Gå til innhold

Hjelp! Jakten på kvisefri hud!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallais KG-brukere!

Skriver innlegg i ren desperasjon her midt i natten, for nå er jeg så sinnsykt lei av å prøve alt, så kanskje noen av dere har noen magiske løsninger. Jeg er 29 år, og sliter helt vilt med huden min - for å være 29 år. Har ikke disse typiske ENORME, vonde kvisene overalt i ansiktet hele tiden - men minst en enorm, og (sist jeg telte) 30+ små/store/nye arr/påbegynnende kviser oooveralt hele tiden (veldig lite sorte prikker). Og da mener jeg hele tiden. Konstant. Har aldri før vært så plaget av acne, hadde helt normal/kombinert hud med en og annen urenhet på den tida av måneden både i tenårene og tidlig tjueår. 
Men nå har jeg da altså vært plaget i godt over to år, og jeg aner ikke hva mer jeg skal prøve:

Gå uten sminke, gå med sminke (fra body shop, bare minerals, glo minerals, dior etc. etc.- alt med samme utfall: Ingen bedring eller forverring), rensa huden før jeg legger meg (med Elizabeth Arden Pro, Body Shop, Decleor, Bliss, Dior - you name it), peeling 1-3 ganger i uken, fuktighetsmasker, leiremasker, aloe vera masker, tea tree masker... altså, dere vil ikke tro hvor mye jeg har brukt på ansiktet mitt (og det vil jeg ikke regne på heller!). Kjøpt hos hudpleiere, dagligvarebutikk, iHerb, apotek, parfymeri...

Er så utrolig lei av å aldri kunne gå på jobb uten sminke og være nødt til å dekke til det verste til og med når jeg skal på trening. 

Så: Dere som har slitt med liknende - og da mener jeg ikke dere med nærmest perfekt hud som kan kline på Nivea i ansiktet og ikke få så mye som en sort prikk! Men dere som har opplevd acne i voksen alder som har "overlevd" og fått det vekk... Hva gjør dere/har dere gjort? Hva har dere sluttet å gjøre? Noen som merker forskjell ved å slutte å snuse (aner ikke om det har innvirkning på kviser, kanskje verdt å prøve hvis noen har sjekka det ut), altså.. jeg vet ikke jeg? HJEEELP?  

Hilsen Despo Pizzaface

Anonymkode: 62883...ba6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei jeg sleit med kviser helt til jeg var omtrent 23 år, og da mener jeg noen sånne gigantiske underjordiske kviser og lå som en byll under huden i noen måneder, og selvfølgelig vanlige kviser..

Søsteren min som er lege foreslo at jeg kanskje hadde hormonell ubalanse som forårsaka det, hadde ikke disse problemene i denne skalaen i tenårene. Fikk da skrevet ut p-pillen Diane av fastlegen. Det funket utrolig bra. Huden ble omtrent kvise og oljefri etter litt over en månedsbruk. Men det kan hende at du må på en sterkere kur, sånn som roaccutan, men dette kan du diskutere med legen din. Etter at kvisene da forsvant, satt jeg igjen med endel arr, som jeg faktisk nå har klart og kvitte meg med ganske bra. Har enedelig en hud jeg er stolt av.. :) 

Fastlegen gav meg også A-vitaminsyre krem mot arrene (Aberela tretinoinkrem), Denne funket veldig bra mot de røde merkene jeg hadde. De forsvant helt etter noen måneder med bruk. Kremen fungerer ved at den får huden til å fornye seg mye raskere enn normalt, og da fjerner arr ganske raskt. For de litt dypere arrene, ujevnhetene i huden, har jeg brukt en skinroller fra ebay omtrent en gang i uken, og huden min har blitt mye glattere. Ser at fordypningene i huden jevner seg ut..

Håper dette kan hjelpe deg :)

Endret av mlifjeld
Skrevet

Meld deg inn i gruppa koreansk kosmetikk på facebook, der finner du mye bra.
Finnes et par norske blogger om det også, f.eks maritaextensions.blogg.no og kbeauty.blogg.no 

Anonymkode: 9d90f...ea3

Skrevet

Gå til hudlege, høres ut som medisiner er løsningen for deg.

Anonymkode: 8b926...db9

Skrevet

Enig med de som foreslår hudlege. Når man er godt oppi tjueåra har jeg liten tro på at løsningen er å bytte hudpleie når du har prøvd så mye forskjellig. I første omgang får du kanskje prøve reseptbelagt krem og antibiotika, og hvis det ikke fungerer vil muligens roaccutan være aktuelt. Mange kvier seg litt for å løse problemene medisinsk, og vil heller prøve seg fram på egenhånd. Hvis jeg hadde dratt til hudlege med en gang i stedet for å prøve ut så mye rart hadde jeg ikke sittet igjen med masse merker som bruker evigheter på å forsvinne, og en fremtidig stor utgift om jeg vil bli kvitt alle arr. Jeg tror godt at hudpleie kan hjelpe, og er i dag veldig kresen på hva jeg bruker. Men ofte er årsaken til hudproblemer medisinsk, og utenfor en hudpleiers kompetanse. 

Skrevet (endret)

Jeg var som deg TS.Prøvde mye forskjellig.Var nøye med å pleie huden:rense,ta masker og peele.Kjøpte ulike produkter, inkludert dyre kvalitetsmerker.Merket liten bedring.Helt til jeg begynte å bruke Clarisonic.Nå har jeg brukt den i 6 måneder og har aldri urenheter lengre,sett bort i fra de få kvisene som dukker opp før mensen.Det er fantastisk å slippe å bruke dekkende foundation daglig,og concealer bruker jeg nesten aldri lengre.

Endret av Sandie
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Sandie
Skrevet

Meld deg inn i gruppa koreansk kosmetikk på facebook, der finner du mye bra.
Finnes et par norske blogger om det også, f.eks maritaextensions.blogg.no og kbeauty.blogg.no 

Anonymkode: 9d90f...ea3

Både den gruppen og den bloggen driver med såpass mye feilinformering at det er ikke noe jeg anbefaler, akkurat. Mye bedre å holde seg inne på AsianBeauty på Reddit. 

Anonymkode: 94690...d2d

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips og svar!
Har, som en skrev her, kviet meg litt for å gå til lege/hudlege, fordi jeg har hørt så mye skrekkhistorier fra folk som har gått på sterke medisiner med  mye bivirkninger, men nå tror jeg faktisk jeg skal høre med legen min hvilke alternativer som finnes (og ble veldig keen på å prøve ut den Aberela tretioninkremen!).
Desverre bruker jeg p-stav, fordi jeg er så utrolig glemsk med p-piller, så å bytte over til pillene igjen er uaktuelt, selv om jeg vet mange har merka stor forskjell med Diane. 
Clearasonic børsten har jeg også vurdert, det blir nok prøvd ut etter jeg har fått noe hos legen, hvis det ikke funker. 

Igjen; tuuusen takk for svar :) 

Skrevet

Glemte å si at det var TS over her, men regner med dere skjønner det ;) 

Skrevet

Aberela finnes ikke lengre, men er erstattet med en annen a-vitaminsyrekrem som heter Airol. Den hjelper ikke kun på arr, men også veldig godt på kviser, så jeg ville definitivt bedt om den på resept av legen :) Bare husk på en god fuktighetskrem etterpå, bruker selv en fra Forever Living med aloe vera :) 

Gjest Citronella
Skrevet

Det er kun hudlege og antibiotika som hjelper. Ikke kast bort pengene dine hos en hudpleier, det er kun velvære.

Skrevet

Isotretinoin Orifarm (Roaccutane)! Anbefales på det sterkeste. Den har noen bivirkninger under behandling, men jeg er så takknemlig nå i ettertid at jeg fullførte behandlingen! :)

Anonymkode: 25bfa...2bb

Skrevet

Nå har jeg ikke veldig mye kviser lenger,  men er nå fortsatt noen igjen.. Vært plaga siden tenårene og er 22 nå. 

Har fått litt bedre hud i det siste..  Kan være en kombinasjon av mye da, men for tiden bruker jeg probiotiske bakterier som hetesaccharomycess,  bruker det egentlig fordi det skulle være bra for sopp da, men kunne visst være litt bra for huden også.  

Også bruker jeg produktene fra dr bronner,  både såpe og kokos og lavendelkrem, pluss at jeg tar på litt basiron.. 

Liker godt produktene fra bronner da, naturlig og skånsomt..  Men det som fungerer for noen fungerer ikke alltid for en selv :) men det er jo veldig kjekt å få tips man ikke har prøvd ennå ^^

Har også vært hudlege, men ikke ille nok til å prøve roaccutane :)

Anonymkode: 7a91f...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...