Gå til innhold

Tannpine! Kjerringråd som funker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så FRYKTELIG med tannpine for tiden. Har hylende vondt mange timer om dagen, og knasker smertestillende som aldri før.

Dette er mye verre enn menssmerter, og de er så sterke at det hender jeg besvimer av dem.

Problemet er bare at jeg ikke har råd til å gå til tannlege, og det er heller ikke bare, bare å få fri fra jobb.

Hører noen si at noen steder kan man få tannlegeregningen på faktura dersom man spør om dette når man bestiller time. Det kan jo hjelpe. Er man desperat, finner man alltid en løsning, og jeg håper det kan være løsningen min.

Så det jeg lurer på er om noen her har noen varme, omsorgsfulle råd til en ung jente med tannpine? :( :hug: Noe jeg kan gjøre for å få tannlegebehandling til tross for økonomiske begrensninger? Noen kjerringråd mot smertene som faktisk fungerer?

Jeg er egentlig i Nav-systemet, men har jobbet så veldig mye de siste månedene at jeg ikke har trengt noe hjelp av dem på lenge, lenge. Da tror jeg neppe at jeg kan spørre om hjelp til dette? Finnes det andre ordninger?

Tannleger er jo veldig, veldig dyre, så jeg kan neppe være den første med dette problemet?

(PS, jeg trenger ingen dømmende kommentarer om min manglende mulighet til å betale for tannlegetjenester! Vet at KG-folk elsker å dømme folk med økonomiske begrensninger nord og sør. Jeg er ung, og ny i voksenlivet etter studielivet. Jeg har lov til å ha flat pengebok)

Anonymkode: eb1e5...dc5

• Liker 2
Skrevet

Snakk med HELFO om du har rettigheter med hensyn til støtte av tannlege pga økonomi. Tannlegene kan og hjelpe deg med hvordan du kan gå fram. Smertestillende er ikke bra i lengden så du bør prøve og komme deg til tannlege selv om du jobber. Du har rett til å gå til tannlege/lege. Det finnes ikke kjerringråd for tannpine så lenge det er noe galt med tennene dine.  Får du stor regning så vil nok de fleste hjelpe deg med en løsning. Er selv i nav systemet og min tannlege vil hjelpe meg hvis jeg får stor regning sånn av jeg får fiksa tennene. 

Anonymkode: 73a93...aa1

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke dette dekket.. Det er vanskelig med mindre du har en sykdom. Men om du er under 20 må du bare betale 25%. 

Ring rundt og hør om noen tannleger kan gi deg faktura, eventuelt at du kanskje kan ta regninga på avbetaling? Har hørt om at det går.. 

Anonymkode: 5cdfd...517

• Liker 1
Skrevet

Kom deg til tannlegen, hør med tannlegen om du kan dele opp regningen, forklar de at du har veldig dårlig råd, men har akutt tannpine.
Venter du kan det bli mye verre og kostnaden enda dyrere.
I verste fall må du trekke tanna :/

Har du hovnet opp? Om du har det, så har du mulig en betennelse og må få antibiotika for det, før de kan starte å styre med tanna :)

Men hør med tannlegen, de aller fleste har en ordning som lar deg dele opp regningen :)

Skrevet

Men tips akkurat nå:
Isbiter - la det ligge mot tannkjøttet hvor det verker, anbefales ikke om du får isning.
Malt nellik og litt vann, skal bli som en liten grøt eller tykk tykk suppe og legg det rundt tanna og tannkjøttet :)

Skrevet

TS her.

Jeg ble så desperat etter smertelindring, så jeg tok meg en ringerunde til noen tannleger i byen. Ingen hadde noen avbetalingsløsninger, men en av dem ville hjelpe meg likevel. Måtte vente til jeg fikk lønning (som var i går), jeg dro innom, fikk en sjekk og estimert pris.

Bare sjekken kostet 600 kroner. Tannen var superbetent og jeg hadde hull helt ned til nerven, så her blir det rotfylling. Hun spurte om hun skulle begynne med jobben, og jeg måtte jo bare si ja, så får jeg finne en økonomisk løsning på det. Forklarte om min økonomsike situasjon, og sa at hun ikke måtte gjøre noe mer enn absolutt nødvendig, da jeg trenger at regninga er så lav som mulig. Det var greit og hun forklarte at hun kunne bruke billigere materialer, men at det likevel vil bli minst 8000 kroner når hun er ferdig :/

Smertelig å høre, men behandlingen var nesten verre. Tårene trillet som bare det mens hun holdt på, så vondt som det var. Nå gruer jeg meg til neste time, og ikke minst til resten av måneden der jeg må leve uten en krone. Dårlig timing i disse julegavetider, men aah :(

Noen som vil trøste? Haha

Skrevet

Auch den svir i lommeboka! :(
Skulle nesten bare bedt om å trekke tanna  :fnise: 

• Liker 1
Skrevet

8000 var voldsomt! Mine to rotfyllinger har kostet 5-6000 hver. Og det var ikke vondt underveis... Skjønner godt det er kjipt med en sånn utgift nå :klemmer:

Anonymkode: 4444f...a6c

• Liker 1
Skrevet

Kjerringråd funker ikke. Kom deg heller til tannlegen

Anonymkode: 46f04...ec7

Skrevet

TS her.

Jeg ble så desperat etter smertelindring, så jeg tok meg en ringerunde til noen tannleger i byen. Ingen hadde noen avbetalingsløsninger, men en av dem ville hjelpe meg likevel. Måtte vente til jeg fikk lønning (som var i går), jeg dro innom, fikk en sjekk og estimert pris.

Bare sjekken kostet 600 kroner. Tannen var superbetent og jeg hadde hull helt ned til nerven, så her blir det rotfylling. Hun spurte om hun skulle begynne med jobben, og jeg måtte jo bare si ja, så får jeg finne en økonomisk løsning på det. Forklarte om min økonomsike situasjon, og sa at hun ikke måtte gjøre noe mer enn absolutt nødvendig, da jeg trenger at regninga er så lav som mulig. Det var greit og hun forklarte at hun kunne bruke billigere materialer, men at det likevel vil bli minst 8000 kroner når hun er ferdig :/

Smertelig å høre, men behandlingen var nesten verre. Tårene trillet som bare det mens hun holdt på, så vondt som det var. Nå gruer jeg meg til neste time, og ikke minst til resten av måneden der jeg må leve uten en krone. Dårlig timing i disse julegavetider, men aah :(

Noen som vil trøste? Haha

Helsen din er viktigere enn gaver til familien husk det. Bedre at du får fiksa den tanna enn ting baller på seg. Ja det er sure penger men du klarer dette. Fikk du ikke antibiotika? Har selv hatt problemer med betente tenner og vet hva det går i, det er fryktelig vond. Håpe du blir bedre snart.

Anonymkode: 73a93...aa1

Skrevet

Kjerringråd funker ikke. Kom deg heller til tannlegen

Anonymkode: 46f04...ec7

Vel nellik fungerer...Særlig nellik-olje, da det er bedøvende ;) Tannleger har brukt oljen i lang tid ofte for å pensle på huden før de stikker sprøyte :) Nellik & oljen, har mange bruksområder.

Skrevet

Er du student i trondheim? Sjekk sit (studentsamskipnaden) for dekking av tannlegeregning. De hjelper med sånt.

Anonymkode: 82254...881

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...