Djungelvrål Skrevet 13. desember 2015 #41 Skrevet 13. desember 2015 Nå kan folk fint pelle seg på pungen etter stell også da, uten at du er der. Eller pirke seg i tennene, pelle nese eller klø seg i øret. Du ser det bare ikke, det er like bakteriefylt og skittent.Unnskyld meg, men makan til pinglepleier! Du hadde ikke holdt en dag på min arbeidsplass, og etter å ha lest denne tråden forstår jeg hvorfor enkelte kommer på sykehus fullstendig vannskjøttet av sykehjemmet, det er fordi pleierne der er redd for å bli skitten på hendene! En ting er å ta på seg hansker før nedentilstell, uhell i seng eller ifm toalettbesøk, men å konstant tenke over at folk kanskje er skitne og ekle og derfor ikke kan tas i er ikke normalt. Tar du i andre ting? Håndhilser på pårørene? Ny kolleger? Tar du i dørhåndtak? Tør du eeeegentlig å trekke ned i toalettet? Andre kan ha skitne hender vet du, de fleste vasker seg ikke på hendene etter å ha vært på do. Jeg har jobbet snart 20 år i helsevesenet, og bruker som andre hansker ved urene prosedyrer og når pasienten har påvist smitte, ikke for vanlige oppgaver. Det er derfor personalet har såpe, vann og håndsprit tilgjengelig. Jeg har aldri blitt smittet av noe som helst på jobb, så tydeligvis funker min metode ganske så godt. Og jeg syns det viser dårlig holdning ovenfor pasienten å ha på hansker for den minste ting. Skal si det hadde blitt hovedoppslag hvis jeg møtte de av mine pasienter som er narkomane med doble hansker fordi "jeg ikke vet hvor de har hatt hendene sine" og de er sikkert skitne... Hadde jeg hatt en student som ikke turte gjøre noe stell uten hansker hadde ikke vedkommende stått praksis, det må være måte på hysteri og fobi mot litt skitt som kan vaskes vekk. Det er greit å ha personlige grenser (ikke ville klemme f.eks), men når du gir pasienten inntrykk av de er ekle, så er du ikke egnet. Anonymkode: 1811a...24fNei, ifølge denne tråden burde halvparten vært arbeidsledige. For eller ikke hansker er det som definerer hele yrket mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #42 Skrevet 13. desember 2015 holdt en dag på min arbeidsplass, og etter å ha lest denne tråden forstår jeg hvorfor enkelte kommer på sykehus fullstendig vannskjøttet av sykehjemmet, det er fordi pleierne der er redd for å bli skitten på hendene! Anonymkode: 1811a...24fInteressant at du skriver dette for min erfaring etter at pasienter kommer tilbake fra sykehus er at de ikke har blitt stelt. De kommer i bleier fulle av urin og avføring og gjerne klær som også er fulle av urin, de stinker. Ambulansepersonell unnskylder og sier det ikke er uvanlig at de ser dette. Jeg har ringt og sagt i fra dette noen ganger og får da til svar at "ååå det var raaart". Noen er for fine til å skifte på en bleie på dette sykehuset ihvertfall.Men jeg regner med at folk er forskjellige og de dårlige erfaringen mine med sykehuset er et unntak. Jeg bryr meg svært lite om hva andre mener om at jeg bruker hansker under et helt stell. Og som skrevet flere ganger så er det ikke alle pasienter jeg gjør det med. Men om jeg vet at det er klin og hender i bleia så ja, da gjør jeg det. Jeg utsetter meg ikke for smitte om jeg ikke må. Anonymkode: 4f393...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #43 Skrevet 13. desember 2015 Er enig i det jeg har uthevet. Men jeg lurer på hvorfor du må presisere at du er sykepleierstudent? Har det noe å si for hvor og når du bruker hansker? Du kommer til å bli den type sykepleier som er høyt på strå. Anonymkode: ae481...322Jeg mener det har mye å si for hvor og når jeg bruker hansker fordi jeg har hatt smittevern som fag noe en ufaglært naturligvis ikke har. Jeg har også vært ufaglært i helsevesenet, så jeg vet hvor mye det varierer hva slags opplæring man får siden det er personavhengig. Jeg er ikke høyt på strå bare fordi jeg vet hvordan det er å være ufaglært i helsevesenet og at mange blir lært ting som er feil under opplæring. Anonymkode: c99e0...2be 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå