Ellie Skrevet 10. desember 2015 #1 Skrevet 10. desember 2015 Hei! Jeg er en 19 år gammel jente som bestemte meg for å kjøpe min første bil. Jeg trengte bare noe som gikk fra A til B og kjøpte den billigste bilen jeg fant som kunne kjøre. Har hatt den på Eu-kontroll og fikk 11 2-er feil. De på verkstedet sa jeg måtte vurdere om det var verdt å fikse den eller bare vrake den. Så da har jeg bestemt meg for å selge den til høystbudende hvis noen vil ha den, eller vrake den...noe som er litt trist siden det er en ganske spesiell bil. Uansett, så uvitende og naiv ungdom som jeg er, med telefonangst, ville jeg høre her inne først om noen har peiling. Jeg er redd bilen kommer til å koste meg mer enn jeg har råd til...1. Må jeg betale omregistrering hvis jeg skal selge den?2. Må jeg betale årsavgift og/eller omregistrering hvis jeg skal vrake den?Jeg vet jeg har gjort noen veldig dumme valg...fant ut av ca 1 uke etter jeg kjøpte den at årsavgiften ikke var betalt(!!) Jeg vet ikke hvorfor, men jeg regnet med den var betalt siden det er så sent på året. Bilen var heller ikke registrert på han jeg kjøpte den av, så det tok flere uker før han sendte inn salgsmeldingen osv. Så han fikset det sånn at bilen står i mitt navn. Men så fikk jeg regning på omregistrering og årsavgift, og dette til sammen er mer enn jeg betalte for bilen. Jeg er klar over at jeg må betale omreg, men årsavgiften fikk jeg aldri informert om at var ubetalt. Jeg har hatt bilen siden Juni.Krysser fingrene for at noen her inne kan gi meg litt hjelp..
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #2 Skrevet 10. desember 2015 1. ja du må betale for omregistrering, leser det slik at bilen er nå registrert på deg.2. ja, du må betale årsavgift for 2015. Siden årsavgiften ikke er betalt er også bilen nå begjært avskiltet, så om du blir stoppet nå vil skiltene dine bli tatt fra deg. Om ikke du har vraket etter solgt bilen før 20 mars 2016 vil du få krav om å betale vegavgift fort 2016 ogsåHvaslags bil er det? er nyskjerrig siden du sier det er en spesiell bil. 2-er feil bør nødvendigvis ikke være så vanskelig å fikse selv. Anonymkode: 5c9d4...6be
Veslefrikk Skrevet 10. desember 2015 #3 Skrevet 10. desember 2015 1. ja du må betale for omregistrering, leser det slik at bilen er nå registrert på deg.2. ja, du må betale årsavgift for 2015. Siden årsavgiften ikke er betalt er også bilen nå begjært avskiltet, så om du blir stoppet nå vil skiltene dine bli tatt fra deg. Om ikke du har vraket etter solgt bilen før 20 mars 2016 vil du få krav om å betale vegavgift fort 2016 ogsåHvaslags bil er det? er nyskjerrig siden du sier det er en spesiell bil. 2-er feil bør nødvendigvis ikke være så vanskelig å fikse selv. Anonymkode: 5c9d4...6beFristen for å vrake, avskilte eller selge bilen er 31/12-15 for å unngå årsavgiften for 2016! Ikke 20. mars som du skriver, da er fristen for lengst ute og TS må betale for 2016 også.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 Du, TS, et lite tips så du ikke bommer på det med årsavgiften noensinne igjen:http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger/SMS+tjeneste/kjøretøyopplysninger-via-smsVELDIG VIKTIG å gjøre før du kjøper en ny bil. Husk på det neste gang! Så får du opp siste EU-godkjenning, skyldig årsavgift, med mere. Anonymkode: ab8fe...966 1
Ellie Skrevet 10. desember 2015 Forfatter #5 Skrevet 10. desember 2015 Jeg gjør aldri den feilen igjen...neste bilkjøp skal jeg sjekke at alt er 100% legit. Det er en Citroen Saxo Sport, i gullfarge, så ikke sånn "sjelden" spesiell, men den er litt kul og går som en kule. Synes det er trist siden 6 av feilene handler om det elektriske anlegget...så noen med peiling på bil/elektronikk hadde sikkert kunnet fikse det. Er mange gode deler igjen på bilen, feks motoren er helt fin. Men da får jeg legge den ut til over vrakpant, og håpe jeg går i null til slutt. Tusen takk for gode svar!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Jeg gjør aldri den feilen igjen...neste bilkjøp skal jeg sjekke at alt er 100% legit. Det er en Citroen Saxo Sport, i gullfarge, så ikke sånn "sjelden" spesiell, men den er litt kul og går som en kule. Synes det er trist siden 6 av feilene handler om det elektriske anlegget...så noen med peiling på bil/elektronikk hadde sikkert kunnet fikse det. Er mange gode deler igjen på bilen, feks motoren er helt fin. Men da får jeg legge den ut til over vrakpant, og håpe jeg går i null til slutt. Tusen takk for gode svar!Sjekk med noen som kan Citroën. F.eks. autoco i Bærum er en favoritt blant Citroëneiere. Til neste gang anbefaler jeg deg å kjøpe en bil som akkurat er EU godkjent og som har fulgt service. Selv elsker jeg Citroën, og opplever meget god valuta for pengene selv ved 30.000 kroners biler Anonymkode: fcdbb...2bb
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #7 Skrevet 11. desember 2015 Fristen for å vrake, avskilte eller selge bilen er 31/12-15 for å unngå årsavgiften for 2016! Ikke 20. mars som du skriver, da er fristen for lengst ute og TS må betale for 2016 også.Stemmer ikke. Ved salg eller avskilting må det skje innen 31. des 2015, ved vraking gjelder 20. mars 2016. http://www.toll.no/no/bil-og-bat/arsavgift/vraking-kan-frita-for-arsavgift/ TS, årsavgiften for året som var må betales, det skulle selvsagt forrige eier ha gjort, men det er nok mer jobb enn det er verdt å inndrive de pengene. Så den må du betale. Årsavgift for året som kommer kan du unngå ved å avskilte bilen innen 31. des eller vrake den innen 20. mars. Selger du den må du betale omregistrering igjen (du kan naturligvis få kjøper til å betale omregistreringen, men da blir prisen for bilen tilsvarende mindre). Anonymkode: d7d4d...24f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå