Gå til innhold

Bærende vegg?

june mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som kan svare meg på hvordan jeg vet om en vegg er bærende eller ikke? Har kjøpt en leilighet i blokk (1 etg) med underetg/kjeller under. Hele blokka er i mur, så alle yttervegger er naturlig nok i mur. De "indre" veggene i leiligheten er alle i div tre/plate-materiale etter det jeg kan se/annta. Har forsøkt å banke i veggene for å finne ut om noen av disse inner-veggene skjuler/inneholder noe av et sterkere materiale som kan tenkes å være bærende..

Planen er å rive deler av en vegg for å skape en mer åpen løsning enn det som leiligheten har i dag, dersom dette lar seg gjøre uten å få resten av blokka i hodet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville henta inn en fagperson. Man kan fjerne bærevegger også, men da må man kompensere med noe annet, som stolper, dragere o.l.

Anonymkode: 06cca...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en blokkleilighet med betongskille mellom leilighetene så finner du uhyre sjelden gipsvegger som er del av byggets bærende konstruksjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få originaltegningene utstedt av kommunen. Der vil du kunne se om veggen er bærende eller ikke. Å gamble på å fjerne denne ville jeg aldri gjort.

Anonymkode: 67879...c2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gips/lettvegger i ett betongbygg er ALDRI bærende.Du kan trygt rive ned hva du vil.Ett betongbygg er konstruert for å være selvbærende og alle innervegger er satt opp i ettertid KUN som romskillere.

Anonymkode: fc4e2...865

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...