Gå til innhold

Kan innvandringsforkjempere dømmes for landssvik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hentet fra straffeloven:

§ 112. Grov krenkelse av Norges selvstendighet og fred

Grov krenkelse av Norges selvstendighet og fred straffes med fengsel inntil 21 år. Ved avgjørelsen av om krenkelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om

a)den har hatt særlig alvorlige virkninger for Norge,
b)den er gjennomført ved en organisert væpnet aksjon, under utnyttelse av frykt for inngrep av en fremmed stat, eller ved trussel om dette,
c)gjerningspersonen er et medlem av regjeringen, Stortinget eller Høyesterett eller tilhører landets øverste sivile eller militære ledelse,
d)handlingen har medført tap eller fare for tap av menneskeliv.

Det er ingen tvil om at den massive innvandringen som er kommet som følge av venstresidens feilaktige politikk har fått og kommer til å få alvorlige følger for Norge. Vi kommer til å bli et fattig land i løpet av en generasjon, og vold og kriminalitet kommer til å eksplodere som følge av at vi har hentet inn flere hundre tusen mennesker fra kulturer som ikke er forenelig med vår egen. 

Jeg mener at straffeloven åpner for å rettslig forfølge dem som har støttet denne poltikken. De har aktivt sabotert vårt felles land, stikk i strid med alle formaninger og fakta. 

Anonymkode: bad0a...177

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De burde. Men så kommer spørsmålet - har vi nok fengselsplasser til dem? Alle de som har stemt for dette og ført denne politikken?

Anonymkode: f8a87...708

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart ikke. Isteden for å kjempe i mot innvandrere, kan du ikke kjempe for kvinnelige innvandrere? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ypperlig illustrere hvorfor mange innvandrermotstandere nå anses som ekstremister og fanatikere.

Anonymkode: 02f13...dfe

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ypperlig illustrere hvorfor mange innvandrermotstandere nå anses som ekstremister og fanatikere.

Anonymkode: 02f13...dfe

Faktum er vel snarere at stadig flere skjønner at de som har vært mot masseinnvandring har hatt rett hele tiden.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en latterlig tanke.

Det er ikke første gang jeg ser den fremsatt, og det ser like dumt ut hver gang.

Lignende tanker hadde nok de som støttet NS.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman

Hvis du mener dette syns jeg du skal prøve det i rettssystemet. Så slipper vi høre mer gnål om landssvik og så slipper dere bryet med å føre en landssvikerliste. 

Men hvis argumentet er at innvandringen fører til fattighet, vil det ikke da være kontraproduktivt å ville fengsle en særdeles stor del av befolkningen i 21 år? Fengsler er ikke billige, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener dette syns jeg du skal prøve det i rettssystemet. Så slipper vi høre mer gnål om landssvik og så slipper dere bryet med å føre en landssvikerliste. 

Men hvis argumentet er at innvandringen fører til fattighet, vil det ikke da være kontraproduktivt å ville fengsle en særdeles stor del av befolkningen i 21 år? Fengsler er ikke billige, vet du.

Å sette dem i fengsel blir nok ikke på tale for flesteparten. I likhet med landssvikeroppgjøret etter krigen bør flertallet dømmes til store bøter og straffarbeid. På den måten kan de betale tilbake til samfunnet en liten del av hva de har kostet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, herregud. Dummeste jeg har lest på lenge.

Kan du sett opp mot paragraf 112 gi meg et argument for hvorfor innvandringsforkjempere ikke bør dømmes for landssvik? Loven er ganske klar spør du meg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at forumets skapfascister ikke er så sjenerte lengre, men nå roper ut om at de vil rettsforfølge meningsmotstandere. Litt vanskeligere for dere å hevde at dere bare er "kritikere" da.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt! Etter at vi har brent oppholdstedet til uskyldige barn, så kan vi brenne ned husene til våre naboer!  Herregud 

Anonymkode: 33f28...671

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er flott at forumets skapfascister ikke er så sjenerte lengre, men nå roper ut om at de vil rettsforfølge meningsmotstandere. Litt vanskeligere for dere å hevde at dere bare er "kritikere" da.

Og samtidig skriker de alltid aller høyest omytringsfrihet!

Men stemmer du AP, så burde du tydeligvis fengsles. 

Oh, the irony!

Samtidig synes jeg ikke vi skal kalle disse som TS for "kritikere", som om vi andre ikke eier en kritisk tanke om innvandring. TS når et helt annet nivå, vet ikke hva man skal kalle det lenger; fanatikere? Ekstremister?

Anonymkode: dcc3a...558

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sett opp mot paragraf 112 gi meg et argument for hvorfor innvandringsforkjempere ikke bør dømmes for landssvik? Loven er ganske klar spør du meg. 

For det første må dere begynne i strl. paragraf 111, deretter se om overtredelsen evt. er grov etter 112. Forutsetningen er da at vilkårene i paragraf 111 er oppfylt. Lykke til med å argumentere for det... 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, trådstarter. Som Ferny helt korrekt sier gjelder § 112 grove overtredelser av det som er beskrevet i § 111. § 112 gir altså veiledning til vurderingen av om en krenkelse av Norges selvstendighet og fred etter vilkårene i § 111 er grov eller ikke grov. Er ikke gjerningsbeskrivelsen i § 111 oppfylt kan ikke § 112 komme til anvendelse, for da er det ingen krenkelse, og da er det heller ingen grov krenkelse. Det burde egentlig ringe noen bjeller når paragrafen overhodet ikke definerer hva som er en "krenkelse av Norges selvstendighet og fred" i utgangspunktet, bare hvordan man avgjør om en slik krenkelse er grov eller ikke. På samme måte som § 325 om grovt underslag ikke sier noe om hva underslag er, for det står i § 324 om underslag.

Så her er § 111 om krenkelse av Norges selvstendighet og fred:
"Med fengsel inntil 15 år straffes den som ved bruk av makt, trusler eller på annen rettsstridig måte volder fare for at Norge eller en del av Norge
a) innlemmes i en annen stat,
b) blir underlagt en fremmed stats herredømme,
c) eller en stat som Norge er alliert eller i kampfellesskap med, blir påført krig eller fiendtligheter,
d) påføres vesentlige begrensninger i sin selvbestemmelsesrett, eller
e) løsrives."

For å holde det enkelt kan vi drite i grensen for det å "volde fare" enn så lenge: Du kan få begynne i hvilken ende du vil, men du må både forklare hvilken litra du mener er aktuell og hvilken makt, hvilke trusler eller hvilken annen rettsstridig metode som er brukt. Det er snakk om enkeltpersoner som må ha tilstrekkelig skyld, og i tillegg kan jeg nevne at skyldkravet er forsett. Uaktsomhet holder ikke, uten at det vil ha noen som helst praktisk betydning her når gjerningsbeskrivelsen soleklart ikke er oppfylt uansett. Det er selvsagt helt fullstendig sjanseløst å skulle få dømt "innvandringsforkjempere" etter § 111, og dermed både en logisk og en juridisk umulighet å få dem dømt for en grov overtredelse etter § 112 jf. § 111, men da har du i det minste rett paragraf å leke med.

Jeg har forøvrig aldri stemt noe annet enn blått, så jeg har absolutt ingenting med "venstresidens politikk" å gjøre. Alle mine stemmer ved valg har gått i venstresidens disfavør. Men som jurist blir jeg en blanding av lattermild, fascinert og trist. Som borger også, forsåvidt.

Anonymkode: deb95...5f1

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner egentlig at jeg ikke bør ta det så alvorlig, altså, men det rykket i juristfoten. Jeg har forståelse for at det er lett å gå seg bort i lovverket, men det får være grenser for hvor kreativ det er lov å være.

Anonymkode: deb95...5f1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt tullball bidrar bare til å gjøre det vanskeligere å føre en saklig diskusjon. Helt på linje med folk som møter innvandringskritiske argumenter med anklager om rasisme, fascisme og fremmedfrykt.

Er du uenig med noen, kan du fortelle oss hvorfor. Jeg er temmelig drittlei av folk fra begge leire som heller vil putte sine meningsmotstandere i gapestokk eller fengsel. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lignende tanker hadde nok de som støttet NS.

Du tar feil. Det var NSs MOTSTANDERE som hadde planer om å stille politiske motstandere for "retten". Selv mente de at de gjorde en innsats for Norge i en vanskelig tid, etter at de som var ansvarlige for ulykken hadde stukket av.

Anonymkode: 48f95...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra straffeloven:

§ 112. Grov krenkelse av Norges selvstendighet og fred

Grov krenkelse av Norges selvstendighet og fred straffes med fengsel inntil 21 år. Ved avgjørelsen av om krenkelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om

a)den har hatt særlig alvorlige virkninger for Norge,
b)den er gjennomført ved en organisert væpnet aksjon, under utnyttelse av frykt for inngrep av en fremmed stat, eller ved trussel om dette,
c)gjerningspersonen er et medlem av regjeringen, Stortinget eller Høyesterett eller tilhører landets øverste sivile eller militære ledelse,
d)handlingen har medført tap eller fare for tap av menneskeliv.

Det er ingen tvil om at den massive innvandringen som er kommet som følge av venstresidens feilaktige politikk har fått og kommer til å få alvorlige følger for Norge. Vi kommer til å bli et fattig land i løpet av en generasjon, og vold og kriminalitet kommer til å eksplodere som følge av at vi har hentet inn flere hundre tusen mennesker fra kulturer som ikke er forenelig med vår egen. 

Jeg mener at straffeloven åpner for å rettslig forfølge dem som har støttet denne poltikken. De har aktivt sabotert vårt felles land, stikk i strid med alle formaninger og fakta. 

Feil. Den massive innvandringen kommer av USA sine destabiliseringskampanjer som skremmer folk vekk fra midtøsten og andre steder der USA bevæpner terrorister og bomber og dreper.  Allikevel kan venstresiden ved regjeringen Stoltenberg anklages for landsvik (eller kanskje det ikke er landsvik, men en annen type kriminalitet) fordi de sendte F-16 fly til Libya for å drepe folk og forsvar der nede da de ga IS flystøtte i deres kamp mot regjeringshæren. Noe som det ble massevis av flyktninger av.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...