Gå til innhold

Lærer sønnen om business - barnearbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg tenkte at jeg skulle lære poden litt om business. 

Vi gikk på Rema 1000 sammen og kjøpte Best Pris wienerpølser, ketchup, sennep og et par pakker lomper. Det kostet ca 90 kroner, men for å lære han om renter sa jeg at han må betale meg 100 kroner når han begynner å tjene penger. Så gikk vi hjem og kokte pølsene, la dem i en termos og satte opp et bord ute i veikanten hvor det kommer en del forbipasserende. Han sto der noen timer og fikk solgt alle pølsene for 20 kr stykket. Han hadde nå nok til å betale tilbake lånet, og i tillegg hadde han 200 kroner i profitt.

Jeg forklarte han at nå kunne han ta en ny runde alene på Rema og kjøpe flere pølser og lomper. Så kan gjorde det, og solgte en ny pakke dagen etter. Han hadde nå ca 430 kroner i lomma og var blitt hekta allerede. Ny runde på butikken og ny pakke solgt dagen etter. Han vurderer nå å utvide businessen sin til å også selge gløgg. 

Synes dere dette er barnearbeid?

Anonymkode: adb67...92d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært nyttigere lærdom om du også lærte ham at man må søke om tillatelse for å selge ved veien og at man antagelig også trenger godkjenning av næringsmiddeltilsynet I dette tilfellet.  

• Liker 30
Skrevet

Synes ikke det er barnearbeid, men det er definitivt svart arbeid. Du lærer faktisk sønnen din å bli en skurk. Lær han heller om skatter og reguleringer, og at dette ikke er lov uten tillatelse og at det må søkes om sånt, og at han må betale skatt av inntektene. 

Unger skal uansett leke, og ikke jobbe. Så ja, det er vel en form for barnemishandling. 

Anonymkode: 9969b...877

• Liker 10
Skrevet

Jeg syns det var kult. Det er ikke svart arbeid før det overstiger en viss sum fortjeneste, men tror jeg ville flettet inn reglementer som noen over her nevner i forhold til å søke de tillatelser som nevnes og lære ham litt om skatteregler.

Lykke til med businessen :-)

• Liker 6
Skrevet

Synes ikke det er barnearbeid, men det er definitivt svart arbeid. Du lærer faktisk sønnen din å bli en skurk. Lær han heller om skatter og reguleringer, og at dette ikke er lov uten tillatelse og at det må søkes om sånt, og at han må betale skatt av inntektene. 

Unger skal uansett leke, og ikke jobbe. Så ja, det er vel en form for barnemishandling. 

Hjelp.

Anonymkode: d9b3b...e9d

• Liker 8
Skrevet

Kan jeg ikke bare be han fylle ut et søknadsskjema da, så kan jeg leke staten og sende han svarbrev etter noen dager? Så kan han fortsette å selge da. Og så kan jeg ta 50 kroner fra han i skatt hver dag eller noe. 

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg ikke bare be han fylle ut et søknadsskjema da, så kan jeg leke staten og sende han svarbrev etter noen dager? Så kan han fortsette å selge da. Og så kan jeg ta 50 kroner fra han i skatt hver dag eller noe. 

Nei, for politiet kan likevel komme på ekte og ikke på lek og stenge denne sjappa i tillegg til at du som forelder kan få grove bøter. Samme fra mattilsynet da dette ikke er et godkjent kjøkken for å selge mat ifra. 

Anonymkode: 7a8ad...813

• Liker 4
Skrevet

Nei, for politiet kan likevel komme på ekte og ikke på lek og stenge denne sjappa i tillegg til at du som forelder kan få grove bøter. Samme fra mattilsynet da dette ikke er et godkjent kjøkken for å selge mat ifra. 

Gode poenger. Vær en god mamma/pappa og avslutt mens leken er god. Du kan jo ta på deg uniform og late som om du er Mattilsynet som kommer og stenger sjappa hans. Da lærer han i hvert fall noe nyttig. 

• Liker 6
Skrevet

Snakk om å ta ting ut av proporsjoner. Nei, det er strengt tatt ikke lovlig å selge mat uten tillatelse og skattefritt, men du skal nok møte på en særdeles firkantet politibetjent som slår ned på en far som lærer sønnen verdiene av penger.

Men man bør selvsagt ikke gjør dette til en dagligdags greie over tid. Men som lærdom - nei, du får ikke politiet på nakken av det. 

Anonymkode: 51a51...4b7

• Liker 2
Skrevet

Gode poenger. Vær en god mamma/pappa og avslutt mens leken er god. Du kan jo ta på deg uniform og late som om du er Mattilsynet som kommer og stenger sjappa hans. Da lærer han i hvert fall noe nyttig. 

Ja, det hadde jo vært typisk norsk mentalitet. Lær barna at byråkratiet tar deg om man tar sjansen på å skape noe slik at de blir fravristet slike besynderlige tanker og hvertfall ikke satser på å bli gründer i voksen alder :P

Anonymkode: 51a51...4b7

• Liker 2
Skrevet

Så jeg tenkte at jeg skulle lære poden litt om business. 

Vi gikk på Rema 1000 sammen og kjøpte Best Pris wienerpølser, ketchup, sennep og et par pakker lomper. Det kostet ca 90 kroner, men for å lære han om renter sa jeg at han må betale meg 100 kroner når han begynner å tjene penger. Så gikk vi hjem og kokte pølsene, la dem i en termos og satte opp et bord ute i veikanten hvor det kommer en del forbipasserende. Han sto der noen timer og fikk solgt alle pølsene for 20 kr stykket. Han hadde nå nok til å betale tilbake lånet, og i tillegg hadde han 200 kroner i profitt.

Jeg forklarte han at nå kunne han ta en ny runde alene på Rema og kjøpe flere pølser og lomper. Så kan gjorde det, og solgte en ny pakke dagen etter. Han hadde nå ca 430 kroner i lomma og var blitt hekta allerede. Ny runde på butikken og ny pakke solgt dagen etter. Han vurderer nå å utvide businessen sin til å også selge gløgg. 

Synes dere dette er barnearbeid?

Ja, dette er barnearbeid. Men - det er ikke noe galt ved det. Bare å fortsette.

Anonymkode: 5a5ac...015

Skrevet

Lær sønnen om sosialisme og staten: ta alle pengene han tjener og bruk de på deg selv.

Anonymkode: 5a5ac...015

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke tvinger han til noe, syns jeg det er greit, men spørs hvor gammel han er. Syns du hadde en litt rar måte å lære ungen din dette på, men alle har vel vær sin måte. Ellers syns jeg du også burde lære han om skatt etc. og at å selge svart ikke er greti

Anonymkode: 74656...81c

Skrevet

Lær ungen din å gjøre husarbeide, og la han tjene ukelønnen sin på denne måten. Så kan han bruke pengene sine på lørdagsgodt, lego, og selv regne ut og se hva han har nok til, og hva han får tilbake om han gir en 100-lapp til butikkdamen og legoen (som han ikke skjønner hvorfor mor ikke vil kjøpe til han) koster 899,-

Anonymkode: d2b48...e45

Skrevet

Men må man søke for slike småting som dette?  Flere unger i gaten her som har solgt kaker. En solgte kun saft og VANN :fnise:
Kunne aldri falt meg inn at dette er ulovlig. Men nå tror jeg kanskje noen av dem støttet ulike prosjektet og gav til veldedighet. Så kanskje det er annerledes. 

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke mer barnemishandling å lære poden om skatt og byråkrati ved å ødelegge virksomheten hans?

• Liker 2
Skrevet

Men må man søke for slike småting som dette?  Flere unger i gaten her som har solgt kaker. En solgte kun saft og VANN :fnise:
Kunne aldri falt meg inn at dette er ulovlig. Men nå tror jeg kanskje noen av dem støttet ulike prosjektet og gav til veldedighet. Så kanskje det er annerledes. 

ved kortvarig salg til veldedige formål eller inntekt for lag og foreninger trenger man ikke godkjenning fra næringsmiddeltilsynet, men jeg er ganske sikker på at dette krever det.  Vil dessuten stort sett være krav til temperatur i kjøleskap og hygiene der dette blir tilberedt, samt innsikt i hygiene ved håndtering av næringsmidler. 

Har blitt matforgiftet selv, ved kjøp av mat et sted der barn ikke hadde fått nok innblikk i hygiene som bør holdes og det var ikke mye gøy! 

I mange kommuner, kreves det bare en telefon til politiet for å spørre om lov til gatesalg. 

• Liker 1
Skrevet

Tanken er veldig god synes jeg. Men hva med å selge noe han faktisk må lage selv? Da ser han iallefall hele gangen i det. Her i huset fikk datteren min lage avleggere fra hagen som hun kunne selge. Minuset er jo at det ikke koster noe mer enn jord og potte da, men de lærer iallefall å jobbe for pengene. 

Vet mattilsynet er veldig strenge på det der, så det med kakesalg som nevnes over her er nok ikke så veldig lovlig lenger. Spørsmålet er bare hvorvidt de gidder å bruke ressurser på det. I "gamle" dager hadde vi jo kakelotteri, men det er ikke lov lenger, uansett hvilke kjølemuligheter man har. 

Anonymkode: f932d...285

• Liker 1
Skrevet

For meg hørtes dette virkelig innviklet ut til å være en liten gutt. Eller, hvor gammel er han?

Skrevet

For meg hørtes dette virkelig innviklet ut til å være en liten gutt. Eller, hvor gammel er han?

9. 

Innviklet? Han skjønte det med en gang. Gikk jo rett på Rema for å kjøpe flere pølser. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...