Gå til innhold

Er det noen her som faktisk hadde reddet kjæledyret framfor ditt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jo nesten virke slik.

Anonymkode: 24965...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs vel helt på dyret og barnet.

• Liker 1
Skrevet

Er det et spørsmål?

Du vil altså la din sønn eller datter dø. Og heller redde kjæledyret. Jeg håper virkeliga t du ikke har barn og at du aldri får barn.

Det er slik jeg tolker ditt svar.

Skrevet (endret)

Du vil altså la din sønn eller datter dø. Og heller redde kjæledyret. Jeg håper virkeliga t du ikke har barn og at du aldri får barn.

Det er slik jeg tolker ditt svar.

Haha, jeg har ikke barn og vil aldri ha barn heller. Du er ikke så god på tolkning. 

Endret av 123Sol
Skrevet

Ville ikke ha reddet det fremfor mitt eget barn, nei.

Men kattene mine betyr så mye for meg og de er familie, så uansett hvor sykt det høres ut så ville jeg ha reddet den over et barn jeg ikke kjenner.

Anonymkode: b90cd...a4b

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde aldri reddet et dyr over et menneske.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde aldri reddet et dyr over et menneske.

Fyfaen den avataren din er skummel! Er det fra en film? 

Skrevet

Jeg tror ingen ville reddet kjæledyret sitt foran sitt eget barn, og de aller, aller fleste ville nok reddet et fremmed barn fremfor kjæledyret sitt.

Problemet med et sånt hypotetisk spørsmål er at det er en veldig liten sjangs for at man noen gang havner i en situasjon hvor man står med et barn og et dyr foran seg og vet at den ene kommer til å dø. I en brann f.eks., så ville de fleste tenkt på sine egne først. Hvis min bygning sto i brann, så ville min første tanke vært hunden min. Jeg ville fått henne med meg ut. Jeg ville selvfølgelig ikke forlatt henne for å sjekke naboen først, så sånn sett ville jeg jo reddet hunden fremfor naboen min.

• Liker 4
Skrevet

Hva jeg hadde gjort om jeg hadde hatt ett barn + ett dyr..

Jeg hadde bedt barnet hente dyret, også hadde jeg løftet barnet opp.
Dermed redder jeg barnet og barnet redder dyret :)

Hadde det vært en hest eller en stor hund, så hadde det kanskje vært vanskelig, men tenker man raskt så er det mulig å gjøre begge deler ^^

Skrevet

Mennesker er egoistiske, og den kjærligheten vi har for andre, den stopper der. Den går ikke lenger, den går ikke til fremmede mennesker, men den er begrenset.

Sett at man står i en situasjon hvor man skal redde enten et barn, eller et kjæledyr. Du tenker på barnet, som har foreldre og kanskje søsken som er glad i dem. Så tenker du på ditt kjæledyr. Hva er det logiske valget? Barnet, selvfølgelig. Men hva er det som kommer til å gi deg mest sorg, barnet eller kjæledyret? Jo, det er kjæledyret.

Er det snakk om ens egne barn, så er det naturlig å redde barnet fordi mennesker har i instinkter om å reprodusere. I det minste menn, da, men mange kvinner har et beskyttelsesinstinkt ovenfor barna sine. Det er også begrenset, og er nok ikke i like stor grad gjeldende for et kjæledyr.

Så hva kan man altså konkludere med? Ingenting, egentlig. Man kan ikke konkludere noe før man faktisk står i den situasjonen selv.

Anonymkode: d0cf5...78d

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn, så hadde reddet hunden min.  Andres barn er ikke mitt ansvarsområde heller, ei heller på besøk.

Dessuten så gjør folk flest ingenting dersom krisene oppstår. De bare sitter på FB og skryter av hva de tenker på å gjøre, men synes det er lettere å snu ryggen til i det virkelige liv. :)

Anonymkode: 7dce1...ae1

Skrevet

Sett at man står i en situasjon hvor man skal redde enten et barn, eller et kjæledyr. Du tenker på barnet, som har foreldre og kanskje søsken som er glad i dem. Så tenker du på ditt kjæledyr. Hva er det logiske valget? Barnet, selvfølgelig. Men hva er det som kommer til å gi deg mest sorg, barnet eller kjæledyret? Jo, det er kjæledyret.

Dette er jeg uenig i. Hvis jeg sto i et brennende hus og måtte bære ut enten et fremmed barn eller min egen hund, og det ikke kom til å være tid til å redde den andre, så hadde jeg slitt i årevis med sorgen jeg hadde følt over å ha sviktet og forlatt hunden min som stoler på meg over noen andre i hele verden. Jeg ville nok ikke klart å skaffe meg hund igjen. Men hadde jeg tatt med meg hunden og latt et lite barn dø i brannen så hadde jeg antagelig endt mitt eget liv i løpet av de neste årene, for det er ikke noe jeg hadde klart å leve med.

• Liker 1
Skrevet

Mennesker er egoistiske, og den kjærligheten vi har for andre, den stopper der. Den går ikke lenger, den går ikke til fremmede mennesker, men den er begrenset.

Er det snakk om ens egne barn, så er det naturlig å redde barnet fordi mennesker har i instinkter om å reprodusere. I det minste menn, da, men mange kvinner har et beskyttelsesinstinkt ovenfor barna sine. Det er også begrenset, og er nok ikke i like stor grad gjeldende for et kjæledyr.

Så hva kan man altså konkludere med? Ingenting, egentlig. Man kan ikke konkludere noe før man faktisk står i den situasjonen selv.

nettopp, og derfor hadde jeg valgt kjæledyret mitt. Andres sorg går ikke foran min. 

Skrevet

Det spørs vel helt på dyret og barnet.

Mer mennesket som står i situasjonen, tenker jeg.

Skrevet

Mer mennesket som står i situasjonen, tenker jeg.

Jo, men kanskje det er et fint dyr og et teit barn.

• Liker 3
Skrevet

Hva er poenget med å opprette en tråd kun for å slenge dritt?

"håper du aldri får barn", Osv.

Sånne problemstillinger i seg selv er også ganske håpløse da det er er faktum at det ikke er mulig å forutse sin egen eller andres oppførsel/reaksjon i en krisesituasjon, så de som sier "jeg ville reddet mitt barn og naboens barn og alle jeg ser", det er en fin tanke men i realiteten er det også en sjanse at du ikke hadde reddet noen andre enn deg selv.

Anonymkode: c2696...19e

• Liker 2
Skrevet

Hadde reddet katten min fremfor andres avkom ja. Hvis det ikke er jeg som er skyld i brannen har jeg jo ikke tatt livet av ungen, jeg har ikke så problemer med dårlig samvittighet til vanlig så tror jeg hadde klart meg bra lell. Må regne med litt svinn.

Anonymkode: a85a1...aa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...