Gå til innhold

Ost med lite kalorier! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er så fryktelig glad i ost, og jeg bruker det på knekkebrød og egentlig til alt jeg spiser.  Men når man skal ned i vekt vet jeg ikke om den vanlige Norvegiaosten er så bra.. Har noen tips til en sunn ost med lite kalorier? Det kan gjerne være smøreost.

Anonymkode: 7fcf2...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes sånne osteskiver med mindre fett. Den med minst smaker piss, mens den hakket over er OK. Bare ta en titt i ostehyllen, husker ikke merket.

Skrevet

Finnes sånne osteskiver med mindre fett. Den med minst smaker piss, mens den hakket over er OK. Bare ta en titt i ostehyllen, husker ikke merket.

Dette er kanskje litt utenfor tema, og jeg vet ikke om du vet det, men hvilke næringstoffer er viktigst å få i seg når man går ned i vekt? Tenker da på fett, protein osv.

Skrevet (endret)

Jarlsbergost er bedre, etter min mening. Både vellagret/"edel" og vanlig. Men det må være med normalt fettinnhold, det gir best smak og mest metthet for kaloriene. Jeg har spist det hele tiden mens jeg har gått ned i vekt og nå fremdeles mens jeg holder vekta. Tar heller litt mindre mengde om gangen. 

Smøreost er bare humbug. Du betaler høyere kilopris for osterester, vann, salt og tilsetningsstoffer. Styr unna!

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet

Tror du må se litt på hvor mye kalorier du bruker på osten du ønsker å spise før du brstemmer deg for å bytte. Skal du bare ha 1-2 brødskiver med ost hver dag er ikke gevinsten veg å bytte så veldig stor. Man kan selvfølgelig ikke tenke slik om alt, for da blir det totalt sett ganske mye, men om osten er viktig for deg så velger du den.

Ellers er smøreoster bedre i lettutgave enn faste oster etter min mening.

Anonymkode: ac5ee...b32

Skrevet

Husker ikke helt hvilket merke det er. Men det er en ost som har "ekstra lite fett". Den er mye dyrere enn vanlig ost da. Men inneholder noe med 200 kalorier per 100 g

Skrevet

i286823014257764811._rsw480h360_szw480h3

Denne var det 

Takk! Men jeg er eleendiig i den der regning på kalorier, så hvor mange kalorier det er i en skive har ikke jeg peiling på, men det blir vel mye lettere når osten er ferdig skjært opp!

Gjest incognita
Skrevet

De osteskivene er fryktelig tykke, du sparer mange kalorier om du skjærer selv fra blokk.

Skrevet

Dette er kanskje litt utenfor tema, og jeg vet ikke om du vet det, men hvilke næringstoffer er viktigst å få i seg når man går ned i vekt? Tenker da på fett, protein osv.

Protein er viktig for å redusere muskelatropi. Om du vil spise fett eller karbohydrater er individuelt, jeg personlig foretrekker fett framfor karbohydrater fordi det gjør meg mett lengre, men noen synes det er motsatt. Du må bare prøve deg fram å finne ut hva som passer for deg. 

Skrevet

Takk! Men jeg er eleendiig i den der regning på kalorier, så hvor mange kalorier det er i en skive har ikke jeg peiling på, men det blir vel mye lettere når osten er ferdig skjært opp!

Hvis den er ferdig skjært opp får du tykkere skiver, ergo mer kalorier.

Skrevet

De osteskivene er fryktelig tykke, du sparer mange kalorier om du skjærer selv fra blokk.

Var denne ment til bildet jeg la ut? Jeg ser nå at denne osten har skiver. Men jeg har kjøpt den i sånn stor klump. Er den store klumpen jeg mente :) 

Skrevet

Lettprodukter er aldri å fortrekke. Det smaker jo ikke godt! Ikke vær så redd for fett, jeg har selv brent meg meg på dette når jeg har slanket meg før. Etter jeg begynte å spise mer fett blir jeg fortere mett og holder meg mett lengre. Har gått ned 10 kg på et år ved å spise det meste av ordentlig mat. Bare kuttet sukkervarer og spist mindre porsjoner. Ost er så godt, og man kan fint gå ned i vekt ved å spise ekte ost hver dag.

Anonymkode: 64889...81c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...