Gå til innhold

Korianderplante etter et døgn! (Bilde) Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

deo8qw.jpg

Slik ser korianderplanten min ut etter et døgn hjemme. Jeg har vannet den og satt den over i en potte. Den er kjøpt på en vanlig dagligvarebutikk. Hva gjør jeg feil egentlig? Noen som har noen tips?

Eller så kan jeg si at jeg kjøpte en korianderplante på plantasjen i fjor og den levde i godt over et halvår. Gjorde ingenting spesielt med den bortsett fra å vanne den. Den sto til og med ute i regn og frost, haha. Men den levde fortsatt i beste velgående. Merkelig.

Kan det være at selve planten hadde bedre kvalitet? At butikkurtene rett og slett er elendige til å begynne med. Dette har nemlig skjedd med alle butikkurtene jeg har dratt med meg hjem, de har hengt og startet å råtne med en gang jeg kommer hjem nesten. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt den i vinduskarmen, der det er en radiator eller panelovn rett under vinduet? Det er ofte døden for potteplanter med slik sterk varme strålende opp underifra. Dersom du har hatt den på benken, kan sterkt og for varmt lys ovenfra kjøkkenskapene være årsaken.

Ellers pleier jo potteplanter å henge når de har blitt helt uttørket. Disse urteplantene som selges i butikkene har ofte en altfor liten jordklump på røttene sine, som tørker ut på bare noen timer og ikke er stor nok til å holde særlig på vann. Dermed tørker de ut fort, og planten klapper sammen og henger. Er uttørkingen kommet for langt, klarer ikke planten rette seg opp igjen selv om den vannes. Urter er tynne og skjøre planter.

• Liker 1
Skrevet

Det er varmt i leiligheten ja, kan kanskje være det. Kanskje jeg skal sette den på gjestesoverommet der det er litt kjøligere :) 

Den fra plantasjen som holdt seg så godt hadde sånn plaststativ rundt seg slik at den sto oppreist. 

Skrevet

Eller kanskje den frøs på veien hjem?

Anonymkode: 66ce8...63c

• Liker 1
Skrevet

akklimatisering
de dyrkes i drivhus hvor vekstforholdene er 100%. så transporteres de i kalde, mørke lastebiler for så å oppbevares i kalde mørke lager. når plantene til slutt når butikken er de så preget av behandlingen at de som oftest dør når de kommer hjem til deg.

Skrevet

Min erfaring er at koriander har kort holdbarhet. Skal jeg ikke bruke den samme dag som den ble kjøpt kår jeg den stå med plasten på.

Skrevet

Har høre at det er slik at de på butikken er sådd for tett til at den overlever. At den liksom ikke er ment som en plante som skal overleve over tid, men bare gi mest mulig urter der og da... Men mulig jeg tar feil... Har du prøvd selvvannende potte?

• Liker 1
Skrevet

Koriander er en uteplante. Den overlever ikke 20 grader og lite lys. Den overlever heller ikke i minusgrader, så vinterstid er den en litt håpløs plante, men 5 pluss er helt ok så vår/høst kan du sette den på trappa.

Løsningen for her og nå er enkel og grei: neste gang så kjøper du koriander med vasket rot (får dem på butikker med ok utvalg eller i innvandrerbutikker) som skal oppbevares i kjøleskap eller fra frysedisken.

Vil du ha fersk koriander hjemme så bør den stå ute. Den har kort levetid (4-6 uker) så det enkleste er å kjøpe/så en i måneden.

Anonymkode: 46369...d7f

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Korianderblader er grei å fryse ned. Frys bladene i vann i isbitformer, så kan du ta ut så mange isbiter du trenger når du skal ha dem i maten.

Skrevet

Korianderblader er grei å fryse ned. Frys bladene i vann i isbitformer, så kan du ta ut så mange isbiter du trenger når du skal ha dem i maten.

Takk for et godt  tips :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...