Gjest Gemini7 Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 Vil gjerne høre fra andre hvordan de har organisert privatøkonomien sin!! Hvem betaler boliglån, regninger , mat. ..? Har noen egen konto der begge har satt over like mye til mat? Har dere da bare et kort til mat som må byttes på?
lollip0p Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Vi har felles regningskonto der det settes innpå x antall kroner, som går til lån, forsikring og andre regninger. Vi setter inn på mye mer enn vi bruker, og da får vi en fin bufferkonto som vi bruker på ting vi trenger, oppussing, uforutsette utgifter etc. Mat deler vi på bare sånn som det passer seg, det er vi ikke nøye på.
Evalinn Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 vært gift i 3 år. Vi deler alt. Huslån fra hans konto og bil og forsikringer fra min. (tileldig) ellers betaler den som har mest penger etter trekk. dersom en har manko på slutten av månden, overfører vi bare
Tinuwiel Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Vi setter inn like mye hver måned på regningskontoen, det trekkes lån, forsikring og alt annet som har med hus og bil å gjøre og mobilabonement, regninger fra lege og det meste. Å så betaler den som er på butikken for mat. Skulle en av oss være tom på kortet så bruker vi bare den andre sitt kort. Har ikke noe bra system, men tanken vår er at alt er felles. Vi har hver vår sparekonto og BSU der vi setter inn noe når det passer sånn, å skal vi på ferie eller kjøpe noe dyrt, så bruker vi sparepenger fra den ene eller andres konto alt ettersom😜 så det hadde igrun vært mere praktisk for oss å bare ha felles kontoer, men har ikke fått ordnet det enda... Dette fungere veldig bra for oss, siden alle våre dyre vaner er en felles prioritering😊
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #5 Skrevet 9. desember 2015 Jeg betaler alle regninger og sender han regnskap, så overfører han penger. Jeg handler helt klart mest, han handler stort en gang innimellom og tror han bidrar like mye, men det gjør han ikke... Anonymkode: 6d610...f23
Rosa Sitron Skrevet 9. desember 2015 #6 Skrevet 9. desember 2015 Vi har en konto hvor alle fellesutgifter og mat betales fra. Denne kontoen ha vi begge kort til.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #7 Skrevet 9. desember 2015 Alle bør betale likt på renter og avdrag uansett om det er venner, søsken, samboere eller gift. Anonymkode: d6154...66c
Pengebingen Skrevet 9. desember 2015 #8 Skrevet 9. desember 2015 Som samboere hadde vi en regningskonto (den enes navn, den andre disponent) hvor vi satte inn halvparten hver, samme for mat. Samboerkontrakt som sa at vi begge betalte inn på boliglånet like mye. Fordelte gjeldsrenter på selvangivelsene. Alt ble ordnet 50/50.Nå gift, deler alt og nå spiller det ingen rolle hvilket navn kontoen står i osv, men opplegget er det samme, regningskontoen for regninger, egen konto for mat/husholdning med et kort til. Og diverse sparekontoer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #9 Skrevet 9. desember 2015 Alle bør betale likt på renter og avdrag uansett om det er venner, søsken, samboere eller gift.Anonymkode: d6154...66cde bør jo det men I praksis er det ikke alltid slik.. noen ganger har en dyre shoppingvaner og etterlater den andre med betaling av mat og regninger når kontoen er tom. Derfor viktig m gode systemer der begge setter inn like mye på en konto til mat og regninger Anonymkode: fe8cc...6ff
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #10 Skrevet 9. desember 2015 Vi tjener ikke like mye men vi har alt felles: lån, hus, lønn/regning/sparekonto. Før vi fikk barn/kjøpte hus hadde vi en felles konto hvor vi satte inn et beløp til alle felles utgifter. Anonymkode: befe7...91e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #11 Skrevet 9. desember 2015 Samboere. Vi har en konto med to kort som er felles - der setter vi inn penger (50/50 - vi har ca lik inntekt) til husleie (alt inkl) når det nærmer seg fristen, i tillegg til at vi setter inn en viss sum som brukes til mat/ting vi trenger/annet felles annen hver gang. Inviterer den andre på date/kjøper gaver/e.l. går det som regel fra dens egen konto. Dette funker for oss enn så lenge. Kan nok tenkes det blir annerledes om vi får barn, og i det hele tatt når vi begge er i fast jobb! Anonymkode: 1088e...bc9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #12 Skrevet 10. desember 2015 Han tjener og betaler regninger, jeg gjør husarbeid og shopper 😜. Anonymkode: adfa7...76c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #13 Skrevet 10. desember 2015 Samboere. Vi betaler halve beløpet hver på husleie. Mat bytter vi litt på, vi har aldri vært så nøye på at vi skal betale det likt. Når det gjelder regninger så har vi bare våre egne, ingen felles, så de betaler vi selv. Anonymkode: 63502...9a3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #14 Skrevet 10. desember 2015 Regningskonto som det trekkes.lån og alle andre bolig relaterte utgifter i fra. Her setter vi inn halvparten hver. Egen MATKONTO med halvparten hver hvor jeg bruker sas sitt eurobonus mastercard og overfører tilbake. Utover det betaler jeg mest på bilen selv om vi eier like mye av den pga jeg har en del mer utbetalt. Samboerpar! Funker veldig bra hos oss! Anonymkode: f8d4b...df9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #15 Skrevet 10. desember 2015 Det fins sikkert hundrevis av tilsvarende tråder her inne. Så hvorfor lage enda en? Les i noen av de andre og få mange gode tips. Anonymkode: 8ba31...5e9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #16 Skrevet 10. desember 2015 Gift. Vi var hver våre kontoer, men felles tilgang i nettbanken. Mannen min tjener 4 ganger så mye som meg, så han setter over til regningskontoen hver måned fra sin lønn. Regningskontoen dekker alt fra lån til faste og variable regninger. Jeg betaler mat, forbruksting og klær osv til barna fra min lønn. Overfører penger fra mannens konto når jeg har behov Dette har vi aldri diskutert, det har bare blitt sånn. Anonymkode: 0e505...8b1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #17 Skrevet 10. desember 2015 Vi har en matkonto med hvert vårt kort som vi setter inn samme sum. Vi har også en regningskonto og en sparekonto som vi setter inn penger på når vi får lønn. Det som er til overs er vårt og står på hver vår konto. Synes det er en fin ordning for oss. Vi er gift. Anonymkode: abf3e...cae
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #18 Skrevet 10. desember 2015 Samboere: felles regningskonto og husholdningskonto som vi overfører til i forhold til lønn. Det som gjenstår disponerer vi fritt hver for oss. Anonymkode: 6f0ef...d4f
Kristine79 Skrevet 10. desember 2015 #19 Skrevet 10. desember 2015 Samboere på ellevte året. Felles regningskonto hvor alle regninger trekkes fra. Han setter over mest dit da han tjener mest. Mat, diesel og andre utgifter betaler vi hipp som happ. Har hver vår sparekonto som vi setter over litt på hver mnd.
Pås Skrevet 10. desember 2015 #20 Skrevet 10. desember 2015 Alle bør betale likt på renter og avdrag uansett om det er venner, søsken, samboere eller gift.Anonymkode: d6154...66cDette er tull! Da barna var små hadde jeg en meget beskjeden inntekt, jobbet halv stilling. Vi var enige om at i den fasen i livet skulle en av oss jobbe mindre for å prioritere barna, skulle bare mangle at han da ikke stod for betalingen av renter og avdrag på lån! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå