Gå til innhold

Plutselig uren hud ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde litt uren hud da jeg var 13-15 år, etter fylte 17 har det blitt mindre og mindre. De siste årene, er 21 nå, har jeg leve ganske kvisefri. Har ikke perfekt hud, har jo i blant synlige porer osv, og fått en kvise eller to rundt mensen. Bruker dagkrem og nattkrem, men ikke fra de dyreste merkene da jeg er fattig student.

Uansett, helt siden midten av oktober nå har jeg begynt å slite med kviser igjen! Begynte med at jeg hadde en, men med en gang den forsvant så kom en ny, og vært sånn konstant siden da. De er ikke små heller... Nå for to uker siden hadde jeg tre i pannen som jeg såvidt klarte å gjemme med sminke, de har forsvunnet og har fått en ny litt over leppen og enda en på kinnet. Føler meg så plaget av dette da de er så synlige!

Skiftet til nye ppiller i juni og tenkte det kunne være en årsak til at de poppet opp i oktober. Byttet merke igjen til en ppille jeg har brukt før og vet jeg ikke får uren hud av. 

Dette oppstod også før eksamensperioden og før stresset der. Har vært ganske nedstemt, men det har jeg vært i et år nå, så kan vel ikke være det heller? Kostholdet har heller ikke endret seg nevneverdig.

Har noen råd å komme med? :(

Anonymkode: a2377...7bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg TS :( Vanskelig å si hva det kan skyldes.Hormonsvingninger er alltid en mulighet.men makeup og kosmetikk med bestemte innholdsstoffer, f.eks.mineralolje kan også fremkalle kviser.Er du nøye med å rense huden og fjerne alle rester av sminke?Har du prøvd ansiktsrens med salisylsyre,og fuktighetskremer som er vann- og ikke oljebaserte?

Kremer med retinol (a-vitamin derivater) er også bra,fordi de hindrer porene i å bli tilstoppet av talg.Ellers finnes Basiron til behandling av kviser,uten resept på apoteket,Og det finnes en annen krem,Differin som er på resept.Jeg har bare prøvd Basiron og eneste ulempen var at den kan tørke ut huden litt.Så måtte passe på å tilføre nok fuktighet (uten olje) i tillegg.Jeg ville nok tatt en tur til legen om ingenting annet hjalp.Kan også anbefale Clarisonic.Har blitt helt kvisefri etter at jeg begynte å bruke den.

Skrevet

Vel det kan være så mye forskjellig. Siden du merket at det ble påvirket av p-pille, er det kanskje lurt å ta en blodprøve hos faslegen for å se om du har ubalanse av noen hormoner og om det er en p-pille som vil stabilisere det. Jeg hadde underskudd av østrogen som gav meg mye kviser. For meg hjalp det da veldig å bytte til diane, da med at jeg fikk normal balanse i hormonene. 

A-vitaminsyre er og også en veldig tilhenger av. Har brukt aberela hver gang jeg får problemer med huden min. Den får du også resept på hos fastlegen og koster rundt 40kr. Det hjelper med å holde porene rene, og fjerner røde merker og arr. Ellers ville jeg prøvd å ta en clay-mask en gang i uken. De er ikke dyre og funker bra mot talg og uten hud. Men de har en tendens til å tørke huden ut litt, så da burde du bruke en god fuktighetskrem. Om du er ute etter billige kremer, burde du se på koreansk kosmetikk på ebay. fantastiske produkter og de er sikkelig billige, med fri frakt. Koreanerene lager mange gode kremer for "troubled skin". Verdt å sjekke ut. 

Jeg er selv student og vet hvor mye stress det er for tiden. Er kostholdet ditt ok? Jeg vet jeg har det med å spise litt mye trøstesjokolade i eksamensperioden :P , noe som da påvirker huden min litt. 

Skrevet

Føler med deg TS :( Vanskelig å si hva det kan skyldes.Hormonsvingninger er alltid en mulighet.men makeup og kosmetikk med bestemte innholdsstoffer, f.eks.mineralolje kan også fremkalle kviser.Er du nøye med å rense huden og fjerne alle rester av sminke?Har du prøvd ansiktsrens med salisylsyre,og fuktighetskremer som er vann- og ikke oljebaserte?

Kremer med retinol (a-vitamin derivater) er også bra,fordi de hindrer porene i å bli tilstoppet av talg.Ellers finnes Basiron til behandling av kviser,uten resept på apoteket,Og det finnes en annen krem,Differin som er på resept.Jeg har bare prøvd Basiron og eneste ulempen var at den kan tørke ut huden litt.Så måtte passe på å tilføre nok fuktighet (uten olje) i tillegg.Jeg ville nok tatt en tur til legen om ingenting annet hjalp.Kan også anbefale Clarisonic.Har blitt helt kvisefri etter at jeg begynte å bruke den.

Takk for svar :)

Har ikke byttet sminke eller noe, jeg kjøpte en ny foundation som faktisk gjorde huden litt finere i sommer, men bytter på mellom den og den gamle jeg brukte nå, og virker som huden blir verre når jeg bruker den første jeg hadde nå siden den er litt tykkere. 

Utenom det har jeg alltid vært veldig nøye med å fjerne all sminke hver kveld, men var en dag jeg sovnet et par timer på dagtid med sminke og virker som det var etter det det ble verre. Selv om det er et par måneder siden nå og ikke har skjedd igjen. 

Det ble mange ord jeg aldri har hørt før men skal søke opp litt og se om jeg får kjøpt noe. Tror lege blir litt drastisk mtp det er alltid bare 1-3 kviser, det er bare at de er så store at jeg føler det blir sjenerende. Men takk for masse informasjon skal søke litt mer på det! :) 

Anonymkode: a2377...7bf

Skrevet

Det er ikke drastisk å spørre lege om råd om det er noe som virkelig plager deg. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...