AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 Jeg er så forvirret og stresset over alle som maser om å "gripe dagen!", og å "leve hver dag som det er din siste". Jeg leste overskrift på vg nett om en dame som lever hver uke som om det er hennes siste. Jeg mener.. blir ikke det veldig masete og stressende da?De siste to ukene etter eksamen har jeg ikke gjort en dritt. Har hatt urovekkende lange seriemaraton, spist mat, trent og daffet. Ellers når jeg studerer så bruker jeg mange timer på lesing om dagen, driver med sport og aktiv trening, er innimellom på fester og ellers har en rolig hverdag. Hvis jeg virkelig skulle levd hver uke som om det er den siste så hadde jeg vel kuttet ut studiene, reist langt og aldri kommet tilbake. Kaster jeg bort livet mitt jeg da når jeg velger å lese 35 timer i uka og drive med idrett i stedet? Hva legger dere i å gripe dagen? Hvis dere skulle levd hver uke som om det er den siste, hva ville dere gjort? Anonymkode: d17e1...766
Hoppetaujenta Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 (endret) Jeg tar det ikke så bokstavelig. Det er ikke noe å stresse med, men ha i bakhodet at livet pågår her og nå.I morgen finnes ikke ennå og en har dessuten ingen garanti for at en får en ny dag i morgen i det hele tatt.Mye negativt kan plutselig skje...som forandrer alt en hadde tenkt at morgendagen skulle inneholde. "Å gripe dagen" er å gripe den muligheten en har...til å gjøre noe bra med det livet en har, mens en har det.I dag. Endret 9. desember 2015 av Hoppetaujenta 1
Kara W Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 Jeg har aldri likt uttrykket å leve hver dag/uke som om den var den siste. Hadde det vært sant hadde jeg hverken dratt på jobb eller gjort husarbeid.Mange sier at man vet ikke hva morgendagen bringer, så best å gjøre/bruke opp/nyte alt nå. Jeg sier heller at man vet ikke hva morgendagen bringer, så best å planlegge slik at den kan bli best mulig. Å studere 35 timer i uken gir deg gode økonomiske utsikter. Å hente deg inn etter en ekstra slitsom periode gir god mental helse. Så ifølge meg så gjør du alt rett. Fortsetter du derimot i det sporet du er i nå så hverken griper du sjanser, nyter tiden du har eller planlegger for fremtiden. Da kan det fort gå galt. 1
Budsom Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Åh, takk for svar dere! Ble litt lettet jeg nå Jeg også misliker uttrykket å leve hver dag eller uke som om det er den siste. Liker heller som du sier å tilrettelegge for at livet blir så bra som mulig gjennom å studere, være aktiv på fritiden, tilbringe tid med venner og familie, være helt alene med film og serier.. leve livet rett og slett, uten at det kastes bort. 1
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 10. desember 2015 #5 Skrevet 10. desember 2015 Gripe dagen fikk mer mening for min del etter at jeg fikk føling med kreft på kroppen. Da ble det vikigere for meg å ikke utsette ting, hoppe i det istedet for å hele tiden være den som nøler etc. Gå den fjelltoppen som jeg har ønsket lenge - ikke utsette til neste år. Vi er forskjellige, men for min del så er å gripe dagen å også være sammen med min familie, dele opplevelser - de små tingene her i livet. Jeg forstår godt at mange lever etter dette. Er ihvertfall ikke noe jeg hadde brukt energi på å irritere meg over. 1
Budsom Skrevet 10. desember 2015 #6 Skrevet 10. desember 2015 Gripe dagen fikk mer mening for min del etter at jeg fikk føling med kreft på kroppen. Da ble det vikigere for meg å ikke utsette ting, hoppe i det istedet for å hele tiden være den som nøler etc. Gå den fjelltoppen som jeg har ønsket lenge - ikke utsette til neste år. Vi er forskjellige, men for min del så er å gripe dagen å også være sammen med min familie, dele opplevelser - de små tingene her i livet. Jeg forstår godt at mange lever etter dette. Er ihvertfall ikke noe jeg hadde brukt energi på å irritere meg over.Jeg irriterer meg ikke over uttrykket, men det stresser meg! Jeg forstår ikke meningen med det, og lurer på hva andre legger i uttrykket. Det samme gjelder forsåvidt uttrykket "å leve i nuet". Det er bra å leve i nuet, men jeg gjør jo ikke det hele tiden. Jeg tenker også at det er viktig å være bevisst på egne ønsker og visjoner, og å gjøre noe med de i stedet for å utsette de til en annen dag (som kanskje aldri kommer før det er for sent!). Men for min del orker ikke jeg å tenke på det hver dag - hver uke. Noen perioder i livet trenger jeg å slappe helt av, så lenge jeg vet at jeg griper sjansene i livet i det store bildet.
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 12. desember 2015 #7 Skrevet 12. desember 2015 Jeg irriterer meg ikke over uttrykket, men det stresser meg! Jeg forstår ikke meningen med det, og lurer på hva andre legger i uttrykket. Det samme gjelder forsåvidt uttrykket "å leve i nuet". Det er bra å leve i nuet, men jeg gjør jo ikke det hele tiden. Jeg tenker også at det er viktig å være bevisst på egne ønsker og visjoner, og å gjøre noe med de i stedet for å utsette de til en annen dag (som kanskje aldri kommer før det er for sent!). Men for min del orker ikke jeg å tenke på det hver dag - hver uke. Noen perioder i livet trenger jeg å slappe helt av, så lenge jeg vet at jeg griper sjansene i livet i det store bildet. Men hvorfor kaste bort tid å irritere deg over uttrykket. Heller lev livet som du selv vil da, men du må ikke syte over at andre velger å "gripe dagen" Du må gjøre det som er viktig for DEG og fokusere på det. La andre gripe dagen som de selv ønsker. 1
missLynch Skrevet 14. desember 2015 #8 Skrevet 14. desember 2015 Å gripe dagen tolker jeg som å prøve å fokusere på det som er bra den dagen (god klem fra barnet ditt, en kollega som sier noe bra til deg etc) og prøve å tenke at man har opplevd en eller flere fine ting, istedet for å irritere seg over at middagen ble brent eller at man ikke rakk bussen. Vanskelig, men det er verdt å prøve...
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #9 Skrevet 15. desember 2015 It is the most dangerous risk of all. The risk of spending your life not doing what you really want. 0n the bet that you can by yourself the freedom to do it later. Anonymkode: a9774...ae4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #10 Skrevet 15. desember 2015 Å gripe dagen tolker jeg som å prøve å fokusere på det som er bra den dagen (god klem fra barnet ditt, en kollega som sier noe bra til deg etc) og prøve å tenke at man har opplevd en eller flere fine ting, istedet for å irritere seg over at middagen ble brent eller at man ikke rakk bussen. Vanskelig, men det er verdt å prøve... Jeg også. Tenker overhodet ikke at "å gripe dagen" betyr at du skal gjøre det aller, aller viktigste for deg, hver dag, fordi du kan dø i morgen. Men heller å sette pris på det du gjør her og nå, og ikke være helt bevisstløs i forhold til at det er de små valgene du tar hver dag som utgjør livet ditt. Jeg synes det er en nyttig påminnelse, brukt på den måten her. Anonymkode: d0388...378
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå