Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg kom i dag opp i matematikk for muntlig tentamen (øving til eksamen). Temaet jeg fikk var oppussing. Noen som har noen forslag for hva slags oppgaver jeg kan ta med her? Helst oppgaver innen algebra, geometri og beregninger eller funksjoner, men alt funker.

Om det har noe å si går jeg i 10. på ungdomsskolen og har karakteren 6 i matte :) Vil gjerne beholde 6eren, men er helt blank her. Hjelp?

Anonymkode: 1e150...710

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei jeg studerer faktisk matte, så kan kanskje hjelpe litt..

Ved temaet oppussing er det naturlig at du blir spurt i geometi. spesielt da sinus og cosinus (eller pytagoras), siden disse blir brukt til å regne på rettvinklede trekanter. Alt skal vel være rettvinklet når det kommer til oppussing :P Du kan sikkert også bli spurt i areal og volum beregninger. Hva er arealet på dette gulvet, eller hva er volumet til dette sylindriske malingspannet og liknende ting.. Nå er ikke jeg sikker på hvilket matematikk nivå dere har på ungsomskolen, men jeg ville uansett anbefalt deg å lese litt på likninger da gjerne med flere ukjente. Likninger er noe som bare blir viktigere og viktigere og derfor noe jeg regner med at læreren vil prøve å presse inn der de kan. Er ellers vanskelig å komme med forslag  når jeg ikke vet noe om pensumet deres..

Mitt råd til deg er å gå igjennom matteboken din og se på temaene dere har gått igjennom, prøv å se etter eksempler, det hjelper også å prøve å løse eksemplene uten å se på løsningen. Legg et ark over løsningen mens du regner, så kan du sjekke om du gjør utregningen riktig etterpå. Vær sikker på at du forstår temaene i boken godt. Om du gjør dette vil du uansett være godt forberedt til eksamen. 

lykke til :) 

Endret av mlifjeld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...