spør. Noen hjelper folk med mat; som "hjelp mæ å hjelp andre" på facebook. Dette er for Trondheim og omegn, men det kan være noen i nærheten av deg også. Frivillige som hjelper de som trenger det. Mange har gitt masse varer til dem på grunn av priskrigen. Anonymkode: b1eb3...2f9
mjauritz Skrevet 11. desember 2015 #14 Skrevet 11. desember 2015 Slik jeg har oppfattet (og dessverre i en desperat stund - opplevd) er at lån du får enkelt, er lån du ikke burde ta.Altså de som ikke krever noe av egenkapital, inntekt, osv.Da ville jeg heller ha bestilt meg et kredittkort og ført full oversikt over hva jeg bruker sånn at jeg hadde fått betalt alt tilbake med en gang, uten å gå på noe smell. Så når økonomien hadde kommet tilbake hadde jeg klipt kortet
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #15 Skrevet 12. desember 2015 Jeg har Skandiabanken, og de tilbyr lån uten sikkerhet til 8,3% rente..(heter "brukslån"), VELDIG mye billigere enn alskens andre tilbydere av det jeg vil kalle gjeldsfeller. Anonymkode: 03fc2...8b7
Gjest Blondie65 Skrevet 12. desember 2015 #16 Skrevet 12. desember 2015 Trådstarter fikk avslag på SMS lånesøknad. Dette fordi selv de som slenger ut lån til 33 % rente ønsker å få betalt. Og trådstarter har ikke nok inntekt. Da sier det seg selv at de fleste andre låneinstitusjoner også vil si nei. Ergo er det bare et alternativ for trådstarter: søk hjelp hos familien.
Skogshjerte Skrevet 18. desember 2015 #17 Skrevet 18. desember 2015 Er det egentlig noe som heter SMS-lån lenger? Jeg trodde denne typen lån hvor man kunne søke lån via SMS ble forbudt for noen år siden?Som andre nevner her kan en løsning være å benytte seg av et kredittkort om du har det. De har som regel opp til 40 rentefrie dager (dette er sikkert forskjellig fra kredittkort til kredittkort), slik at du i teorien kan få et nesten "gratis" lån om du betaler tilbake hele beløpet før betalingsfristen går ut.Om du velger å søke forbrukslån så ville jeg satt meg godt inn i kostnadene for hva et slikt lån koster, det kan også være mye penger å spare på å velge det billigste lånet. Jeg tok selv opp et forbrukslån for en tid tilbake og da sammenlignet jeg kostnadene for de forskjellige forbrukslånene her http://forbrukslånpådagen.com. Jeg endte opp med å sende inn en søknad gjennom Lendo.Husk også at slike lån har veldig høy rente, så ikke lån mer enn du absolutt trenger. Håper det ordner seg for deg.
Perelandra Skrevet 28. februar 2019 #18 Skrevet 28. februar 2019 Tråden er ryddet for reklame. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå