AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #1 Skrevet 8. desember 2015 Har en kattunge på 15 uker. De siste to ukene har jeg lagt merke til at hun har pustet litt tungt når hun sover. Kan nesten høre snorkelyder enkelte ganger. Høres ut som når vi mennesker blir forkjølet og puster gjennom nesa. Vet ikke om hun har vært slik hele tiden eller om det er nyoppstått. Hun har også litt størknet sekret i øyekroken som ved øyekatarr, men jeg ser ikke noe puss. Hun nyser enkelte ganger, ikke daglig. Kan hun være forkjølet, eller kommer denne tunge nesepustingen av anatomiske årsaker? Er det noe som burde sjekkes hos dyrlege? Hun skal ta vaksine i neste uke. Hun er en supersøt, leken og kosete britisk korthår. Hun ser ut til å være i god form, oppfører seg som en helt vanlig kattunge. Anonymkode: e5582...f5c
Tvist Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Ville ikke stresset med det, men om du skal til dyrlege neste uke, vil de lytte på brystet o.l. for å finne ut om hun har noe. Hvis hun ikke er helt frisk, kan det hende hun får en antibiotikakur eller lignende, og at vaksineringen må utsettes.
Gjest Badebuksa Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 Jeg har hatt 4 kattunger og samtlige var gjennom det der. Friske puser ellers, men kan være noe støv elns som irriterer. I verste fall kronisk sykdom! Jeg kjente en bonde med alt for mange katter (10 stk elns) og der gikk det en kronisk sykdom der kattene nød og snørret. Fæle greier. Men som sagt er det normalt at kattunger får sånn.
Minya Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Kattunger snuser rundt over alt og det er vanlig at det får både støv og annet småskitt i nesa. Du ser det tydelig om katten har lys snute og det ligger noe svart såvidt innenfor neseboret. Minstemann vår var fæl til å stikke nesa i alt han ikke burde, så han nøys mye i perioder i tillegg til at han var helt svart i neseborene hver dag. Vi fjernet det han hadde i nesa hver dag, men mye finner også veien lenger ned i systemet og irriterer slimhinnene til de nyser det ut igjen.Greit å sjekke pusten hos veterinær om pus snorker som en full sjømann, men så lenge pusten er fin, går det som regel greit. Noen katter snorker som fulle sjømenn hele livet uten at de har problemer med pusten i det hele tatt.Svart eller brun "søvn" i øyekroken er også vanlig for katter i alle aldre. Noen katter har det bare når de er små, mens andre katter har det hele livet. Er bare å pirke det forsiktig bort hvis det er mye, og ellers la pus være med mindre det oppstår irritasjoner på øyet eller øyelokkene.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #5 Skrevet 10. desember 2015 Takk for svar, dere Anonymkode: e5582...f5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå