Gå til innhold

Må få i meg mer næring, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk meg et ganske stort sjokk i går da jeg for en gangs skyld telte over kaloriene jeg hadde spist, fordi jeg følte jeg hadde spist altfor mye... og tallet kom på 800kcal. Altså altfor lite! Dette var en dag da jeg hadde spist sunn, vanlig mat, slik jeg prøver å spise men grunnet veldig stort søtsug/cravings (som jo forklarer seg selv når jeg spiser så lite ellers) blir det også dager hvor jeg plutselig spiser mye/nok. 

Jeg trodde vektoppgangen min skyldtes at jeg spiste junk, og det stemmer vel, men nå skjønner jeg det bedre ettersom det jo gir mening at kroppen tar til seg ALT de dagene den plutselig får nok næring for å ha reserver til dagene med lite mat. 

Nå høres jeg sikkert spiseforstyrra ut, og trodde helt ærlig ikke at jeg hadde et så forskjøvet syn på det.. Har ikke noe ønske om å spise lite, tvert imot ønsker jeg å ha en sunn, sterk kropp med mye energi! Så da må jeg spise mer, men problemet er bare at jeg er veldig småspist. Jeg kan fint spise en halv+ stor sjokoladeplate mens jeg ser film men vanlig mat er det litt verre med. Greier rett og slett ikke å spise så mye, og jeg har ikke tid til å spise veldig mange måltider heller (ikke er det heller noe kroppen min fungerer bra på). 

Spiser frokost, lunsj/middag og kvelds vanligvis, og må prøve å få i meg mer næring men vet ikke helt hvordan.. Skal selvsagt spise mer til hvert måltid, men det er ikke store nok mengder jeg greier å presse ned til å få opp kaloriinntaket nok. Trener styrke og er veldig aktiv, så trenger om ikke mye så i hvert fall betydelig mer enn jeg spiser nå! 

Skal kjøpe helmelk i dag, noen andre tips til hvordan jeg kan spise mer? Spiser fra før fullfettprodukter, meierismør, olje, slike ting.

Anonymkode: 03268...575

Videoannonse
Annonse
Gjest FruPotter
Skrevet

Avokado, mandler som mellommåltid er godt og næringsrikt, havregrøt m/tilbehør; feks bær, frukt, nøtter, etc. Bananer, vaniljekesam (fullt av proteiner og mer), wok (middagsrett med kylling/kjøtt du liker, masse opphakkede grønnsaker, nudler/ris og woksaus. Helt nydelig og samtidig næringsrik!). Nå skal ikke jeg si for mye, siden jeg har mistet matlysten og ikke spiser nok. Men dette spiste jeg mye av da jeg trente! :) 

Skrevet

Hvis du er fysisk aktiv og likevel på vei opp i vekt (forbi normalvekt), spiser du ikke for få kalorier. En dag betyr ikke så mye i det lange løp. Registrer det normale inntaket ditt gjennom en uke, hvor du veier alt (som ikke er ferdigveid) og sjekker kaloriene opp mot pakka/esken eller matvaretabellen. Med disse opplysningene står du bedre rustet til å ta grep, om du opplever at du faktisk trenger å foreta endringer.

• Liker 1
Skrevet

Det er kaloriene gjennom uka som teller for at man går opp eller ned i vekt. Det har ingenting å si om du spiser mye en dag og lite en annen. Så at kroppen tar til seg alt den kan de dagene du spiser mye er ikke logisk. Det er ekstremt mye kalorier i junkfood. Så selv om du spiser lite noen dager, har du nok likevel inntatt flere kalorier enn du forbrenner i gjennomsnitt gjennom uken. 

Anonymkode: 59d95...350

• Liker 1
Skrevet

og for å si det sånn; spiser du mer de dagene du spiser lite, kommer du ihvertfall til å legge på deg.

Anonymkode: 59d95...350

Skrevet

Husk også på at kroppen tar ikke til seg næringen i maten med en gang du har spist. Det tar mange timer etter måltideet før kroppen tar til seg næringsstoffene:

Etter at maten er kommet ned i magesekken bruker kroppen 4-5 timer på å bryte ned maten i mindre bestanddeler som blir sendt videre til tynntarmen. Det er i tynntarmen næringsstoffene blir overført til blodet og videre rundt i kroppen. Maten bruker 3-6 timer på å bevege seg gjennom tynntarmen. Dvs at det kan ta 10 timer fra du spiser til kroppen har tatt til seg næringsstoffene og evt begynner å lagre overskuddet som kroppsfett.

Anonymkode: 4e04c...9b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...