Cyndaquil Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 hei forumet 😊 familie og venner har kommentert at jeg har telefon og bøker veldig nært når jeg leser og ba meg skjekke synet. Altså at jeg sliter med å lese på nært hold. Legger merke til at jeg nyser litt. Så tok test hos optiker i dag. Jeg har vist litt skjeve hornhinner og burde bruke briller når jeg skal konsentrere meg. Altså leserbilder.Kan noen snille hjelpe meg å tyde hva det egentlig betyr?Høyre øye: SPH -50, Cyl -50. Axe 150Venstre: SPH -50, cyl -0,25. Axe 5Grunn til at jeg spør er at på nett sto det at minus på øyet betyr at man ikke har problemer på nært hold. Men der dårlig på langt hold. Noe jeg ikke gjør. Har jeg da kjøpt briller jeg egentlig ikke trenger? Jeg trodde jeg kjøpte for problemene jeg har når jeg leser. Er foresten disse verdiene noe merkbart synshemming, eller er jeg offer for salgstiks? Er lesing og detaljer som plager meg, og det jeg trodde jeg bestillte meg briller for nå 😕 men virker som at jeg er "lurt"
Cyndaquil Skrevet 9. desember 2015 Forfatter #2 Skrevet 9. desember 2015 hei forumet 😊 familie og venner har kommentert at jeg har telefon og bøker veldig nært når jeg leser og ba meg skjekke synet. Altså at jeg sliter med å lese på nært hold. Legger merke til at jeg nyser litt. Så tok test hos optiker i dag. Jeg har vist litt skjeve hornhinner og burde bruke briller når jeg skal konsentrere meg. Altså leserbilder.Kan noen snille hjelpe meg å tyde hva det egentlig betyr?Høyre øye: SPH -50, Cyl -50. Axe 150Venstre: SPH -50, cyl -0,25. Axe 5Grunn til at jeg spør er at på nett sto det at minus på øyet betyr at man ikke har problemer på nært hold. Men der dårlig på langt hold. Noe jeg ikke gjør. Har jeg da kjøpt briller jeg egentlig ikke trenger? Jeg trodde jeg kjøpte for problemene jeg har når jeg leser. Er foresten disse verdiene noe merkbart synshemming, eller er jeg offer for salgstiks? Er lesing og detaljer som plager meg, og det jeg trodde jeg bestillte meg briller for nå 😕 men virker som at jeg er "lurt"
Gjest Trappetroll Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 hei forumet 😊 familie og venner har kommentert at jeg har telefon og bøker veldig nært når jeg leser og ba meg skjekke synet. Altså at jeg sliter med å lese på nært hold. Legger merke til at jeg nyser litt. Så tok test hos optiker i dag. Jeg har vist litt skjeve hornhinner og burde bruke briller når jeg skal konsentrere meg. Altså leserbilder.Kan noen snille hjelpe meg å tyde hva det egentlig betyr?Høyre øye: SPH -50, Cyl -50. Axe 150Venstre: SPH -50, cyl -0,25. Axe 5Grunn til at jeg spør er at på nett sto det at minus på øyet betyr at man ikke har problemer på nært hold. Men der dårlig på langt hold. Noe jeg ikke gjør. Har jeg da kjøpt briller jeg egentlig ikke trenger? Jeg trodde jeg kjøpte for problemene jeg har når jeg leser. Er foresten disse verdiene noe merkbart synshemming, eller er jeg offer for salgstiks? Er lesing og detaljer som plager meg, og det jeg trodde jeg bestillte meg briller for nå 😕 men virker som at jeg er "lurt" står det ADD nederst på seddelen et sted? 😊
Snøugla Skrevet 9. desember 2015 #5 Skrevet 9. desember 2015 Du er litt nærsynt og har litt skjeve hornhinner. Nærsynt betyr at du ser bedre på nært hold. SPH (sphere)= styrken på nærsyntheten (evt. langsyntheten). Cyl (cylinder) = styrken på de skjeve hornhinnene. Axe= hvor denne skjevheten befinner seg.
Momseguri Skrevet 9. desember 2015 #6 Skrevet 9. desember 2015 Om det (som trappetroll sier) står add på seddelen et sted er dette lesetillegget ditt, og du skal plusse det på styrken din. Er Add f.eks 2 er lesestyrken din 1,50. Ellers gjør ofte skjeve hornhinner det vanskeligere å lese, og å rette opp for dette kan hjelpe om du blir f.eks blir veldig trøtt av å lese/sitte på data.
Snøugla Skrevet 9. desember 2015 #7 Skrevet 9. desember 2015 Det er mulig at det er de skjeve hornhinnene som gjør det litt vanskelig for deg. Men styrken er som du sier veldig svak. Mulig det er det at skjevheten er plassert så forskjellig på hvert øye som gjør at du har litt problemer? Skjeve hornhinner er etter hva jeg har forstått uavhenging av avstand. Jeg har mye høyere styrker selv, så litt vanskelig for meg å svare på om du er offer for et "salgstriks" eller ikke. Jeg tenker at om du er plaget, er det verdt et forsøk.
Avalon Skrevet 9. desember 2015 #8 Skrevet 9. desember 2015 To like tråder er slått sammen.- Avalon, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå