Gå til innhold

Vi som feirer jul alene helt frivillig

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse juletider er det mange oppslag om ensomhet i julen. Man hører stadig om folk som må feire jul alene ufrivillig, om hvor fælt   det er. Men hva med oss som ønsker å være alene i julen helt frivillig? Jeg føler nesten det er tabu å snakke om å feire jul alene, frivillig. 

Jeg har vokst opp med at hele familien samles til jul. Julefeiring har alltid vært viktig i min familie, men i år velger jeg å feire alene. Jeg er i midten av 20 årene og har flyttet ut, i år velger jeg å ikke feire med familien rett og slett fordi julefeiring er en prøvelse. Det er tvungen "hygge", alle skal være hyggelige mot hverandre og man skal fremstå som den perfekte familien. I år orker jeg ikke å spille "lykkelig familie", det blir for tøft for meg med tanke på at jeg aldri har hatt noe godt forhold til foreldrene mine, og det blir for tøft for meg å forholde meg til dem.

Jeg har venner som helt sikkert hadde feiret med meg hvis jeg hadde fortalt dem at jeg feirer jul alene. Men jeg har faktisk bare lyst til å være alene i år, jeg har valgt å ikke fortelle dette til noen fordi jeg ikke vil bli invitert bort.

Dette er første gangen jeg feirer alene, så jeg er veldig spent. Gleder meg masse til en rolig og fin julefeiring!

er det flere der ute som feirer alene ? Hva er grunnen til at dere velger å feire aleine? 

Anonymkode: e71e8...80c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I disse juletider er det mange oppslag om ensomhet i julen. Man hører stadig om folk som må feire jul alene ufrivillig, om hvor fælt   det er. Men hva med oss som ønsker å være alene i julen helt frivillig? Jeg føler nesten det er tabu å snakke om å feire jul alene, frivillig. 

Jeg har vokst opp med at hele familien samles til jul. Julefeiring har alltid vært viktig i min familie, men i år velger jeg å feire alene. Jeg er i midten av 20 årene og har flyttet ut, i år velger jeg å ikke feire med familien rett og slett fordi julefeiring er en prøvelse. Det er tvungen "hygge", alle skal være hyggelige mot hverandre og man skal fremstå som den perfekte familien. I år orker jeg ikke å spille "lykkelig familie", det blir for tøft for meg med tanke på at jeg aldri har hatt noe godt forhold til foreldrene mine, og det blir for tøft for meg å forholde meg til dem.

Jeg har venner som helt sikkert hadde feiret med meg hvis jeg hadde fortalt dem at jeg feirer jul alene. Men jeg har faktisk bare lyst til å være alene i år, jeg har valgt å ikke fortelle dette til noen fordi jeg ikke vil bli invitert bort.

Dette er første gangen jeg feirer alene, så jeg er veldig spent. Gleder meg masse til en rolig og fin julefeiring!

er det flere der ute som feirer alene ? Hva er grunnen til at dere velger å feire aleine? 

Ettersom å feire alene innebærer at alle som er glad i deg skal sitte med vond følelse av du avviser dem, så synes jeg det er ren egoisme.

Familie handler om å gi og ta. Du er heller alene enn å "ofre deg" for familien din...Hvordan tror du dine foreldre føler det? Søsken?

Du skriver (hvos jeg forstår deg rett) at det blir enda tøffere med familien ved dette valget.

Jeg synes du er umoden.

Skrevet

Ettersom å feire alene innebærer at alle som er glad i deg skal sitte med vond følelse av du avviser dem, så synes jeg det er ren egoisme.

Familie handler om å gi og ta. Du er heller alene enn å "ofre deg" for familien din...Hvordan tror du dine foreldre føler det? Søsken?

Du skriver (hvos jeg forstår deg rett) at det blir enda tøffere med familien ved dette valget.

Jeg synes du er umoden.

Jeg fikk også slike tanker av å lese HI.

Julen er den årstiden da det kanskje er viktigst å ta hensyn til andres følelser og sette sine tilside.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du er umoden.

Hvorfor er man egoistisk og umoden hvis man ønsker å være alene på julaften et år?

Vi lever i et fritt land og det må være lov å ta egne valg. 

Det er ikke rart at det er skambelagt å være alene på julaften hvis det skal være så viktig å være sammen med familien at man blir kalt for egoistisk og umoden hvis man tar et annet valg. 

Til TS: Gjør som du vil! Håper du får en fin jul!

Anonymkode: 35a07...0c8

• Liker 9
Skrevet

Hvis dere ikke har noe godt forhold og du ikke tror det er håp om at dere kan få det synes jeg du skal holde fast på avgjørelsen om å feire jul alene. Ja, med familie må man alltid svelge noen kameler og ta hensyn, men det går en grense. Du vet aller best hvor den går, og hvis disse menneskene kun representerer noe negativt for deg bør du ikke ofre din egen lykke for dem. 

Anonymkode: fd355...204

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjorde det selv da jeg var på din alder, TS. Det var den beste jula fram til jeg fikk egen familie. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en familie jeg er veldig glad i, men jeg trives nesten aller best i eget selskap. Jeg har aldri feiret jul alene, men jeg kunne egentlig tenkt meg å gjort det en gang. Bare en helt rolig dag/kveld hvor jeg lager ordentlig julemiddag til meg selv og koser meg i behagelig koseklær og en god bok eller noe fint på tv, ingen stress og store forventninger. Meen, det kommer nok aldri til å skje, for jeg tror ikke familien min hadde forstått om jeg hadde sagt jeg ønsket det. De hadde nok trodd det var noe gale og fått dårlig samvitttighet og lurt på hvorfor jeg ikke vil feire med dem. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du er umoden.

Jeg har ett veldig dårlig forhold til mine foreldre, vi snakkes sjeldent bortsett fra rundt høytider og bursdager. Jeg vil ikke gå innpå detaljer her, men kan nevne at jeg har gått hos psykolog i tre år for å bearbeide det jeg har blitt utsatt for i løpet av min barndom. Grunnet dette har jeg ikke lyst til å feire med dem og dra meg enda lenger ned psykisk. Jeg har endelig fått meg en utdannelse, egen bolig og fungerer normalt på jobb. Jeg har endelig kommet såpass langt at jeg kan leve og fungere som et normalt menneske, så jeg tør ikke å utsette meg for det. 

Jeg har som sagt feiret med mine foreldre i alle år. Nå orker jeg ikke å utsette meg selv for dette mer, i fjor var jeg langt nede i nesten en uke etter å ha feiret jul med dem, dette vil jeg ikke gjenta i år. Kall meg umoden og egoistisk om du vil, men jeg prioriterer min egen psykiske helse fremfor tvungen "jule kos" i to dager. 

• Liker 8
Skrevet

Da håper jeg ikke du gjør vondt verre ift familien din.

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg, jeg synes du skal feire jula alene om det er det du føler er riktig for deg. Hva enn andre måtte mene om å sette sine følelser til side og ofre seg for familien, er ikke det riktig for alle. Derfor, gjør det du trenger for deg. 

Håper du får en kjempefin jul, og ikke minst en fredelig jul :klem: 

Anonymkode: 33609...321

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du har fått noen ufine svar her. Jeg skjønner godt at enkelte mennesker kan være en stor påkjenning å være sammen med.. Jeg har selv en svoger som er helt umulig å forholde seg til. Han lyver, manipulerer, prøver å sette andre opp mot oss, han er svært nedlatende og er bare helt forferdelig å omgås.. Han hater og tåler ikke andres lykke.. Alt skal bare dreie seg om HAN.. Jeg feirer heller jul alene enn med han..

Stor klem til deg, ts ❤️

Håper du finner en ny familie du ønsker å feire jul med i fremtiden. 

Anonymkode: cf4c2...645

• Liker 2
Skrevet

Nå ble jeg paff da jeg leste dette, da er som om jeg skulle ha skrevet det selv da situasjonen våres ser ut til å være helt lik. Jeg flyttet hjemmefra i år, og har ikke tenkt til å komme "hjem" til jul. :) Jeg vil faktisk være alene i jula, og gleder meg egentlig bare til å kunne slappe av, og slippe den kleine "julefeiringen" ... mange reagerer vel på at jeg bruker ordet kleint, men i familien vår er klemming/nærhet kleint (vel jeg er ikke vant med klemmer...)  men jeg kommer fra en familie der jeg ikke har så mange gode "juleminner" alikevel, såd erfor er det beste for meg å kunne være alene.

Og jeg forstår ikke hvorfor noen synes det er egoistisk? Ikke alle har behov for å være sammen med noen i Jula, noen ser jo kun på jula som en helt vanlig hverdagsdag (som en lørdag) Julaften er ikke spesiell for alle, det kommer an på hva den enkelte legger opp den dagen til. Andre bare har julaften som en helt vanlig dag, og jeg vil være en av dem :) (men de andre skal selvsagt få feire så lenge jeg kan få fred.)

• Liker 1
Skrevet

Mennesker er flokkdyr. Det er ingen som velger å være alene frivillig. De som sier de gjør det lyver for seg selv.

Ingen mennesker velger å være alene av frivillig på jula. 

Anonymkode: 3564d...081

Skrevet

Mennesker er flokkdyr. Det er ingen som velger å være alene frivillig. De som sier de gjør det lyver for seg selv.

Hvordan kan du kjenne meg, mye bedre enn jeg gjør selv?Jeg foretrekker å være med mennesker jeg er glad i, og har flere venner som jeg vet hadde invitert meg til å feire jul med dem hvis jeg hadde fortalt dem at jeg feirer alene i år. Men jeg nekter å fortelle dem dette fordi jeg nettopp vil feire alene. Jev lyver ikke for meg selv. Hvis du hadde lest HI hadde du også skjønt at jeg har en familie som jeg har feiret hos i alle år, men som jeg ikke trives sammen med. 

Til informasjon så finnes det mennesker som velger å feire jul alene frivillig , nå vet du det.

tror egentlig at du er ett troll som bare vil spre kvalm. 

• Liker 1
Skrevet

Så flink du er til å klippe og lime..... fra en annen tråd. 

Anonymkode: ec698...4e4

• Liker 1
Skrevet

Det var da voldsomt så negative folk skulle være til ts vslg! 

Det høres ut som om du gjør et valg som er riktig for deg ts. Håper du får en kjempe fin jul i ditt eget selskap. :nissevink:

• Liker 1
Skrevet

Jeg og samboer har også tatt valg om å være hjemme hos oss i jula, bare vi to. Vi har egentlig veldig godt forhold til familiene våre begge to, og vi har blitt invitert av flere på begge kanter - men denne høsten har vært spesielt tøff for meg og samboer (med en graviditet som gikk rett til helvete og diverse), så vi har utrolig lyst til å bare prioritere hverandre, og kose oss hjemme uten noe stress, og vi gleder oss skikkelig til det! 

Men jeg kjente jo at det stakk litt i samvittigheten når jeg leste over her at man skal sette egne følelser til side, og tenke på andre, for jeg tror jo flere hadde satt pris på om vi var der...

(muligens litt på siden, ettersom det er snakk om et par og ikke en person, men kjente meg jo litt igjen i det du skrev alikevel, ts... derfor tok jeg sjansen) 

Anonymkode: ff315...d90

Skrevet

Jeg synes du er kjempetøff TS, du stiller opp for deg selv. Du har antakelig "ofret" deg for familiehyggen utallige ganger og en dag sier det bare stopp. Nok er nok. Jeg synes du er modig, det krever mot å gå mot strømmen. 

Jeg ønsker deg en superfin jul og alt godt videre i livet. 

Livet er ditt, lev det slik DU vil. 

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg har opplevd å miste både foreldre og ektefelle - de døde fra oss på tragisk vis så altfor tidlig. Derfor stusser jeg litt når jeg hører at man ikke orker tilbringe julen med familien sin. Selv skulle jeg gitt alt for å få lov til å oppleve familien min igjen og nå i julen er det spesielt sårt at jeg ikke har dem i livet mitt lenger. 

Ta vare på hverandre mens man kan, er mitt råd. Er det uenigheter, så snakk ut og "rens" luften - det er ikke så mange ting som er utilgivelig. 

Skrevet

Jeg leker også med tanken på å feire alene i år. Jeg har kranglet med min familie, og samboer sin familie liker meg ikke. Derfor tenkte jeg å feire alene i år...

Anonymkode: d36aa...bca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...