Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse dager fylles hjem opp med juleblomster som julestjerne, svibler og amaryllis. Jeg er skikkelig allergisk mot alle disse. Etter å ha oppholdt meg i et rom med slike i kort tid begynner jeg å hoste, nyse, får røde øyne som renner og klør, får også rødflammete hud. Kombineres dette med duftlys er "skandalen" et faktum. Dette synes jeg er skikkelig pinlig! Jeg blir så påvirket at jeg er nødt til å enten dra eller spørre pent om dette kan fjernes. Jeg synes begge deler er frekt. Hallo, hvem er liksom jeg til å komme inn i andres hjem og be dem fjerne pynt for min skyld. Hadde dere oppfattet det som frekt om noen spurte om juleblomster og duftlys kunne fjernes? Jeg er klar over at dette sikkert ikke er noen big deal, men føler meg så innmari kravstor og uhøflig.

Anonymkode: 91345...bab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Når jeg har gjester vil jeg at de skal kose seg og trives. Jeg tar det derfor ikke ille opp om noen spør om jeg kan ta vekk noen blomster. De gangene det har hendt, har jeg spurt om det holder å sette dem i den andre enden av rommet eller om jeg skal sette dem et sted vedkommende ikke skal (vårt eget bad, f.eks, siden vi har separat toalett). Folk reagerer ulikt på ulike planter, så det har gått helt fint :) 

Skrevet

Så lenge det gjøres på en skikkelig måte er det for all del bare å si ifra.  Som vertinne ønsker jeg selvfølgelig at gjestene mine skal ha det bra, og en slik allergi er ikke noe du kan noe for.  Dersom de ikke ønsker å fjerne dem av ulike grunner er det bare å foreslå at dere møtes hos dere neste gang (gitt at det er en person du faktisk ønsker omgang med).  Det kan også være greit å varsle på forhånd, slik at verten får tid til å fjerne dem uten at det trenger å bli et problem for noen.

• Liker 1
Skrevet

I disse dager fylles hjem opp med juleblomster som julestjerne, svibler og amaryllis. Jeg er skikkelig allergisk mot alle disse. Etter å ha oppholdt meg i et rom med slike i kort tid begynner jeg å hoste, nyse, får røde øyne som renner og klør, får også rødflammete hud. Kombineres dette med duftlys er "skandalen" et faktum. Dette synes jeg er skikkelig pinlig! Jeg blir så påvirket at jeg er nødt til å enten dra eller spørre pent om dette kan fjernes. Jeg synes begge deler er frekt. Hallo, hvem er liksom jeg til å komme inn i andres hjem og be dem fjerne pynt for min skyld. Hadde dere oppfattet det som frekt om noen spurte om juleblomster og duftlys kunne fjernes? Jeg er klar over at dette sikkert ikke er noen big deal, men føler meg så innmari kravstor og uhøflig.

Bruker du allergimedisin som hjelper mot de symptomene som du forteller om?

Anonymkode: 0263d...3d8

• Liker 2
Skrevet

Bruker du allergimedisin som hjelper mot de symptomene som du forteller om?

Jeg pleier å ha med meg allergimedisin ved juletider. 

Takk for kommentarer fra dere andre! Jeg spør selvsagt på en pen og ålreit måte. Dette er nok en større greie i mitt hode enn for andre, men jeg tenker på at de har pyntet og gjør det hyggelig og så må det fjernes pga meg.

Skrevet

Jeg pleier å ha med meg allergimedisin ved juletider. 

Takk for kommentarer fra dere andre! Jeg spør selvsagt på en pen og ålreit måte. Dette er nok en større greie i mitt hode enn for andre, men jeg tenker på at de har pyntet og gjør det hyggelig og så må det fjernes pga meg.

Beklager at jeg spurte.

Jeg tenkte på anledninger der det ikke er mulig å fjerne alle blomster (f.eks store arrangementer), og om du har medisin som hjelper deg.

Jeg er selvsagt enig i at det er greit å spørre vertskapet om å fjerne blomstene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sørger for å rydde bort alt av duftlys når jeg har besøk jeg ikke vet om tåler dette. Det er en kjent sak at mange er allergiske mot juleblomster, så folk må tåle å høre at folk reagerer. Det er jo ikke din feil=)

• Liker 4
Skrevet

nei du kan heller be gjester til deg

Anonymkode: ca43c...d9f

• Liker 1
Gjest morgendis
Skrevet

Jeg hadde aldri reagert negativt om jeg hadde fått spørsmål om dette, og hadde flyttet alt bort i en fei uten en eneste mine. Hadde blitt ordentlig lei meg om jeg i etterkant fikk vite at besøket var allergisk mot både det ene og andre som stod fremme, uten å si i fra.

Skrevet

Hadde overhodet ikke reagert negativt. Duftlys tenner jeg aldri når vi har gjester, fordi jeg vet mange reagerer på de. 

Skrevet

Hadde synes det var like frekt som om du hadde spurt om glutenfri mat, vegetarmat, ikke svin til middag, ikke røyke inne etc. Altså noe jeg som vert bør fikse slik at alle har en hyggelig middag. Og hadde sett det på som en selvfølge og ikke frekt. 

Eneste jeg ikke gjør er å sette hunden på egent rom, ut i bilen etc. 

Anonymkode: 9e691...eb6

Skrevet

Hadde synes det var like frekt som om du hadde spurt om glutenfri mat, vegetarmat, ikke svin til middag, ikke røyke inne etc. Altså noe jeg som vert bør fikse slik at alle har en hyggelig middag. Og hadde sett det på som en selvfølge og ikke frekt. 

Eneste jeg ikke gjør er å sette hunden på egent rom, ut i bilen etc. 

En hund eller katt er i en veldig annen kategori enn juleblomst! De er ikke pynt, men familiemedlem. :)

• Liker 2
Skrevet

En hund eller katt er i en veldig annen kategori enn juleblomst! De er ikke pynt, men familiemedlem. :)

Akkurat det det er. :) Å ta ut ting fra rommet som blomster og lys og endre menyen ser jeg ikke på som noe problem. De fleste vil nok også være mer glad for at du sier i fra på forhånd, enn at du sitter og blir potte tett og dårlig. Klarer man ikke å ta hensyn til gjester, er man ingen god vert i mine øyne.

Skrevet

Jeg hadde likt om du hadde gitt beskjed på forhånd slik at jeg kunne fjernet blomstene før du kom, og slippe å gjøre det mens gjestene er i hus.

Enklere for meg, og sikkert bedre for deg også.

Det er ikke frekt å ikke tåle noe. Jeg vil tro at du ville foretrukket å ikke være allergisk, og jeg kan ikke se at jeg (eller andre) skulle legge sten til byrden ved å være vanskelig.

God jul - forhåpentligvis uten rennende nese og såre øyne! :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg får gjester som er allergisk mot noe spesielt, så håper jeg inderlig at de sier i fra før de kommer. For da prøver jeg så godt jeg kan å fjerne det som vedkommende er allergisk mot. Blomster en veldig enkelt å sette vekk. Hvis noen er allergisk mot hund,  så blir det vanskeligere for meg. Men hadde funnet en løsning på det å :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...