Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet en god stund i helsevesenet, så det er bare tull at det er vanskelig å ta på seg hansker etter utført håndhygiene. Det er bare å tørke seg godt. Null problem. 

Vi har rapportark på begge stedene jeg jobber, så vi vet når en pasient har soppinfeksjon o.l. Det tar tid å lese gjennom rapportark og evt journal, men det må til og er i alle fall påkrevd der jeg jobber. 

Anonymkode: c99e0...2be

Poenget mitt er at ikke alt er som man lærer på skolen, ting er ikke svart/hvitt. Hva andre velger er deres valg så sant det ikke går utover pasienter eller andre. Man kan ha forskjellige opplevelser og meninger, ikke vær så bastant. 

Anonymkode: 4f393...8b3

Fortsetter under...

Poenget mitt er at ikke alt er som man lærer på skolen, ting er ikke svart/hvitt. Hva andre velger er deres valg så sant det ikke går utover pasienter eller andre. Man kan ha forskjellige opplevelser og meninger, ikke vær så bastant. 

Det går ut over pasienten når pasienten sitter og føler seg ekkel fordi pleieren ikke engang klarer å ta borti huden til pasienten. 

Det er så idiotisk med dette "fordi du er student vet du ikke hvordan det er i virkeligheten".. Jo, det vet jeg. Og jeg vet også at det er viktig å kjenne på huden til pasienten for å kunne kjenne om pasienten f,eks er varm, kald, klam osv. Det er ikke alt man kan se, og enten kan du ikke kjenne det gjennom hanskene eller så kjenner du bare at pasienten er litt kaldere enn normalt når pasienten egentlig er mye kaldere enn normalt. Dette vet jeg både fordi jeg har erfaring og fordi vi har fått det inn med teskje på skolen fordi det er så viktig. 

Man kan ikke være redd for hverken bakterier eller å bryte intimsoner når man jobber i helsevesenet. Er man det og likevel ønsker å jobbe i helsevesenet må man bare ta seg sammen og heller bry seg om pasientens beste. 

• Liker 4

Jeg forsøker å unngå å bruke hansker på grunn av pasienten. Føler jeg får en nærmere kontakt med pasienten, og jeg synes det er enklest å stelle uten. Stell er jo en veldig sårbar situasjon for mange pasienter, og jeg tror det å stelle med hansker kan signalisere at pasienten er ekkel - men det er ikke alle pasienter som bryr seg så mye. Det kan til og med hende at noen pasienter synes hud mot hud-kontakt er for intimt også. Men selvsagt bruker jeg hansker ved stell i underlivet, munnstell, ved sår/div. hudproblemer, osv. Jeg har riktignok forferdelig kalde hender, så noen ganger bruker jeg hansker dersom jeg ikke klarer å varme hendene mine opp. Jeg pleier å skylle dem i varmt vann og gni litt på dem for at sirkulasjonen skal øke, men noen ganger forblir hendene mine iskalde, og da blir hansker en siste nødløsning. Da jeg gikk sykepleien lærte vi at vi aller helst skulle unngå å bruke hansker, for pasientens del (med unntak av underliv, osv.), men samtidig har helsepersonell personlige grenser - og jeg opplever at det er stor variasjon på hva helsepersonell synes er greit og ugreit når det gjelder hanskebruk. Generelt foretrekker jeg å stelle så mye som mulig uten hansker, også på grunn av observasjon av hud og kroppstemperatur, osv.

Anonymkode: 3139a...b5c

Gjest Magnifiq

Hvordan klarer du det når du vet at pasienten har tatt på seg selv nedentil?

Jeg vasker meg jo selvsagt på hendene etterpå.

Det kommer an på pasienten. Om jeg vet det er en pasient som putter hånda i bleia/trusa så bruker jeg hansker gjennom hele stellet siden jeg ikke vet hvor hendene har vært. Om det er en renslig pasient så bruker jeg kun hansker til nedentilvask og munnstell. Ev. sårstell hvis pasienten har det. 

Jeg ser det altså an. 

Men tar du da aldri de pasientene i hendene, gir de en klem o.l?

Det går ut over pasienten når pasienten sitter og føler seg ekkel fordi pleieren ikke engang klarer å ta borti huden til pasienten. 

Det er så idiotisk med dette "fordi du er student vet du ikke hvordan det er i virkeligheten".. Jo, det vet jeg. Og jeg vet også at det er viktig å kjenne på huden til pasienten for å kunne kjenne om pasienten f,eks er varm, kald, klam osv. Det er ikke alt man kan se, og enten kan du ikke kjenne det gjennom hanskene eller så kjenner du bare at pasienten er litt kaldere enn normalt når pasienten egentlig er mye kaldere enn normalt. Dette vet jeg både fordi jeg har erfaring og fordi vi har fått det inn med teskje på skolen fordi det er så viktig. 

Man kan ikke være redd for hverken bakterier eller å bryte intimsoner når man jobber i helsevesenet. Er man det og likevel ønsker å jobbe i helsevesenet må man bare ta seg sammen og heller bry seg om pasientens beste. 

Som sagt så ser jeg det an pasienten. Jeg tar ikke i en pasient uten hansker som jeg vet har vært nedi bleia med hendene. Når pasienten er ren etter stellet derimot så har jeg null problemer med å ta på pasienten uten hansker. 

De fleste pasientene på min avdeling kan jeg fint ta i uten hansker, men som sagt så er det forskjeller. Jeg er ikke redd for bakterier, men å ta i pasienter som har hatt hendene nedi bleia også "over alt" på kroppen er uaktuelt for min del.

Jeg har brutt flere grenser og intimsoner etter jeg begynte i helsevesenet, de fleste som student. Men jeg har fortsatt mine grenser, og de står jeg for. 

Jeg er ikke noe glad i å klemme f.eks. Og da gjør ikke jeg det. Men jeg kan sitte ved siden av pasienter og stryke dem på ryggen når de har behov for å blir sett og hørt.

Det var dette med å ikke være så bastant da...

Jeg vasker meg jo selvsagt på hendene etterpå.

Men tar du da aldri de pasientene i hendene, gir de en klem o.l?

Som skrevet over så klemmer jeg sjelden pasienter, for jeg liker ikke å klemme andre enn barna mine og mannen min. 

Jeg tar selvfølgelig i pasientene mine, men det er etter de er vasket. Dette gjelder særlig demente som har en annen mening om hygiene. 

Annonse

Du skal IKKE bruke hansker hele tiden. Dette er fordi pasienten da vil føle at han eller hun er ekkel siden du ikke klarer å ta borti pasienten uten å bruke hansker. 

Du skal bruke hansker når du er borti noe som er urent som f.eks nedentilstell, sårstell, smittefare (da skal du også bruke smittefrakk og i noen tilfeller munnbind), ved spesielt munnstell. Du bruker altså hansker når du utfører prosedyrer som kan forurense hendene.

Hilsen sykepleiestudent. 

Det er absolutt ikke vanskelig å ha på hansker midt i et stell. Du skal uansett utføre håndhygiene før og etter hanskebruk. Dermed må du enten vaske eller sprite hendene (under et stell må du vaske hendene før hanskebruk siden du har vært borti vann) og da må du tørke dem før du har på deg hansker. Det er ikke noe problem hvis du tørker hendene godt. Jeg forstår ikke helt hvor du har fått opplæring når du bruker hansker ved barbering :klo: . Du har i alle fall ikke fått korrekt opplæring. 

Har pasienter sopp (ringorm er også sopp) så står dette i pasientjournal. Det er også veldig lett å oppdage på egenhånd. 

Er enig i det jeg har uthevet. Men jeg lurer på hvorfor du må presisere at du er sykepleierstudent? Har det noe å si for hvor og når du bruker hansker? Du kommer til å bli den type sykepleier som er høyt på strå. 

Jeg bestemmer selv om jeg vil bruker hansker eller ei, det er jeg som har ansvaret for min egen og pasientenes helse. Når jeg vasker en pasient i ansiktet og på hendene har de hendene 99% sikkert vært nedi underlivet til pasienten, pasientene tar seg også i ansiktet med disse hendene.  Jeg befatter meg ikke med så skitne hender og ansikter uten hansker. Det er utrolig ekkelt. Og jeg skjønner ikke hvordan andre som jobber med mennesker klarer det!

Man skal ikke bruke hansker under hele stellet bortsett fra ved nedentilvask, tannstell, sårstell og ev. smitte. For mange pleietrengende pasienter så er den eneste kroppskontakten de får av oss som steller de. Tenk så ille å bli berørt på ansikt, skulder eller arm med en hanske. Da må pasienten føle seg spedalsk. 

Tusen takk for alle som bidrar. Interessant å høre om hva dere tenker selv i forhold til dette. Jeg vet at det finnes regler/prossedyrer man skal følge, men jeg har litt angst i forhold til hygiene osv. Så jeg bruker to par hansker. Ene paret når jeg vasker ovenfra og ned, og andre paret når jeg vasker underliv. Spriter mellom hver gang, og slipper ta av og på hansker. Kunne mange ganger klart meg uten også, men andre ganger er det helt nødvendig da pasienten er meget "skitten" av seg, og det er veldig grisete, eller når jeg ikke har sjans til å forlate pasienten.

To par hansker? Hysteri spør du meg. Flere par hansker lagvis bruker jeg kun i de tilfellene der det er hyppig hanskeskift i løpet av et stell pga smitte. 

Anonymkode: ae481...322

• Liker 1

Man skal ikke bruke hansker under hele stellet bortsett fra ved nedentilvask, tannstell, sårstell og ev. smitte. For mange pleietrengende pasienter så er den eneste kroppskontakten de får av oss som steller de. Tenk så ille å bli berørt på ansikt, skulder eller arm med en hanske. Da må pasienten føle seg spedalsk. 

På det stedet jeg har jobbet  10 år har alle pleiere alltid brukt hansker i hele stellet.  Det er noe vi selv velger om vi vil gjøre eller ikke.  Jeg har stelt hundrevis av pasienter og har aldri fått reaksjoner fra noen fordi jeg bruker hansker under hele stellet.  Man tar på pasienten ofte  i løpet av en vakt uten hansker så de mangler ikke kroppskontakt....skjønner ikke hvorfor vi på død og liv skal definere tiden i selve stellet som tar 15 min som den eneste kroppskontakten de får!

• Liker 2

På det stedet jeg har jobbet  10 år har alle pleiere alltid brukt hansker i hele stellet.  Det er noe vi selv velger om vi vil gjøre eller ikke.  Jeg har stelt hundrevis av pasienter og har aldri fått reaksjoner fra noen fordi jeg bruker hansker under hele stellet.  Man tar på pasienten ofte  i løpet av en vakt uten hansker så de mangler ikke kroppskontakt....skjønner ikke hvorfor vi på død og liv skal definere tiden i selve stellet som tar 15 min som den eneste kroppskontakten de får!

i hjemmesykepleien feks kan dette være tilfellet at brukeren nesten ikke ser andre mennesker enn deg i løpet av en dag. Jeg jobbet en gang med en person som tok på seg dobbelt med hansker før h*n gikk ut av bilen og inn til folk. Tror h*n var bakteriofob. Oppdaget det ved en tilfeldighet en gang jeg trengte noe h*n hadde i bilen, tror ingen andre på jobben visste om dette uten om brukerne og h*n selv. 

Anonymkode: 8263f...8c5

• Liker 1

i hjemmesykepleien feks kan dette være tilfellet at brukeren nesten ikke ser andre mennesker enn deg i løpet av en dag. Jeg jobbet en gang med en person som tok på seg dobbelt med hansker før h*n gikk ut av bilen og inn til folk. Tror h*n var bakteriofob. Oppdaget det ved en tilfeldighet en gang jeg trengte noe h*n hadde i bilen, tror ingen andre på jobben visste om dette uten om brukerne og h*n selv. 

Anonymkode: 8263f...8c5

Eksempelet ditt er nokså ektstremt og pasientfiendtlig, uten tvil, men jeg ville likevel ikke kutta på hygienetiltak i hjemmesykepleien, som hanskebruk må kunne betegnes som. Først og fremst varierer det jo veldig hva du har tilgjengelig av muligheter for håndhygiene, både ut i fra hva brukerne har hos seg og hva du har i bil/sekk avhengig av om du har gå- eller kjørerute. Etter det møter man jo også brukere i hjemmesykepleien som er samtykkekompetente, men likevel ignorerer egne hygieniske behov til de grader også, i min erfaring langt flere av dem enn ellers i helsevesenet. Da er hansker et nødvendig tiltak for å verne neste bruker.

Som skrevet over så klemmer jeg sjelden pasienter, for jeg liker ikke å klemme andre enn barna mine og mannen min. 

Jeg tar selvfølgelig i pasientene mine, men det er etter de er vasket. Dette gjelder særlig demente som har en annen mening om hygiene. 

Oj, du bør seriøst ikke jobbe med mennesker. Synes synd på de du steller, så kald som du er.

Var forresten på jobb ikveld og satte bl.a i høreapparater på en beboer. Da tenkte jeg på denne tråden her og spør dere hanskebrukere, bruker dere hansker også når dere setter i høreapparater? 

• Liker 2

Oj, du bør seriøst ikke jobbe med mennesker. Synes synd på de du steller, så kald som du er.

Var forresten på jobb ikveld og satte bl.a i høreapparater på en beboer. Da tenkte jeg på denne tråden her og spør dere hanskebrukere, bruker dere hansker også når dere setter i høreapparater? 

Jeg gjør ikke det. Det er plundrete nok som det er å få satt det riktig på plass, med hansker blir det enda mer plunder.

Hvis man er så hysterisk at man ikke kan ta på pasienten uten hansker før etter at vedkommende er vasket, regner jeg med at man heller ikke håndhilser på folk (vet aldri hvor henda deres har vært!), håndterer mynter og sedler (hvem har holdt dem i hånda før, og hvor har de henda vært?) etc. 

Anonymkode: c8c5f...cb0

• Liker 2

Annonse

Nei det gjør jeg ikke fordi det er så klundrete. Men vasker hendene etterpå. 

Du får tro hva du vil, jeg er langt fra kald. Men jeg kjenner pasientene mine og de jeg vet ikke tenker på hygiene ønsker ikke jeg å ta i hendene før jeg vet de er vasket. Dette er langt fra alle pasientene. Å ta i hender jeg vet har vært nedi bleia er ikke aktuelt. Er man kald for det?

Hvis man er så hysterisk at man ikke kan ta på pasienten uten hansker før etter at vedkommende er vasket, regner jeg med at man heller ikke håndhilser på folk (vet aldri hvor henda deres har vært!), håndterer mynter og sedler (hvem har holdt dem i hånda før, og hvor har de henda vært?) etc. 

Jeg har god håndhygiene fordi jeg vet at veldig mange slurver med dette. Så når jeg vet med sikkerhet at noen er møkkete på hendene sine så tar jeg ikke i hendene deres. Skjønner ikke helt hvorfor jeg er kald og slem da men. 

Hvem vil ta i hender de vet har vært nedi bleia? Etter en håndvask så kan jeg holde hender uten noe problem. Men jeg ønsker ikke å ta i urin og avføringsrester. 

Som sagt så ser jeg det an pasienten. Jeg tar ikke i en pasient uten hansker som jeg vet har vært nedi bleia med hendene. Når pasienten er ren etter stellet derimot så har jeg null problemer med å ta på pasienten uten hansker. 

De fleste pasientene på min avdeling kan jeg fint ta i uten hansker, men som sagt så er det forskjeller. Jeg er ikke redd for bakterier, men å ta i pasienter som har hatt hendene nedi bleia også "over alt" på kroppen er uaktuelt for min del.

Nå kan folk fint pelle seg på pungen etter stell også da, uten at du er der. Eller pirke seg i tennene, pelle nese eller klø seg i øret. Du ser det bare ikke, det er like bakteriefylt og skittent.

Jeg har god håndhygiene fordi jeg vet at veldig mange slurver med dette. Så når jeg vet med sikkerhet at noen er møkkete på hendene sine så tar jeg ikke i hendene deres. Skjønner ikke helt hvorfor jeg er kald og slem da men. 

Hvem vil ta i hender de vet har vært nedi bleia? Etter en håndvask så kan jeg holde hender uten noe problem. Men jeg ønsker ikke å ta i urin og avføringsrester. 

Unnskyld meg, men makan til pinglepleier! Du hadde ikke holdt en dag på min arbeidsplass, og etter å ha lest denne tråden forstår jeg hvorfor enkelte kommer på sykehus fullstendig vannskjøttet av sykehjemmet, det er fordi pleierne der er redd for å bli skitten på hendene! En ting er å ta på seg hansker før nedentilstell, uhell i seng eller ifm toalettbesøk, men å konstant tenke over at folk kanskje er skitne og ekle og derfor ikke kan tas i er ikke normalt.  Tar du i andre ting? Håndhilser på pårørene? Ny kolleger? Tar du i dørhåndtak? Tør du eeeegentlig å trekke ned i toalettet? Andre kan ha skitne hender vet du, de fleste vasker seg ikke på hendene etter å ha vært på do. 

Jeg har jobbet snart 20 år i helsevesenet, og bruker som andre hansker ved urene prosedyrer og når pasienten har påvist smitte, ikke for vanlige oppgaver. Det er derfor personalet har såpe, vann og håndsprit tilgjengelig. Jeg har aldri blitt smittet av noe som helst på jobb, så tydeligvis funker min metode ganske så godt. Og jeg syns det viser dårlig holdning ovenfor pasienten å ha på hansker for den minste ting. Skal si det hadde blitt hovedoppslag hvis jeg møtte de av mine pasienter som er narkomane med doble hansker fordi "jeg ikke vet hvor de har hatt hendene sine" og de er sikkert skitne... Hadde jeg hatt en student som ikke turte gjøre noe stell uten hansker hadde ikke vedkommende stått praksis, det må være måte på hysteri og fobi mot litt skitt som kan vaskes vekk. Det er greit å ha personlige grenser (ikke ville klemme f.eks), men når du gir pasienten inntrykk av de er ekle, så er du ikke egnet. 

Anonymkode: 1811a...24f

• Liker 3
Annonse

"Regelen" er vel egentlig at ikke pasienten skal føle at du er redd for å ta på h*n/viser at du tror de er skitten osv. 

Hansker trengs ikke ved vasking av hår, overkropp. Bruk hansker ved nedentilstell!

Hansker skal også brukes dersom du smører huden med krem. 

Hvis du reagerer lett på ulike såper ol. så er det en annen ting dersom du må bruke hansker under hele stellet. 

Men å ha hansker på når man feks hjelper med påkledning, det synes jeg er en uting!

Når det gjelder feks demente pasienter som "griser" rundt om natten (feks griser med avføring overalt, klør seg mye nedentil, roter i bleien) så er det ok med hansker. 

Men ikke bruk hansker bare for å bruke de, bruk det kun når du må og det er fare for feks smitte/at du får kroppsvæsker på deg. 

Bruker hansker oftere enn det vi har lært. Reagerer veldig på alt det såpevannet så velger å ta på hansker. Også hvis folk er veldig svette og lignende bruker jeg hansker selv om det er oventilvask. 

Men varierer veldig hva jeg gjør. Bruker jo ikke hansker ved påkledning, greing av hår osv..

Endret av pinar

Nei det gjør jeg ikke fordi det er så klundrete. Men vasker hendene etterpå. 

Du får tro hva du vil, jeg er langt fra kald. Men jeg kjenner pasientene mine og de jeg vet ikke tenker på hygiene ønsker ikke jeg å ta i hendene før jeg vet de er vasket. Dette er langt fra alle pasientene. Å ta i hender jeg vet har vært nedi bleia er ikke aktuelt. Er man kald for det?

Ja, man er kald og følelsesløs og man har burde overhodet ikke jobbe med mennesker!

Endret av DreamOn
  • Liker 2

Nei hilser aldri og håndterer selvfølgelig aldri cash, godt det finnes kredittkort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...