AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #1 Skrevet 10. desember 2015 Hei folkens. Jeg prøver å lese meg opp på nett på dette temaet, men forstår ikke helt hva som skrives. Er egentlig lite som passer overens med vår situasjon. Kanskje det er noen her kan dette bedre og kan bistå med litt informasjon? Min samboer og jeg vil ha barn, men han er straks arbeidsledig og nordisk statsborger. Jeg er norsk statsborger og jobber fulltid. Hvordan fungerer det for han, hvis vi hadde fått barn nå - Har han rett på pappapermisjon, fra Norge eller hjemlandet? Han var student i hjemlandet og hadde studielån, men ingen inntekt utenom det. Håper noen kan litt om dette Tusen takk for svar. Anonymkode: 62604...8fa
Gjest solavskjerming Skrevet 10. desember 2015 #2 Skrevet 10. desember 2015 Hei folkens. Jeg prøver å lese meg opp på nett på dette temaet, men forstår ikke helt hva som skrives. Er egentlig lite som passer overens med vår situasjon. Kanskje det er noen her kan dette bedre og kan bistå med litt informasjon? Min samboer og jeg vil ha barn, men han er straks arbeidsledig og nordisk statsborger. Jeg er norsk statsborger og jobber fulltid. Hvordan fungerer det for han, hvis vi hadde fått barn nå - Har han rett på pappapermisjon, fra Norge eller hjemlandet? Han var student i hjemlandet og hadde studielån, men ingen inntekt utenom det. Håper noen kan litt om dette Tusen takk for svar. Anonymkode: 62604...8faFor å ha rett til foreldrepenger må man ha hatt skattbar inntekt 6 av de siste 10 mnd før fødsel.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #3 Skrevet 10. desember 2015 For å ha rett til foreldrepenger må man ha hatt skattbar inntekt 6 av de siste 10 mnd før fødsel.Penger har vi vel funnet ut av at han ikke får, ikke enda i alle fall. Men permisjon. Vet du noe om det? Får han heller ikke permisjon, hvis han ikke har rett på penger? Skjønner ikke ut i fra informasjonen på nett, om disse to tingene går hånd i hånd, eller er to separate ting. Anonymkode: 62604...8fa
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 1. Permisjon betyr tjenestefrihet fra arbeid. Har han ikke arbeid, har han ingenting å ta fri fra. Ergo han vil jo uansett bære hjemme.2. Du er ikke gravid. Han har ikke jobb. Med mindre det synes fristende å bære frem et barn med økonomiske bekymringer hengende over hodet, bør han få seg en jobb. Når han har jobb, og dere vet dere kan forsørge et barn, kan dere begynne å prøve. Anonymkode: 5f75c...708 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Hvis han er arbeidledig er det jo ikke noe å få permisjon fra.Så det du lurer på er kanskje, dersom han får ny jobb om han da har rett på permisjon, selvom han ikke har opparbeidet seg rett til permisjonspenger (jf solavkjkerming sitt svar)For å ha rett til foreldrepenger må man ha hatt skattbar inntekt 6 av de siste 10 mnd før fødsel.Dersom han ikke har opparbeidet seg denne inntekten, kan han vel kanskje søke om ulønnet permisjon hos arbeidsgiver. Men uten at jeg vet sikkert, så har han nok ikke rett på det.Men dersom han ikke har opparbeidet seg rettigheter til permisjon, har vel du mulighet om å søke å overta hans del.Jeg sier ikke dette 100%, men ut fra en logisk tankegang er det sånn jeg vil anta at det fungerer.Bruk chat-funksjonen på nav sine foreldresider. De svarer fort og presist. Anonymkode: 8295c...209 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 1. Permisjon betyr tjenestefrihet fra arbeid. Har han ikke arbeid, har han ingenting å ta fri fra. Ergo han vil jo uansett bære hjemme.2. Du er ikke gravid. Han har ikke jobb. Med mindre det synes fristende å bære frem et barn med økonomiske bekymringer hengende over hodet, bør han få seg en jobb. Når han har jobb, og dere vet dere kan forsørge et barn, kan dere begynne å prøve. Anonymkode: 5f75c...708til punkt 2. Du vet jo ikke noe om deres økonomiske situasjon, selvom han straks er arbeidsledig. Man kan jo ha penger på konto for det. Eller så kan det også hende at TS tjener fett nok for dem begge. Anonymkode: 8295c...209
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå