AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #21 Skrevet 9. desember 2015 Hvorfor tror du de får legeerklæring hvis det ikke er en reell grunn til det? Tror du leger er dumme eller korrupte?Tror du virkelig at dette ikke skjer? Systemet er bygd opp av tillit. Det er ikke så vanskelig å fremskaffe seg en legeerklæring når man bryter denne tilliten. Mange plager er subjektive og kan ikke dokumenteres annet enn en fagkyndig vurdering. Eller mener du at leger skal betvile alt som ikke har håndfaste bevis? Dette er vel årsaken til at psykisk sykdom tidligere hadde så mye stigma (og fortsatt i noen grad har). Anonymkode: 5176d...989 1
mjauritz Skrevet 9. desember 2015 #22 Skrevet 9. desember 2015 Det er jo ikke dette TS snakker om. Dere har en gyldig grunn. TS snakker om de som utnytter systemet og fremskaffer seg legeerkæring uten å ha rett grunnlag for det. Ja, det finnes flere av disse. Når dere så bastant avviser dette avslører dere hvor lite innsikt dere faktisk har i denne problematikken. Det er et reellt problem at studenter som ikke behøver tilrettelegging får det. Tilrettelegging skal utjevne forskjeller og gjøre studenter med mindre gunstige forutsetninger kan bli vurdert på et likere grunnlag som de andre studentene. Det er dermed urettferdig for studenter som ikke får tilrettelegging og studenter som får tilrettelegging på gyldig grunnlag at enkelte studenter får denne tilretteleggingen uten å ha behov for det. Anonymkode: 5176d...989På akkurat hvilken måte påvirker det TS?
altflyter Skrevet 9. desember 2015 #23 Skrevet 9. desember 2015 Du kjenner ikke nødvendigvis til grunnen til at de søker. Ikke alle proklamerer at de sliter, og hva er egentlig problemet med at noen får ekstra hjelp på eksamen? De som ikke har reelt behov for det, klarer seg fint på den tiden som er, så jeg ser ikke hva som er feil med dette.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #24 Skrevet 9. desember 2015 På akkurat hvilken måte påvirker det TS?Karakterer. Dersom noen som ikke behøver tilrettelegging får tilrettelegging vil det selvsagt påvirke de andre studentene på en negativ måte. Tilrettelegging skal som nevnt utjevne forskjeller og gjøre at de som har dårligere forutsetninger i større grad skal bli vurdert på et likere grunnlag, men studenter som ikke behøver tilrettelegging får en klar fordel. Dette er urettferdig. Da faller karaktersettingen litt bort da man ikke blir vurdert på likt grunnlag. Eller mener du det er greit at enkelte vilkårlige friske studenter skal få mindre tid til å utføre eksamen enn andre friske studenter? Anonymkode: 5176d...989 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #25 Skrevet 9. desember 2015 Du kjenner ikke nødvendigvis til grunnen til at de søker. Ikke alle proklamerer at de sliter, og hva er egentlig problemet med at noen får ekstra hjelp på eksamen? De som ikke har reelt behov for det, klarer seg fint på den tiden som er, så jeg ser ikke hva som er feil med dette.De som ikke har et reellt behov for det og får tilrettelegging får en klar fordel, i stedet for utjevning av forskjeller som tilrettelegging i utgangspunktet skal gjøre. Tilrettelegging når det ikke er behov for det er hensiktsmessig ved karaktersetting og det er dermed urettferdig for de andre studentene. Anonymkode: 5176d...989 1
altflyter Skrevet 9. desember 2015 #26 Skrevet 9. desember 2015 De som ikke har et reellt behov for det og får tilrettelegging får en klar fordel, i stedet for utjevning av forskjeller som tilrettelegging i utgangspunktet skal gjøre. Tilrettelegging når det ikke er behov for det er hensiktsmessig ved karaktersetting og det er dermed urettferdig for de andre studentene.Anonymkode: 5176d...989Dessverre er det slik i samfunnet. Med absolutt alle goder som finnes, så er det noen som utnytter det. Heldigvis er det et fåtall, og det er lite man kan gjøre med det annet enn å fjerne muligheten og det hadde blitt urettferdig uansett. I min klasse på 200 studenter var det 10 som søkte om tilrettelegging. Jeg vil ikke si at en prosentandel på 5, er veldig ødeleggende...
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #27 Skrevet 9. desember 2015 Dessverre er det slik i samfunnet. Med absolutt alle goder som finnes, så er det noen som utnytter det. Heldigvis er det et fåtall, og det er lite man kan gjøre med det annet enn å fjerne muligheten og det hadde blitt urettferdig uansett. I min klasse på 200 studenter var det 10 som søkte om tilrettelegging. Jeg vil ikke si at en prosentandel på 5, er veldig ødeleggende...Det er uansett helt forståelig at enkelte, slik som TS, trekker frem dette faktumet og poengterer at det er urettferdig og respektløst. Det er nettopp det det er. Det er synd at det er TS, av alle personer, skal få pes for bare å trekke frem dette. Anonymkode: 5176d...989 2
altflyter Skrevet 9. desember 2015 #28 Skrevet 9. desember 2015 Det er uansett helt forståelig at enkelte, slik som TS, trekker frem dette faktumet og poengterer at det er urettferdig og respektløst. Det er nettopp det det er. Det er synd at det er TS, av alle personer, skal få pes for bare å trekke frem dette. Anonymkode: 5176d...989Jeg mente det ikke som kritikk. Prøvde bare å sette det litt i perspektiv. Det er sikkert noen som utnytter det, men flertallet trenger det nok
Daria Skrevet 9. desember 2015 #29 Skrevet 9. desember 2015 Jeg tviler ikke på at det er studenter som utnytter systemet, det er alltid noen som vil prøve seg. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor dette er et så stort problem for TS. Det er ikke noen automatikk i at man gjør det bedre på eksamen av å få en time ekstra. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #30 Skrevet 9. desember 2015 Jeg får tilretteleging med ekstra tid på eksamner jeg må skrive for hånd med penn. Jeg får det fordi jeg har en leddsykdom som gjør at å skrive med penn(eller holde en kopp i hanken, e.l.) er veldig vondt, tungt og vanskelig. Ting går tregt. Jeg trenger den ekstra timen for å rett og slett rekke å besvare alle oppgavene. Denne leddsykdommen er også noe folk assosierer med eldre, og derfor blir jeg møtt med så mye vantro og stigma at det er ikke noe jeg forteller folk. Da er det mye mer akseptert når jeg(lyver) og sier det er pga. konsentrasjonsproblemer eller noe slikt. Så det kan jo være at det er noe annet det er snakk om enn hva medstudentene til TS selv faktisk sier det er.Når det er sagt er det alltids noen som prøver å utnytte systemet, men jeg tror ikke den ekstra timen vil gjøre noen merkbar forskjell på karakteren for de som faktisk ikke har et reelt behov for ekstra tid. Anonymkode: 06a1c...155
Gjest Herr Heftig Skrevet 9. desember 2015 #31 Skrevet 9. desember 2015 Konsentrasjonsvansker og dens lags er jo ting man tar med seg inn i arbeidslivet uansett, så synes ikke det burde gi utvidet tid.
Luckiness Skrevet 9. desember 2015 #32 Skrevet 9. desember 2015 Det er ikke mange på mitt studie som har tilrettelagt eksamen. Så tror få/ingen av dem har løyet om noen slags lidelser. Men det kan selvfølgelig sikkert skje at noen gjør det.Nå skal jo eksamenstid og oppgaver være tilpasset slik en skal klare å komme seg gjennom eksamenen. Men det avhenger jo også av at man har forberedt seg og svarer på det som forventes - og ikke mer. Da går jo tiden...Forbereder man seg godt nok og i god nok tid, så skal det ikke være noe problem å komme seg gjennom eksamen i tide. De fleste er nervøse og bruker kanskje litt tid på å komme igang og å tenke. Men stort sett klarer man eksamen innenfor tiden. Tror heller ikke man klarer å prestere noe bedre av å ha en ekstra time dersom man likevel egentlig ikke behøver den. "Griner" man seg til en lidelse for å få en ekstra time, så betyr deg gjerne at man "griner" seg til det fordi man har forberedt seg dårlig og tror man trenger mer tid. Men de som faktisk har vansker som tilsier at man behøver litt ekstra tid, f.eks. skrivevansker eller konsentrasjonsproblemer tror jeg har veldig nytte av denne ekstra tiden. Og de må få beholde denne "goden" - for de behøver den faktisk
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #33 Skrevet 9. desember 2015 Skjønner ikke hvorfor dere som har gyldig grunn til lengre tid eller andre fordeler på eksamen reagerer så på dette innlegget? Her er det jo tale om folk som lyver på seg problemer, det er det da ikke noe poeng i å forsvare? Der jeg studerte var det så mange som løy på seg problemer i forhold til å skrive på hånd slik at de skulle få skrive på PC istedenfor, at skolen måtte stramme inn hvem som skulle få lov på tross av legemeldinger. Var MANGE som løy om at de fikk dårlige karakterer fordi det gjorde så vondt å skrive at de ikke rakk å gjøre ferdig eksamen. Det er ikke så jævla vanskelig å lure legen tydeligvis, og ja, det er irriterende for oss som ikke har lyst til å lyve på oss sykdommer for å få ufortjente fordeler. Å skrive på PC vs. å skrive for hånd på eksamen er to forskjellige verdener og kan skille en karakter bare det. Anonymkode: 03405...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #34 Skrevet 9. desember 2015 Vel, jeg fikk tilrettelagt eksamen i enerom med pc, og sa til alle st det var pga pollenallergi (eksamen var i november). Men sannheten er at jeg har heftig ptsd etter overfallsvoldtekt i aug. Så bare det å møte på eksamen slet meg ut i flere uker, selv om det bare var i enerom (med 2 vakter) og jegg fikk bruke pc for å bli fortere ferdig. Du vet ikke den ekte grunnen dems, slutt å syt. Dessuten kan det da umulig plage deg at de får lenger tid...Til siste ab: poenget er at hun aner ikke om disse menneskenes eventuelle usynlige lidelser. Ts aner ikke om de lyver Anonymkode: 53a07...c7d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #35 Skrevet 9. desember 2015 Vel, jeg fikk tilrettelagt eksamen i enerom med pc, og sa til alle st det var pga pollenallergi (eksamen var i november). Men sannheten er at jeg har heftig ptsd etter overfallsvoldtekt i aug. Så bare det å møte på eksamen slet meg ut i flere uker, selv om det bare var i enerom (med 2 vakter) og jegg fikk bruke pc for å bli fortere ferdig. Du vet ikke den ekte grunnen dems, slutt å syt. Dessuten kan det da umulig plage deg at de får lenger tid...Til siste ab: poenget er at hun aner ikke om disse menneskenes eventuelle usynlige lidelser. Ts aner ikke om de lyverAnonymkode: 53a07...c7dPoenget er at det finnes mennesker som utnytter systemet og får legeerklæring, og dermed tilrettelegging, på falskt grunnlag. Dette er et faktum. Jeg fatter ikke hvorfor du fyrer deg opp når du har en gyldig grunn. TS sitt innlegg er ikke rettet mot mennesker som har usynlige lidelser. TS sitt innlegg er rettet mot de som bevisst tillegger seg plager som de ikke har for å få legeerklæring, og da er det lettere å utnytte usynlige lidelser nettopp fordi det ikke foreligger noe håndfast bevis. Slike mennesker finnes, og det er flere som legger utspekulerte planer (slik som det later til at de TS sikter til gjør) for å lure legen og fremskaffe seg legeerklæring. Jeg minner om hva TS skriver: "Men saken er at jeg kjenner til noen studenter som gjør det etter å ha planlagt dette sammen med hverandre." Anonymkode: 5176d...989 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #36 Skrevet 9. desember 2015 Jeg fikk legeerklæring pga pollenallergi i 8 klasse, før de faktisk testet om jeg hadde det (noe jeg ikke hadde).. Jeg har brukt den legeerklæringen gjennom alle år og alltid fått utvidet tid. Jeg vet jo det ikke er rett, men sier samtidig ikke nei takk når jeg har muligheten heller.... Ser at det kan være urettferdig for andre. Anonymkode: f84d7...323Det må være lenge minst ti år siden sist du brukte og fikk innvilget forlenget tid til eksamen på den gamle legeerklæringen din. Disse legeerklæringene skal nemlig gjevnlig oppdateres. Og det er ikke bare legen som vurderer om en elev eller student får innvildet forlenget tid på prøver og ved eksamen. Det blir og vurdert hvordan eleven fungerer på studiet forut for eksamen/prøver. Så veldig lukurativt er det heller ikke. Ekstra tid utover en time på heldagsprøver og eksamener skal skrives på vitnemålet. Hva og hvordan vil en arbeidsgiver vurdere en elev/student som ikke fungerer på en heldagsprøve, og må ha ekstra tid, i forhold til en søker uten en slik merknad? Og igjen, å hevde at leger skriver falske legeerklæringer, eller erklæringer uten å kjenne pasienten er drøyt, sett fra den andre siden av skrivebordet. En lege som ikke kjenner pasienten, kan ikke bare skrive en attest på hva det skulle være. Kjenner dere til det motsatte, er en telefon til Helsestilsynet på sin plass, og ikke innlegge på et nettforum der man skriver hva som helst av løse påstander. Anonymkode: 402ea...a16 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå