AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #1 Skrevet 10. desember 2015 Ikke for å skryte, men jeg er ganske god på kjøkkenet, jeg legger min sjel i god matlaging og bruker rådvarer av god kvalitet og lager det meste fra bunn. I fjor lagde jeg ribbe med mye av tilbehøret, dessert og snop fra bunn, og alle gjestene, min mann og barna spiste og koste seg, har fått masse skryt av dem siden. Men min svigermor pirket i maten, klagde over at surkålen ikke var fra Eldorado og rødkålen var for rød(??), jeg lagde også en god saus til ribben for de som ikke ville ha ribbefett, men også rikelig med ribbefett til de som ville ha det. Svigermor valgte fett, men flere ville gjerne smake på sausen og skrøt av den, men hu satt å æsjet og akket seg forde noen spiste saus til ribba. Pølsene lagde jeg ikke selv, men da var det galt at jeg hadde kjøpt Gilde i stede for Nordfjord(den fra rema), for meg smaker de likt.. Medisterkakene hadde jeg stekt selv, kjøpt farse, men at det ikke var ferdige kjøttkaker var en synd. Jeg ville bare lage en hyggelig jul og siden jeg liker å lage mat så var det litt sårt, jeg mener ikke at jeg er Hellstrøm verdig, men litt bordskikk kan vel en hver hobbykokk forvente? Svigerfar var flau over kona.. Hun klarte til og med å si at svoren var for sprø, da min svigerinne spurte om hun heller ville ha en vassen svor så svarte hun faktisk ja.. Hun er jo hyggelig ellers, litt glad i å klage, men ikke verre enn at man klarer å overse det og ikke la det ødelegge stemningen, har et godt forhold til henne, men nå ble det kleint. Vår sønn på 6 år spurte og etterpå om jeg hadde gjort noe galt siden svigermor var så sur mot meg. Jeg gikk på badet i 5 min og kjempet mot tårene, bet tenne sammen og serverte riskremen, som igjen var for fyldig og den sausen i boks er bedre enn hjemmelaget kirsebærsaus.. Javel hver sin smak, men dette ble for mye. Nå er det bestemt at hele storfamilien, min og hans skal komme hit i år og jeg skal lage maten... Gruer meg.. Er det veldig feigt om jeg tar en prat med svigjerfar, som er en veldig bra mann og observerte det hele i fjor om å ta en prat med henne?? Eller bør jeg gjør det selv? Ble opptill flere hakk mer glad i svigerfar i fjor da de skulle dra og han sa " ikke bry deg noe om heksa du vesla, maten var førsteklasses og det vet til og med hun". Håper på noen konstruktive svar... Anonymkode: 33b21...19a 6
Rosa Sitron Skrevet 10. desember 2015 #2 Skrevet 10. desember 2015 Tror ikke det er noe annet enn å bite tenna sammen og ignorere henne desverre. 8
kaffemor Skrevet 10. desember 2015 #3 Skrevet 10. desember 2015 Hjelpes for en frekk svigermor Er det mulig? Jeg skjønner ikke hvordan det går an å oppføre seg slik jeg. Synes helt klart at du kan ta det opp. Personlig ville jeg nok tatt det opp direkte med henne selv, men funker sikkert fint å få svigerfar til å ta det opp også. Tenker det blir viktig å legge vekt på at du blir lei deg når hun holder på sånn, og at du ønsker en hyggelig julefeiring. Om hun ikke liker maten kan hun la vær å kommentere det. 12
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 For et skrekkelig kvinnemenneske! Hun fikk kanskje en sorgreaksjon over at du serverte en middag hun aldri hadde kunnet lage, og føler seg truet som den store "matriarken". Be gjerne svigerfar om å snakke med henne, det høres ikke ut som en dame egnet for direkte konfrontasjon. Anonymkode: f2138...a84 29
Calleia Skrevet 10. desember 2015 #5 Skrevet 10. desember 2015 Kjente til og med jeg ble glad i svigerfaren din nå.. Jeg vet akkurat hvordan det er å ha en misunnelig svigermor, og det er dessverre ingenting annet å gjøre enn å bite det i seg. Jeg har prøvd å ta til motmæle noen ganger, men da blir stemningen om mulig ENDA verre, og det er selvsagt veldig synd på henne...Gjør som du pleier, lag nydelig mat, server med et smil, og sier hun noe negativt, er det bare å fortelle henne at det er helt frivillig å spise det!..Lykke til ! 11
Psilocybe Skrevet 10. desember 2015 #6 Skrevet 10. desember 2015 (endret) Det er vanskelig å si hvordan du skal håndtere henne, men om hun blir for vanskelig, sur og tverr, bør du nok rett og slett vurdere å kaste henne ut. Ikke godta alt fra slike mennesker. Ett sted må grensen gå. Dette blir selvsagt vanskelig for resten av familien der og da, men du sender et nødvendig signal, slik at svigerfaren din eventuelt kan prøve å banke litt vett inn i skallen på hespetreet før neste familiemiddag er et faktum. Endret 10. desember 2015 av Psilocybe 3
Gjest Ravna Skrevet 10. desember 2015 #7 Skrevet 10. desember 2015 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
altflyter Skrevet 10. desember 2015 #8 Skrevet 10. desember 2015 Snakk om svigermonster!!!Du snakker om svigerfar og barnet ditt, men hvor er mannen din oppe i alt dette? Forsvarte ikke han deg? Om han ikke gjorde det, må jeg ærlig si han virkelig må være ganske tafatt. Det er hans foreldre og jeg syntes faktisk at det er han som bør ta den kampen, ikke du.Men det er en god løsning om du setter deg ned på baken denne julen og sier at "siden jeg åpenbart ikke kan lage mat, så kan du få lov til å lage den selv i år" 21
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #9 Skrevet 10. desember 2015 Jeg skjønner at det er forferdelig kjipt å få slike stikk av svigers.Men i år hadde jeg bare svart henne hyggelig slik en annen foreslo, å si at det er frivillig å spise e.l.Og så kan du tenke på at det er henne som driter seg loddrett ut ved å holde på sånn. Bare la det gå. Om hun vil ha ferdigmat fra pose,så får hun ta med en pakke med "juletallerken" fra Fjordland da vel! ;D For en kjerring. Bare vend det andre kinnet til. Ikke lag en scene på julaften iallefall! Og blir det for mye, så ta svigers til side og snakk med henne. Ellers blir stemnigen så utrolig klein og julen blir ødelagt for så mange. Det er ikke din skyld, men din svigers isåfall, men likevel. Be the bigger person! Anonymkode: 6ac13...642 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #10 Skrevet 10. desember 2015 Kjente til og med jeg ble glad i svigerfaren din nå.. Jeg vet akkurat hvordan det er å ha en misunnelig svigermor, og det er dessverre ingenting annet å gjøre enn å bite det i seg. Jeg har prøvd å ta til motmæle noen ganger, men da blir stemningen om mulig ENDA verre, og det er selvsagt veldig synd på henne...Gjør som du pleier, lag nydelig mat, server med et smil, og sier hun noe negativt, er det bare å fortelle henne at det er helt frivillig å spise det!..Lykke til !Hvorfor tenkte ikke jeg på det selv! Hvis hun begynner å klage så sier jeg det. Liker du ikke maten er det greit, det er frivillig å spise. Ikke er det overkanten frekt, og forhåpentligvis så tar hun hintet!Snakk om svigermonster!!!Du snakker om svigerfar og barnet ditt, men hvor er mannen din oppe i alt dette? Forsvarte ikke han deg? Om han ikke gjorde det, må jeg ærlig si han virkelig må være ganske tafatt. Det er hans foreldre og jeg syntes faktisk at det er han som bør ta den kampen, ikke du.Men det er en god løsning om du setter deg ned på baken denne julen og sier at "siden jeg åpenbart ikke kan lage mat, så kan du få lov til å lage den selv i år" Han påstår han ikke mekret noe til det... At han var for opptatt med å spise.. Men han har lovt å følge med i år! Anonymkode: 33b21...19a 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #11 Skrevet 10. desember 2015 Jeg skjønner at det er forferdelig kjipt å få slike stikk av svigers.Men i år hadde jeg bare svart henne hyggelig slik en annen foreslo, å si at det er frivillig å spise e.l.Og så kan du tenke på at det er henne som driter seg loddrett ut ved å holde på sånn. Bare la det gå. Om hun vil ha ferdigmat fra pose,så får hun ta med en pakke med "juletallerken" fra Fjordland da vel! ;D For en kjerring. Bare vend det andre kinnet til. Ikke lag en scene på julaften iallefall! Og blir det for mye, så ta svigers til side og snakk med henne. Ellers blir stemnigen så utrolig klein og julen blir ødelagt for så mange. Det er ikke din skyld, men din svigers isåfall, men likevel. Be the bigger person! Anonymkode: 6ac13...642I will Takk! Anonymkode: 33b21...19a 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #12 Skrevet 10. desember 2015 Kanskje hun ble litt provosert over at du fikk mye ros for maten, til tross for at den, satt på spissen, hovedsaklig bestod av ferdigmat som du hadde varmet opp. For med unntak av ribba så forstod jeg som at resten egentlig var ferdigmat. Selv farsen var jo ferdigkjøpt og ikke noe du hadde satt ditt preg på. Det er jo ingen kunst å lage mat når alt er ferdig og bare skal varmes opp. Anonymkode: 11608...40b 2
altflyter Skrevet 10. desember 2015 #13 Skrevet 10. desember 2015 Hvorfor tenkte ikke jeg på det selv! Hvis hun begynner å klage så sier jeg det. Liker du ikke maten er det greit, det er frivillig å spise. Ikke er det overkanten frekt, og forhåpentligvis så tar hun hintet!Han påstår han ikke mekret noe til det... At han var for opptatt med å spise.. Men han har lovt å følge med i år!Anonymkode: 33b21...19aDen syntes jeg var tynn... når barnet ditt merket det, så har det vært ganske åpenbart... Er han generelt konfliktsky? 3
altflyter Skrevet 10. desember 2015 #14 Skrevet 10. desember 2015 Kanskje hun ble litt provosert over at du fikk mye ros for maten, til tross for at den, satt på spissen, hovedsaklig bestod av ferdigmat som du hadde varmet opp. For med unntak av ribba så forstod jeg som at resten egentlig var ferdigmat. Selv farsen var jo ferdigkjøpt og ikke noe du hadde satt ditt preg på. Det er jo ingen kunst å lage mat når alt er ferdig og bare skal varmes opp. Anonymkode: 11608...40bSlik som jeg forstod det, var alt hjemmelaget... bortsett fra farsen 22
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #15 Skrevet 10. desember 2015 Jeg hadde kjefta mannen min huden full jeg! Fy flate, å ikke få det med seg fordi han var for opptatt med å spise? Hva slags tøffel er det du har i huset? Dette er hans ansvar, det er hans mor det gjelder. Han får be henne klappe igjen! Anonymkode: 7b7ed...f9f 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #16 Skrevet 10. desember 2015 Har du fotografisk hukommelse eller tok du det opp på film siden du husker alt så ned i minste detalj ett år etterpå? Har du hørt om å gjøre seg ferdig med ting og gå videre? Det høres ut som du dyrker denne historien noe så inn i h..., samtidig som det er nedrakking av svigermor som f eks liker Eldorado rødkål og Nordfjordpølser. Du virker litt full av deg selv. Snakk om hyggelige ting selv rundt julemiddagen da vel, og snu det døve øret til det du ikke vil høre. Anonymkode: 7c3d9...f51 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #17 Skrevet 10. desember 2015 Nå er jeg typen som ikke viker for å ta en konfrontasjon, så jeg hadde gitt beskjed på forhånd. Neste gang julen kommer opp så sier du klart ifra at du syns det var lite trivelig med all misnøyen hun viste i fjor, og at dersom det er på samme viset i år, vil dere helst bare feire med din familie, det er hennes valg. Evt får du be din mann ta seg sammen og konfrontere sin mor. Evt hadde jeg plassert svigermor ved enden av bordet, kjøpt inn Eldorado rødkål og ferdige medisterkaker, og smelt det i bordet forran henne med ett "jeg gidder ikke at du skal lage like dårlig stemning som i fjor, så her har du ferdimaten din må min mat ikke er god nok". Hun må få beskjed om at oppførselen ikke er grei, på forhånd. Anonymkode: 6d65f...66c 9
Calleia Skrevet 10. desember 2015 #18 Skrevet 10. desember 2015 (endret) Kanskje hun ble litt provosert over at du fikk mye ros for maten, til tross for at den, satt på spissen, hovedsaklig bestod av ferdigmat som du hadde varmet opp. For med unntak av ribba så forstod jeg som at resten egentlig var ferdigmat. Selv farsen var jo ferdigkjøpt og ikke noe du hadde satt ditt preg på. Det er jo ingen kunst å lage mat når alt er ferdig og bare skal varmes opp. Anonymkode: 11608...40bSelv om ALL maten hadde vært ferdig fra butikk, så er dette fortsatt langt over streken av hva man bør akseptere!! Det må være lov å be om normal folkeskikk? Endret 10. desember 2015 av calleia 29
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #19 Skrevet 10. desember 2015 Kanskje hun ble litt provosert over at du fikk mye ros for maten, til tross for at den, satt på spissen, hovedsaklig bestod av ferdigmat som du hadde varmet opp. For med unntak av ribba så forstod jeg som at resten egentlig var ferdigmat. Selv farsen var jo ferdigkjøpt og ikke noe du hadde satt ditt preg på. Det er jo ingen kunst å lage mat når alt er ferdig og bare skal varmes opp. Anonymkode: 11608...40bDet har ikke så mye med saken å gjøre da, men var kunn farsen og pølsene jeg ikke laget selv. Ribben hadde jeg å fått på en gårdsbutikk så har jo ikke slaktet grisen selv bare krydret og stekt den, så kan vel ikke si jeg lagde den fra bunn heller da, men ser poenget ditt. Surkål, rødkål, saus (både til mat og desset) laget jeg selv. Desserten lagde jeg og fra bunn, kokte grøt, pisket vanlig krem og laget vaniljekrem fra bunn som jeg vendte inn i kremen, kirsebærene hadde jeg plukket i egen hage.. Så jeg varmet jo ikke bare opp ferdig mat, det var jo derfor det er kjett å få kritikk for det man gjør, man kan si at det ikke helt falt i smak det er lov, men ikke å uttype det gjennom hele måltidet, vi utfører skjelden tvangspising her i huset . Anonymkode: 33b21...19a 18
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #20 Skrevet 10. desember 2015 Det kunne vært min svigermor! Bortsett fra at hun her ringer avkommet sitt i ettertid og slenger dritt, da Din svigermor har større (eller mindre, alt ettersom) baller som soer det rett til deg. har opplevd sånt så mange ganger at vi faktisk IKKE serverer mat lenger til henne. Ingen middagsinvitasjon, til nød en pose twist når hun 1 gang pr halvår kommer på besøk for slenge dritt om øvrige familiemedlemmer.Det er sånn det må være, og kan anbefale det! Ingen mat, ikke noen mat å klage på prøv det.Når det er sagt så høres din svigermor ekstremt usikker ut, og hun føler seg truet av deg. Det er derfor hun klager. Du kan jo ta det som en kompliment, at hun føler at du er truende flink det er sånn med svigermor her og, hun tåler ikke at andre kan lage mat og er LIVREDD for at noen skal like andres mat bedre enn hennes. Noe så og si alle gjør siden hun omtrent ikke har hørt om krydder. Anonymkode: e5a88...3bf 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå