Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på når dere bruker hansker ved stell av en pasient? Jeg bruker hanske hele tiden fordi jeg føler at jeg trår over intimgrensa dersom jeg ikke gjør dette. Men er det noen regler på når man skal bruke dette? Mener å ha hørt at man ikke skal bruke det ved stell av håret i hvertfall.

Håper noe kan svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker bare hansker når jeg vasker nedentil, ved munnstell og eventuelt hvis det er smitte og/eller sår.

Det er langt i fra nødvendig å bruke hansker hele tiden. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker hansker under hele stellet. Det er vanskelig å ta på seg hansker mitt i et stell når man småfuktig på hendene. I tillegg er det mer renslig både for meg og for pas med hanskebruk. Bruker de selvfølgelig ved tannstell, ørerens, neglklipp og barbering også.   Mange pasienter har sopp, ringorm ol. og i tillegg vet man ikke hvor hendene deres har vært. 

• Liker 2
Skrevet

Du skal IKKE bruke hansker hele tiden. Dette er fordi pasienten da vil føle at han eller hun er ekkel siden du ikke klarer å ta borti pasienten uten å bruke hansker. 

Du skal bruke hansker når du er borti noe som er urent som f.eks nedentilstell, sårstell, smittefare (da skal du også bruke smittefrakk og i noen tilfeller munnbind), ved spesielt munnstell. Du bruker altså hansker når du utfører prosedyrer som kan forurense hendene.

Hilsen sykepleiestudent. 

Jeg bruker hansker under hele stellet. Det er vanskelig å ta på seg hansker mitt i et stell når man småfuktig på hendene. I tillegg er det mer renslig både for meg og for pas med hanskebruk. Bruker de selvfølgelig ved tannstell, ørerens, neglklipp og barbering også.   Mange pasienter har sopp, ringorm ol. og i tillegg vet man ikke hvor hendene deres har vært. 

Det er absolutt ikke vanskelig å ha på hansker midt i et stell. Du skal uansett utføre håndhygiene før og etter hanskebruk. Dermed må du enten vaske eller sprite hendene (under et stell må du vaske hendene før hanskebruk siden du har vært borti vann) og da må du tørke dem før du har på deg hansker. Det er ikke noe problem hvis du tørker hendene godt. Jeg forstår ikke helt hvor du har fått opplæring når du bruker hansker ved barbering :klo: . Du har i alle fall ikke fått korrekt opplæring. 

Har pasienter sopp (ringorm er også sopp) så står dette i pasientjournal. Det er også veldig lett å oppdage på egenhånd. 

Anonymkode: c99e0...2be

• Liker 3
Skrevet

Jeg bestemmer selv om jeg vil bruker hansker eller ei, det er jeg som har ansvaret for min egen og pasientenes helse. Når jeg vasker en pasient i ansiktet og på hendene har de hendene 99% sikkert vært nedi underlivet til pasienten, pasientene tar seg også i ansiktet med disse hendene.  Jeg befatter meg ikke med så skitne hender og ansikter uten hansker. Det er utrolig ekkelt. Og jeg skjønner ikke hvordan andre som jobber med mennesker klarer det!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle som bidrar. Interessant å høre om hva dere tenker selv i forhold til dette. Jeg vet at det finnes regler/prossedyrer man skal følge, men jeg har litt angst i forhold til hygiene osv. Så jeg bruker to par hansker. Ene paret når jeg vasker ovenfra og ned, og andre paret når jeg vasker underliv. Spriter mellom hver gang, og slipper ta av og på hansker. Kunne mange ganger klart meg uten også, men andre ganger er det helt nødvendig da pasienten er meget "skitten" av seg, og det er veldig grisete, eller når jeg ikke har sjans til å forlate pasienten.

Skrevet

Tusen takk for alle som bidrar. Interessant å høre om hva dere tenker selv i forhold til dette. Jeg vet at det finnes regler/prossedyrer man skal følge, men jeg har litt angst i forhold til hygiene osv. Så jeg bruker to par hansker. Ene paret når jeg vasker ovenfra og ned, og andre paret når jeg vasker underliv. Spriter mellom hver gang, og slipper ta av og på hansker. Kunne mange ganger klart meg uten også, men andre ganger er det helt nødvendig da pasienten er meget "skitten" av seg, og det er veldig grisete, eller når jeg ikke har sjans til å forlate pasienten.

Ja pasientene ER skitne, det er noe jeg har skjønt etter 12 år i bransjen.  Man vet aldri hvor hendene deres har vært!

• Liker 1
Skrevet

Jeg bestemmer selv om jeg vil bruker hansker eller ei, det er jeg som har ansvaret for min egen og pasientenes helse. Når jeg vasker en pasient i ansiktet og på hendene har de hendene 99% sikkert vært nedi underlivet til pasienten, pasientene tar seg også i ansiktet med disse hendene.  Jeg befatter meg ikke med så skitne hender og ansikter uten hansker. Det er utrolig ekkelt. Og jeg skjønner ikke hvordan andre som jobber med mennesker klarer det!

Hvis du synes pasienter er ekle så burde du kanskje ikke jobbe med mennesker.. Bare sier det.. 

• Liker 7
Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg bruker minst mulig hansker. Kun ved intimvask.

man vasker jo hendene etterpå uansett.

Skrevet

Bruker hansker ved kontakt med kroppsvæsker. Om noen stusser på at jeg tar på hansker, forteller jeg at det er for å beskytte dem, for jeg har vært på mange rare steder :)

For å kjenne på huden til pasienter kan en ikke bruke hansker, heller ikke om noe er fuktig, f.eks sengetøy. Da får en bruke bare hender, og vaske seg godt etterpå. Hvilket en skal gjøre uansett.

• Liker 2
Skrevet

Bruker hansker ved underlivsvask, etter pasienten har hatt toalettbesøk (enten jeg må tørke eller bytte bleie) og ved tannpuss. Ellers bruker jeg hansker hvis pasienten har åpne sår på kroppen, eller jeg har åpne sår på hendene. I tillegg hvis jeg må smørre en pasient over hele kroppen, vedkommende bruker en krem jeg reagerer på. Men pasienten vet hvorfor jeg må bruke hansker under smørring, så hen vet det ikke er fordi jeg mener hen er ekkel. 

Ellers prøver jeg å unngå hansker så langt det lar seg gjøre. Både for pasienten sin del og min egen, eksemen er ikke glad i hanskene :(

Anonymkode: da738...b7e

Skrevet

Hvis du synes pasienter er ekle så burde du kanskje ikke jobbe med mennesker.. Bare sier det.. 

Sånn som jeg tolket innlegget så tror jeg hun mente at skitt er ekkelt, ikke at personen som er skitten er ekkel.

Det er mye kontrovers ang. hansker eller ikke hansker(nå ser jeg bort fra når hansker brukes pga. hygiene-prinsipper). Noen minimerer bruken fordi man ikke vil at pasienten skal føle at man synes de er ekkel, andre bruker dem for å bryte intimgrenser. Når det er mulig hender det jeg spør, evt. prøver begge deler og ser an reaksjonen(om pasienten ikke har språk f.eks.). Jeg vet i allefall at når jeg selv er pasient så foretrekker jeg absolutt at det brukes hansker av intimitetsårsaker. Men bruker ikke ved hårstell eller slikt, da er det bare i veien.

Anonymkode: 619cc...a17

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bruker hansker under alt av stell. Ikke hårvask, da det fysisk vanskelig lar seg gjøre pga friksjon og lugging.

Litt av hensyn til meg selv, og mine behov for å ikke være 100% nær 100% av tiden, føle meg renere og å lettere kunne distansere følelsesmessige/instinktive reaksjoner som fort kan oppstå ellers når det plutselig er snakk om kroppsvæsker, hudproblemer eller lignende. De er en krykke som hjelper meg å forholde meg mer nøytral.

Litt av hensyn til pasientene. De vet ikke hvor hendene mine har vært, eller hvor godt jeg har vasket dem. Mange av dem vet derimot at smitte via helsepersonell er en reell fare. Da kan min hanskebruk hjelpe dem med å slippe ned guarden. Ikke alle syke er like komfortable med å skulle dulles med heller. Hanskebruk kan da hjelpe dem å se stellesituasjonen i det profesjonelle lyset det bør, og gjøre at det ikke blir et like stort overtramp.

Endret av Utenegenart
  • Liker 1
Skrevet

Hvor skrev jeg at pasienter er ekle??

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker minst mulig hansker. Kun ved intimvask.

man vasker jo hendene etterpå uansett.

Hvordan klarer du det når du vet at pasienten har tatt på seg selv nedentil?

Skrevet

Bruker hansker under alt av stell. Ikke hårvask, da det fysisk vanskelig lar seg gjøre pga friksjon og lugging.

Litt av til meg selv, og mine behov for å ikke være 100% nær 100% av tiden, føle meg renere og å lettere kunne distansere følelsesmessige/instinktive reaksjoner som fort kan oppstå ellers når det plutselig er snakk om kroppsvæsker, hudproblemer eller lignende. De er en krykke som hjelper meg å forholde meg mer nøytral.

Litt av hensyn til pasientene. De vet ikke hvor hendene mine har vært, eller hvor godt jeg har vasket dem. Mange av dem vet derimot at smitte via helsepersonell er en reell fare. Da kan min hanskebruk hjelpe dem med å slippe ned guarden. Ikke alle syke er like komfortable med å skulle dulles med heller. Hanskebruk kan da hjelpe dem å se stellesituasjonen i det profesjonelle lyset det bør, og gjøre at det ikke blir et like stort overtramp.

Jeg syns også den distansen er god, når vi i mange tilfeller likevel må være mer nære enn pasienten kanskje ofte ønsker ift. toalettsituasjoner, påkledning, mating.   Jeg syns det er bedre å kunne gi dem en god klem eller å holde de i handa etter at jeg vet at de er reine.  Man skal ikke på død og liv være så intime under selve stellet, det har verken jeg eller pasientene spesielt nytte av.   Det er 100 andre situasjoner kan kan vise god pleie og omsorg, og man gir ikke mindre omsorg og dårligere pleie bare fordi det et tynt lag vinyl mellom kluten og handa mi.   

• Liker 1
Skrevet

Må si meg enig med anonym 2be..er folk virkelig så redde for bakterier at de ikke kan ta i pasienter under stell, uten hansker? Det er jo bare til å vaske eller sprite hendene etterpå... legger meg ikke så mye oppi hva andre gjør, men selv bruker jeg kun hansker ved stell nedentil, toalettbesøk, munnstell og hvis pasienten har åpne sår

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på pasienten. Om jeg vet det er en pasient som putter hånda i bleia/trusa så bruker jeg hansker gjennom hele stellet siden jeg ikke vet hvor hendene har vært. Om det er en renslig pasient så bruker jeg kun hansker til nedentilvask og munnstell. Ev. sårstell hvis pasienten har det. 

Jeg ser det altså an. 

Anonymkode: 4f393...8b3

Skrevet

Du skal IKKE bruke hansker hele tiden. Dette er fordi pasienten da vil føle at han eller hun er ekkel siden du ikke klarer å ta borti pasienten uten å bruke hansker. 

Du skal bruke hansker når du er borti noe som er urent som f.eks nedentilstell, sårstell, smittefare (da skal du også bruke smittefrakk og i noen tilfeller munnbind), ved spesielt munnstell. Du bruker altså hansker når du utfører prosedyrer som kan forurense hendene.

Hilsen sykepleiestudent. 

Det er absolutt ikke vanskelig å ha på hansker midt i et stell. Du skal uansett utføre håndhygiene før og etter hanskebruk. Dermed må du enten vaske eller sprite hendene (under et stell må du vaske hendene før hanskebruk siden du har vært borti vann) og da må du tørke dem før du har på deg hansker. Det er ikke noe problem hvis du tørker hendene godt. Jeg forstår ikke helt hvor du har fått opplæring når du bruker hansker ved barbering :klo: . Du har i alle fall ikke fått korrekt opplæring. 

Har pasienter sopp (ringorm er også sopp) så står dette i pasientjournal. Det er også veldig lett å oppdage på egenhånd. 

Hendene er fuktige en stund etter vask/sprit. Da blir man stående å lufttørke hendene etter at man har tørket dem med papir, for de må være 100% tørre før en får på hansker. 

Også er det stor forskjell på teori og praksis og man lager seg vaner etterhvert for hva man selv er komfortabel med. 

Og hva som står i pasientjournalen rekker du ikke å lese før du skal i et stell om morgenen eller hvis pasienten har gjort på seg el. Å lese gjennom journalen tar tid, bare å logge seg på pc'en tar tid. Og etter min erfaring så er det ikke alt som er journalført som kommer fram på muntlige rapporter, dessverre. Så overraskelser dukker opp hele tiden.

Skrevet

Hendene er fuktige en stund etter vask/sprit. Da blir man stående å lufttørke hendene etter at man har tørket dem med papir, for de må være 100% tørre før en får på hansker. 

Også er det stor forskjell på teori og praksis og man lager seg vaner etterhvert for hva man selv er komfortabel med. 

Og hva som står i pasientjournalen rekker du ikke å lese før du skal i et stell om morgenen eller hvis pasienten har gjort på seg el. Å lese gjennom journalen tar tid, bare å logge seg på pc'en tar tid. Og etter min erfaring så er det ikke alt som er journalført som kommer fram på muntlige rapporter, dessverre. Så overraskelser dukker opp hele tiden.

Jeg har jobbet en god stund i helsevesenet, så det er bare tull at det er vanskelig å ta på seg hansker etter utført håndhygiene. Det er bare å tørke seg godt. Null problem. 

Vi har rapportark på begge stedene jeg jobber, så vi vet når en pasient har soppinfeksjon o.l. Det tar tid å lese gjennom rapportark og evt journal, men det må til og er i alle fall påkrevd der jeg jobber. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...