Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du og dine deres faste juletradisjoner som følges? ...Har du tilført dine egne kanskje?  Eller har noen helt særegne/morsomme tradisjoner som bør deles og som kanskje er gode tips til andre som er i den fasen at de vil skape nye egne tradisjoner for sine aller nærmeste? ;-) 

Åkke som, så er det koselig å lese om andres faste vaner og dager for enkelte  romjulsaktiviteter som holdes i hevd, til glede for de fleste og frustrasjon for andre;) jeg vil høre om alt du vil dele.... kommer kanskje i julestemning av dette også, eller blir i godt humør,får meg en god latter,man vet aldri men del gjerne  julen din her ;) Håper på svar i bøttevis;) 

Anonymkode: 6739a...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har flere tradisjoner,de aller fleste ganske vanlig,som å hugge eget juletre og en buske til fuglenek som står eksakt på samme sted utenfor kjøkkenvinduet hvert år;) Da jeg var liten førte vi ungene opp de forskjellige fugleartene  vi hadde besøk av i fugletreet vi hadde laget,alt mulig av fuglegodis hang på treet sammen med juleneket;)om ikke annet er jeg god på fuglearter som overvintrer her😄 Denne sysselen er ikke stas for dagens unge,de vil heller spille spill el gjøre helt andre ting enn å se på småfuglene :-) Min far kjente en som avlet kalkuner,så en stund før nyttårsaften tok han med oss ungene så vi skulle velge hvem som skulle bli nyttårsmiddagen.....Hvert år fra jeg var bitteliten frem til jeg fylte 15 holdt han ut,men jeg laget alltid no drama så jeg tror han måtte tvinges av mor så også jeg måtte taes med så de som var igjen hjemme på gården fikk noen timers fred før ørene dems falt av;) (vi var 7 barn med søsken og søskenbarn vi var alle født i en 5 års periode så vi hadde stor glede av hverandre i den da så kjedelige romjulen da vi måtte være hjemme og forbudt å besøke noen,det var familiehøytid og besøk var regnet som ikke heeelt etter skikken;) 

Ellers var 3 dag jul satt av til heldagstur i skogen med enkel smurt niste,appelsiner og kakao,og alle satt rundt bålet inni skaugen og koste oss i hverandres selskap. Dette er noe jeg gjør fremdeles men på øangt nær så mange i følget som i min barndom. Men jeg er fornøyd med en dag alene med bikkjene også,så roen er påfallende nå enn dengang;) Ellers er matauket den samme med Ribbe den 24 og koldtbord 1 juledag, med en favoritt;Janssons fristelse som min svenske far hadde med på flyttelasset da han flyttet til Norge på 60 tallet. Den lages alltid så sant jeg har puls! :) Ellers sjømat 4 dag jul. Alt fra blåskjell til krabber og scampi m.m Den beste dagen for da er jeg lei tung julemat og stramme bukselinninger;) Torsk dagen etter og selvribbet kalkun nyttårsaften,ikke jeg som ordner det,jeg er livredd kalluner helt til den ikke ligner en kalkun lenger,selv de døde. Så jeg tar først over når den ser ut som butikk kjøpt :) 

Ville gjerne laget mine egne tradisjoner i tillegg til noen av de gamle fra barndommen men er ikke så oppfinsom at jeg har kommet på noe jeg kunne tenke meg å gjøre HVERT ENESTE ÅR FREMOVER I TID! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...