AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 Jeg er ei 22 år gammel jente, 160 cm og 48 kg. Jogger 4 ganger i uka (ca. 8 km hver gang), og trener styrke tre ganger i uka (ca. 45-60 min). Har trent slik i en stund, men merker at jeg er ofte sliten, har lite energi i hverdagen osv. Har derfor tenkt på om jeg spiser nok (og riktig), og håper noen kan si sin mening. Nedenfor er en typisk matdag for meg. Noen dager spiser jeg også mer usunt, og unner meg godis et par ganger i uka. Frokost (9.00): En skål havregrøt med en neve nøtter og rosiner, banan og kaffe. Lunsj (12.00): To grove brødskiver med pålegg (egg, skinke, ost, leverpostei etc.), 200 gram cottage cheese med en neve nøtter, rosiner og kanel. Mellommåltid etter trening (16.00): Ett eple og en Atkins-bar. Middag (17.00): 200 gram kyllingkjøttdeig, fullkornspasta, pesto og grønnsaker. Ca. 1-2 porsjoner (etter hvor sulten jeg er). Mellommåltid (21.00): Atkins-bar. Kveldsmat (22.00): Tre knekkebrød med pålegg (samme som lunsj), ett beger double 0 yoghurt, en neve nøtter og rosiner. Anonymkode: 249d7...b55
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Kommer ann på hvilke mengder du spiser av maten, men dersom du føler deg slapp og har lite energi spiser du nok litt for lite. Anonymkode: 1c4e8...ad4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 Syns kanskje du går litt lenge mellom lunsj og til treningsmåltidet? Nå vet jeg ikke hvor store porsjoner det er snakk om, så er vanskelig å bedømme. Men, jeg bemerker meg at du veier 7 kg mindre enn meg og vi er like høye. Jeg er slank og trener styrke 4-5 dager i uka. Tror kanskje du veier litt lite? Men er vanskelig å si da vi alle har forskjellige fasonger. Jeg ville kanskje spist litt mer. Spesielt karbohydrater, siden du blir så tappet for energi. Anonymkode: 43fd6...d28
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Jeg er ei 22 år gammel jente, 160 cm og 48 kg. Jogger 4 ganger i uka (ca. 8 km hver gang), og trener styrke tre ganger i uka (ca. 45-60 min). Har trent slik i en stund, men merker at jeg er ofte sliten, har lite energi i hverdagen osv. Har derfor tenkt på om jeg spiser nok (og riktig), og håper noen kan si sin mening. Nedenfor er en typisk matdag for meg. Noen dager spiser jeg også mer usunt, og unner meg godis et par ganger i uka. Frokost (9.00): En skål havregrøt med en neve nøtter og rosiner, banan og kaffe. Lunsj (12.00): To grove brødskiver med pålegg (egg, skinke, ost, leverpostei etc.), 200 gram cottage cheese med en neve nøtter, rosiner og kanel. Mellommåltid etter trening (16.00): Ett eple og en Atkins-bar. Middag (17.00): 200 gram kyllingkjøttdeig, fullkornspasta, pesto og grønnsaker. Ca. 1-2 porsjoner (etter hvor sulten jeg er). Mellommåltid (21.00): Atkins-bar. Kveldsmat (22.00): Tre knekkebrød med pålegg (samme som lunsj), ett beger double 0 yoghurt, en neve nøtter og rosiner. Anonymkode: 249d7...b55For å svare på spørsmålet ditt på du regne ut kaloriinntaket ditt. Uansett, du har såpass lav vekt at jeg tenker du kan ha godt av å spise mer. Det som slår meg når jeg leser hva du spiser, er at det ser ut som at du kanskje spiser for lite fett. Hva med å legge til avokado, smør, bytte ut lettyoghurten med gresk yoghurt eller liknende, fløte osv? Og dropp atkins-barene spis heller mat Anonymkode: cbf07...be0 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #5 Skrevet 9. desember 2015 Kommer ann på hvilke mengder du spiser av maten, men dersom du føler deg slapp og har lite energi spiser du nok litt for lite. Anonymkode: 1c4e8...ad4Det er vanskelig å si akkurat hvor mye jeg spiser, da jeg synes det enkleste og mest naturlige er å fylle middagstallerkenen "sånn passe", og spise til jeg kjenner jeg er mett. Men blir sånn ca. 1 stor eller to mellomstore porsjoner med middag. Resten av måltidene er jo ganske nøye beskrevet mengdemessig Anonymkode: 249d7...b55
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #6 Skrevet 9. desember 2015 For å svare på spørsmålet ditt på du regne ut kaloriinntaket ditt. Uansett, du har såpass lav vekt at jeg tenker du kan ha godt av å spise mer. Det som slår meg når jeg leser hva du spiser, er at det ser ut som at du kanskje spiser for lite fett. Hva med å legge til avokado, smør, bytte ut lettyoghurten med gresk yoghurt eller liknende, fløte osv? Og dropp atkins-barene spis heller mat Anonymkode: cbf07...be0Jeg bruker smør på brødskivene/knekkebrødene, og smør eller olje til steking. Spiser også noen ganger gresk yoghurt vanilje (dette er bare ett eksempel på en matdag, jeg spiser jo variert). Spiser også originalprodukter og ikke lett-produkter av ting som cottage cheese, kesam, rømme og lignende. Atkins-barene spiser jeg kun som mellommåltid, fordi jeg synes de er utrolig gode og gir meg mindre søtsug Anonymkode: 249d7...b55
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #7 Skrevet 9. desember 2015 Jeg bruker smør på brødskivene/knekkebrødene, og smør eller olje til steking. Spiser også noen ganger gresk yoghurt vanilje (dette er bare ett eksempel på en matdag, jeg spiser jo variert). Spiser også originalprodukter og ikke lett-produkter av ting som cottage cheese, kesam, rømme og lignende. Atkins-barene spiser jeg kun som mellommåltid, fordi jeg synes de er utrolig gode og gir meg mindre søtsug Anonymkode: 249d7...b55Dette må du jo oppgi når du stiller spørsmål. Men igjen; du må regne ut kalorier for å vite "sikkert". Anonymkode: cbf07...be0 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #8 Skrevet 9. desember 2015 Virker som du spiser nok med tanke på høyde, vekt og aktivitetsnivå. Men jeg forstår ikke hvorfor du velger Atkins-bar og dobbel 0%-yoghurt. Ville heller spist f.eks. gresk yoghurt, som smaker mye bedre og som faktisk gir deg næringsstoffer. Ser at du sier du spiser barene fordi de forhindrer søtsug, så det kan jeg jo forstå. Men spiser man nok, næringsrik og sunn mat får man ikke søtsug, etter min erfaring. Anonymkode: 46866...e3b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #9 Skrevet 9. desember 2015 Virker som du spiser nok med tanke på høyde, vekt og aktivitetsnivå. Men jeg forstår ikke hvorfor du velger Atkins-bar og dobbel 0%-yoghurt. Ville heller spist f.eks. gresk yoghurt, som smaker mye bedre og som faktisk gir deg næringsstoffer. Ser at du sier du spiser barene fordi de forhindrer søtsug, så det kan jeg jo forstå. Men spiser man nok, næringsrik og sunn mat får man ikke søtsug, etter min erfaring. Anonymkode: 46866...e3bSom sagt så er ikke dette en matdag jeg følger slavisk. Men det er sånn omtrentlig. Spiser gresk yoghurt om jeg får lyst på det, eller Double 0 om jeg får lyst på det. Om jeg spiser gresk yoghurt en dag istedet for Double 0 en dag, så tviler jeg på at det vil ha veldig stort utslag på energinivået mitt. Jeg får søtsug selv om jeg spiser nok mat, så slik er vi forskjellige Derfor spiser jeg Atkins-barer, slik at jeg unngår for mye søtsaker (selv om jeg som sagt unner meg søtsaker i ny og ned). Anonymkode: 249d7...b55
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #10 Skrevet 9. desember 2015 Dette må du jo oppgi når du stiller spørsmål. Men igjen; du må regne ut kalorier for å vite "sikkert".Anonymkode: cbf07...be0Okei, beklager. For meg er smør på brødskiva og fett i stekepanna så vanlig at jeg trodde "alle" brukte det, og tenkte derfor ikke over å skrive det. Og trodde også at det er mer normalt å spise originalprodukter enn lettprodukter. Hadde jeg spist kun lettprodukter hadde jeg oppgitt det, men gikk ut i fra at det var en selvfølge siden jeg ikke skrev noe Anonymkode: 249d7...b55
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #11 Skrevet 9. desember 2015 Det er vanskelig å si akkurat hvor mye jeg spiser, da jeg synes det enkleste og mest naturlige er å fylle middagstallerkenen "sånn passe", og spise til jeg kjenner jeg er mett. Men blir sånn ca. 1 stor eller to mellomstore porsjoner med middag. Resten av måltidene er jo ganske nøye beskrevet mengdemessig Anonymkode: 249d7...b55Frokost (9.00): En skål havregrøt med en neve nøtter og rosiner, banan og kaffe. Hvor mye havregryn? Er det kokt på vann eller melk? Hvor mye nøtter? Hvor mye rosiner? Hvor stor banan?Lunsj (12.00): To grove brødskiver med pålegg (egg, skinke, ost, leverpostei etc.), 200 gram cottage cheese med en neve nøtter, rosiner og kanel. Hvor store er brødskivene? Hvor mye pålegg? Hvor mye nøtter? Hvor mye rosiner?Mellommåltid etter trening (16.00): Ett eple og en Atkins-bar. Middag (17.00): 200 gram kyllingkjøttdeig, fullkornspasta, pesto og grønnsaker. Ca. 1-2 porsjoner (etter hvor sulten jeg er). Hvor mye pasta? Hvor mye pesto?Mellommåltid (21.00): Atkins-bar. Kveldsmat (22.00): Tre knekkebrød med pålegg (samme som lunsj), ett beger double 0 yoghurt, en neve nøtter og rosiner. Hvilken type knekkebrød? Hvor mye pålegg? Hvor mye nøtter? Hvor mye rosiner?Anonymkode: 249d7...b55Ikke veldig nøye beskrevet etter min mening. Det gjør at det egentlig er umulig å svare på. Anonymkode: 1c4e8...ad4
Pringle Skrevet 9. desember 2015 #12 Skrevet 9. desember 2015 Du har en temmelig lav BMI, og siden du sier du ofte er sliten og har lite energi (ikke at jeg skjønner hvordan en slik treningsmengde er forenlig med sliten og lite energi, men kanskje du sliter deg ut med all treningen), kan man gjette seg til at du spiser for lite. Jeg synes også kostholdet ditt virket noe ensidig, jeg ville ha lagt inn mer grønnsaker gjennom dagen, droppet barene og spist ordentlig yoghurt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #13 Skrevet 9. desember 2015 Ikke veldig nøye beskrevet etter min mening. Det gjør at det egentlig er umulig å svare på.Anonymkode: 1c4e8...ad4herregud.. Hvor detaljert trenger du det? Du trenger ikke å ha det i korrekte gram for å vite om det blir ca nok. Det står jo en neve nøtter. og en brødskive er en brødskrive. Det er ikke store forskjeller på brødskiver... jesusmen pastaen er jeg enig i Anonymkode: 55e30...70d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #14 Skrevet 9. desember 2015 Jeg synes det ser litt lite ut med tanke på hvor mye du trener, men det er vanskelig å si helt sikkert uten mengder. Du kan fint få inn denne menyen på 13-1500 kalorier for vektnedgang og, selv om du er liten i utgangspunktet, blir det for lite til å bygge muskler f.eks. Tror jeg ville funnet ut nøyaktig hvor mye du spiser og bruker på trening ved hjelp av f.eks My Fitness Pal, og så prøvd å øke noe på mengdene til hvert måltid. Kjipt å være sliten og ikke få utbytte av treningen. Du merker jo fort om det har innvirkning på vekta. Husk at muskler veier, så om du går opp i vekt kan det fint være det som gjør utslaget. Bruk målbånd.Og ta en test hos legen for å sjekke om du mangler noen vitaminer, jern e.l. Anonymkode: 7f057...59c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #15 Skrevet 9. desember 2015 herregud.. Hvor detaljert trenger du det? Du trenger ikke å ha det i korrekte gram for å vite om det blir ca nok. Det står jo en neve nøtter. og en brødskive er en brødskrive. Det er ikke store forskjeller på brødskiver... jesusmen pastaen er jeg enig iAnonymkode: 55e30...70dNår TS spør om hun spiser nok mener jeg dette er alt for unøyaktig til å kunne svare ja eller nei. En neve nøtter for deg kan være flere 100 kcal mindre enn en neve for meg. Gang det med tre i løpet av dagen og det vil skille ganske mange kalorier. Anonymkode: 1c4e8...ad4 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #16 Skrevet 9. desember 2015 Ikke veldig nøye beskrevet etter min mening. Det gjør at det egentlig er umulig å svare på.Anonymkode: 1c4e8...ad4Jeg skjønner hva du mener. Men da blir det veldig vanskelig, siden det er litt forskjellig fra gang til gang hvor mye jeg spiser. Noen ganger kan jeg feks ta litt mer enn en neve nøtter, mens andre ganger litt mindre. Jeg er altså ikke kjempenøye på det. Trodde heller ikke det var nødvendig å telle hver eneste kalori, og veie havregrynet til det nøyaktige grammet, for å finne ut om jeg generelt får i meg nok mat. Det er vel ingen som spiser akkurat samme mengde mat hver dag. Plutselig tar jeg en kake på tirsdagen, og kanskje jeg er litt kvalm en ettermiddag, så det blir lite kveldsmat å få ned. Som igjen gjør at jeg kanskje er ekstra sulten neste dag, og spiser en større frokost enn vanlig. Jeg tenker generelt, og følger ikke slavisk en matplan fra dag til dag. Anonymkode: 249d7...b55
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #17 Skrevet 9. desember 2015 Du har en temmelig lav BMI, og siden du sier du ofte er sliten og har lite energi (ikke at jeg skjønner hvordan en slik treningsmengde er forenlig med sliten og lite energi, men kanskje du sliter deg ut med all treningen), kan man gjette seg til at du spiser for lite. Jeg synes også kostholdet ditt virket noe ensidig, jeg ville ha lagt inn mer grønnsaker gjennom dagen, droppet barene og spist ordentlig yoghurt.Hvorfor skal jeg absolutt droppe barene, egentlig? Vet at det ikke er ordentlig mat, men som sagt så hindrer det at jeg får søtsug. Alternativet er jo å gå på en smell og spise godteri i stedet, og det er vel ikke så mye bedre? Jeg har prøvd å unngå søtsuget ved å spise nok vanlig mat, men det er noe med den sjokoladesmaken jeg bare MÅ ha. Sånn er jeg bare, og derfor tar jeg denne løsningen. Er det noe jeg ikke har fått med meg som er veldig skadelig i disse barene? Anonymkode: 249d7...b55
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #18 Skrevet 9. desember 2015 Jeg skjønner hva du mener. Men da blir det veldig vanskelig, siden det er litt forskjellig fra gang til gang hvor mye jeg spiser. Noen ganger kan jeg feks ta litt mer enn en neve nøtter, mens andre ganger litt mindre. Jeg er altså ikke kjempenøye på det. Trodde heller ikke det var nødvendig å telle hver eneste kalori, og veie havregrynet til det nøyaktige grammet, for å finne ut om jeg generelt får i meg nok mat. Det er vel ingen som spiser akkurat samme mengde mat hver dag. Plutselig tar jeg en kake på tirsdagen, og kanskje jeg er litt kvalm en ettermiddag, så det blir lite kveldsmat å få ned. Som igjen gjør at jeg kanskje er ekstra sulten neste dag, og spiser en større frokost enn vanlig. Jeg tenker generelt, og følger ikke slavisk en matplan fra dag til dag. Anonymkode: 249d7...b55Nei, det er ikke nødvendig å telle helt nøyaktig og å spise det samme hver dag. Men i en periode kan det være lurt å veie og telle fordi du ikke har "feelingen" på hva som er rett inntak for deg nå med den treningsmengde du har. Etter hvert går dette automatisk. Det er ganske stor variasjon i hva folk mener er rett matinntak og hva som er "en passe stor porsjon". Mitt inntrykk er at de fleste ikke har peiling på hva som er rett matmengde. De fleste ville nok legge legge det de anser som ideelt altfor lavt for vektbalanse. Anonymkode: 7f057...59c
Pringle Skrevet 10. desember 2015 #19 Skrevet 10. desember 2015 Hvorfor skal jeg absolutt droppe barene, egentlig? Vet at det ikke er ordentlig mat, men som sagt så hindrer det at jeg får søtsug. Alternativet er jo å gå på en smell og spise godteri i stedet, og det er vel ikke så mye bedre? Jeg har prøvd å unngå søtsuget ved å spise nok vanlig mat, men det er noe med den sjokoladesmaken jeg bare MÅ ha. Sånn er jeg bare, og derfor tar jeg denne løsningen. Er det noe jeg ikke har fått med meg som er veldig skadelig i disse barene? Anonymkode: 249d7...b55Nei, tror ikke det er noe direkte skadelig. Det er bare et generelt råd at man bør få i seg det meste av næringen gjennom dagen via mat og de fleste føler seg mer mette/tilfredse med mat. Men hvis det funker for deg, og rett og slett gjør ting lettere, hyggeligere og behageligere for deg, så må du bare se bort fra det rådet. Og så synes jeg diskusjonen om kalorier er unødvendig... Hvis du holder stabil vekt, vet du at spiser like mange kalorier enn du bruker, og da trenger du ikke være så nøyaktig. Kaloritelling er bare et verktøy, som kan være effektivt hvis man trenger det (hvis man vil opp eller ned i vekt og/eller sikre at man får i seg det riktige antallet hver dag) og bruker det riktig, men det kan også misbrukes (noen blir altfor opphengt, mens andre bare soser).
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #20 Skrevet 10. desember 2015 Nei, tror ikke det er noe direkte skadelig. Det er bare et generelt råd at man bør få i seg det meste av næringen gjennom dagen via mat og de fleste føler seg mer mette/tilfredse med mat. Men hvis det funker for deg, og rett og slett gjør ting lettere, hyggeligere og behageligere for deg, så må du bare se bort fra det rådet. Og så synes jeg diskusjonen om kalorier er unødvendig... Hvis du holder stabil vekt, vet du at spiser like mange kalorier enn du bruker, og da trenger du ikke være så nøyaktig. Kaloritelling er bare et verktøy, som kan være effektivt hvis man trenger det (hvis man vil opp eller ned i vekt og/eller sikre at man får i seg det riktige antallet hver dag) og bruker det riktig, men det kan også misbrukes (noen blir altfor opphengt, mens andre bare soser).Da må jeg være veldig rar, fordi jeg blir tilfredsstilt av å spise Atkins-barer, og får også en metthetsfølelse som gjør at det passer godt til et mellommåltid. Blir mer mett av en bar enn av feks. en yoghurt som tilsvarer ca. like mange kalorier. Så der skiller jeg meg ut i mengden Anonymkode: 249d7...b55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå