Gå til innhold

Forslag til så billige, sunne middager som mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har det ikke voldsomt lett økonomisk for tiden, og må spare inn der jeg kan. Jeg ser heldigvis lys i andre enden av tunellen, men har uansett godt av å lære meg noen triks for å leve rimeligere. 

Det er snakk om middager til meg og en toåring (så bonus om rettene er barnevenlige). 

Jeg har vært så heldig og få 1 kg elgkjøtt av min morfar som er jeger. Rent kjøtt har barnet vanskelig for å tygge enda, men jeg kan jo male det opp til kjøttboller/kjøttkaker/karbonader. Morfar fisker også mye, så det kommer jevnlig gratis fisk derfra. De blir ofte til fiskekaker og slikt. 

Når jeg er i butikken så sliter jeg, for jeg syns alt jeg vil kalle sunt er så dyrt, og alt billig er vel heller usunt. 

Si First-Price tomatsuppe f.eks, billigere middag enn en pose av den med litt ekstra makaroni og evt kjøttboller får man vel neppe, men spesielt sunt er det vel ikke? Lite næring og mye salt? 

Har du noen gode tips til meg er jeg utrolig takknemlig :-)

Anonymkode: cea92...fcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elgkjøtt og fersk fisk er luksusmat :)

Hva som er billig og dyrt henger ikke sammen med hvor sunt det er, men med hvor mye fortjeneste produsent og forhandler greier å få ut av produktet. Gjennomgående betaler man for lettvinthet, reell eller innbilt. Rent kjøtt/fisk, frosne grønnsaker og grønnsaker i sesong er billig mat, spesielt sett i forhold til hvor mye næring det gir pr krone, men man må tilberede det selv. Det går mindre mat når man kjøper ordentlige ingredienser istedenfor ferdigmat. Billigmerker er like bra som merkevarer så lenge det er snakk om enkle råvarer. Du trenger ikke betale ekstra for "organisk" eller "helsekost", heller. Lettprodukter er i hovedsak bare mindre mat og mindre smak for mer penger. Noe av det viktigste du kan gjøre for matbudsjettet, er å ikke kjøpe mer enn du kan bruke, ha en plan for alt, og spis opp alt.

Man trenger nok av alle næringsstoffer hver dag, men når behovet er dekket, er det ingen ytterligere fordeler i å spise mer av noe. Se hele dagen/uka under ett og middagen i sammenheng med det dere spiser ellers. Ikke gjør for mange store endringer på en gang, det er antageligvis ikke nødvendig heller. Kjøp og lag mat som dere liker, da vil dere spise det opp også. Lag bare til så mye som dere spiser. Hvis det blir noe til overs, sørg for å oppbevare det kaldt og spise restene i tide.

Middag er gjerne kjøtt/fisk, grønnsaker og stivelse. Suppe lager du lett fra grønnsaker og en buljongterning. Det meste kan lages ut fra hva du har. Hvis du trenger spesifikke oppskrifter eller å lære teknikker, søk på nettet eller lån kokebøker på biblioteket. 

Denne artikkelen gir deg alt du trenger å vite for å kunne spise sunt og billig: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...