estrella Skrevet 8. desember 2015 #1 Skrevet 8. desember 2015 Jeg har et par sko, semsket skinn utenpå og ren ull inni. De er akkurat litt små. Jeg googla og fant ut at man kan blokke sko selv (var en artikkel på KK med tips fra en skomaker). Men er det noen som har testet slikt? Og evt har tips? 1
Kamikatze Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 (endret) Ja, det går kjempefint. Skoblokkere får du rimelig på ebay, bare sørg for å kjøpe en omkring din størrelse.Sett den i skoen, stram til du kjenner motstand, og så litt til. En halv til en størrelse, og la den stå sånn over natten. Ikke for mye på en gang. I noen spesielle tilfeller kan det være lurt å spraye en til to dusjer rent vann fra ei sprayflaske i skoa timen før blokking, men unngå dette om mulig. Det er kun nødvendig på lær av drittkvalitet. Det er alltid greit å gi skoene et lag minkolje/skokrem, i god tid før blokking.Klemmer skoen andre steder enn "i fartsretningen" kan du stifte ei flat melkekartongkork til blokkeren på akkurat det stedet (hvis det klemmer oppå en bestemt tå, f.eks.) og dytte den inn uten å stramme helt; la stå over natten. Noen blokkere leveres med plastblemmer, slik at melken kan få stå i fred...Opplevde at det var lett å skru for mye på blokkerne. Bruk heller noen dager ekstra, enn å få alt for store sko.Noen selger enkle blokkere, andre i par. Du trenger bare en, men da trenger du også dobbelt så lang tid. PSDet kuleste for kvinner, er at når skoen kan utblokkes to størrelser, står det mye mindre størrelse på labelen enn irl. Endret 9. desember 2015 av Kamikatze 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 Stapp skoen godt full med sammenbrettet avispapir, type vg eller dagbladet. Ta en og en dobbelside og krøll godt sammen. Når skoen er stappet som en pølse, tar du en sprøytekanne med rent vann og sprøyter forsiktig på skoene over det hele slik at de er lett fuktet. Stapp og prøv å presse avispapiret enda bedre nedi og form fasongen på skoene med hendene på utsiden.la de stå en liten uke og prøv de. Bruk tynne ullsokker nedi når du begynner å bruke skoa. Anonymkode: a1376...ba2
Sugerøret Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Lettere å fylle en pose med vann,som du setter i skoene.Hele greia går i fryseren over natten
LiseTV Skrevet 9. desember 2015 #5 Skrevet 9. desember 2015 Erfaring med bunadsko. Ha på våte sokker og gå med dem 30 min. Veldig bra for meg.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #6 Skrevet 10. desember 2015 Ja, det går kjempefint. Skoblokkere får du rimelig på ebay, bare sørg for å kjøpe en omkring din størrelse.Sett den i skoen, stram til du kjenner motstand, og så litt til. En halv til en størrelse, og la den stå sånn over natten. Ikke for mye på en gang. I noen spesielle tilfeller kan det være lurt å spraye en til to dusjer rent vann fra ei sprayflaske i skoa timen før blokking, men unngå dette om mulig. Det er kun nødvendig på lær av drittkvalitet. Det er alltid greit å gi skoene et lag minkolje/skokrem, i god tid før blokking.Klemmer skoen andre steder enn "i fartsretningen" kan du stifte ei flat melkekartongkork til blokkeren på akkurat det stedet (hvis det klemmer oppå en bestemt tå, f.eks.) og dytte den inn uten å stramme helt; la stå over natten. Noen blokkere leveres med plastblemmer, slik at melken kan få stå i fred...Opplevde at det var lett å skru for mye på blokkerne. Bruk heller noen dager ekstra, enn å få alt for store sko.Noen selger enkle blokkere, andre i par. Du trenger bare en, men da trenger du også dobbelt så lang tid. PSDet kuleste for kvinner, er at når skoen kan utblokkes to størrelser, står det mye mindre størrelse på labelen enn irl. Du har ikke link til slike på ebay eller andre nettbutikker? Vet ikke hva de heter på engelsk Anonymkode: b9a52...007
fjellogvidde Skrevet 10. desember 2015 #7 Skrevet 10. desember 2015 Jeg har kjøpt denne:http://www.ebay.com/itm/171252260689?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=470351038566&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AITJeg blokker kun ut i lengden, pga føttene mine er lange og smale. Så å bruke avispapier el. ville ikke fungert like godt, for da ville de fort blitt videre (noe jeg ikke vil, for sko er alltid mer enn vide nok til meg). Jeg har blokket ut to par ballerinasko i skinn, som har vært litt for korte, og synes det fungerer bra 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 Kan man blokke ut lakkerte sko med ismåten? Anonymkode: d49c7...6f9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan man blokke ut lakkerte sko med ismåten? Anonymkode: d49c7...6f9 I følge denne artikkelen vil det generelt være vanskelig å få blokket ut lakksko noe særlig i det hele tatt: « "Leather and suede stretch very well," he says. ". Patent leather does not. Not nothing, it will give a little bit." But by a little bit, he means maybe a quarter of a shoe size — a matter of millimeters. » https://fashionista.com/2014/12/buying-small-shoes Anonymkode: abb5c...ffe
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Prøvd blokkespray? Anonymkode: 834d7...c84
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Prøvd blokkespray? Anonymkode: 834d7...c84 Fås kjøpt hvor? Anonymkode: d49c7...6f9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Er det forresten lakksko av skinn, eller er det lakksko av plast? Anonymkode: abb5c...ffe
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 On 3/12/2021 at 7:09 PM, AnonymBruker said: Er det forresten lakksko av skinn, eller er det lakksko av plast? Anonymkode: abb5c...ffe Det vet jeg ikke helt 😅 Tror det er av skinn fordi det er et par Ferragamosko. Anonymkode: d49c7...6f9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 19.07): Fås kjøpt hvor? Anonymkode: d49c7...6f9 I gode skobutikker Anonymkode: 834d7...c84
Høyeheler Skrevet 20. mars 2021 #15 Skrevet 20. mars 2021 (endret) TS var det dette du tenkte? Kan jo virke det. Så lenge skoen er av ekte skinn/lær. Dette er et flott triks for når skoene dine er litt stramme eller smale. Å fryse poser med vann i dem øker gradvis størrelsen deres og strekker dem ut. I tillegg er kulden en bonus for bedre blodsirkulasjon, og når du tar dem på deg kan du redusere smerten. Slik fungerer det: Fyll to plastposer med vann. Plasser en i hver sko. Sett skoene i fryseren. La det fryse i et par timer. Etterpå fjerner du posene og tar på deg skoene. Endret 20. mars 2021 av Høyeheler Feil fil
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #16 Skrevet 20. mars 2021 5 years later... Anonymkode: 7eb3e...b72
Høyeheler Skrevet 20. mars 2021 #17 Skrevet 20. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (58 minutter siden): 5 years later... Anonymkode: 7eb3e...b72 Du har rett, problemet er nok løst og skoene utslitt. Endret 20. mars 2021 av Høyeheler skrivefeil igjenn
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2021 #18 Skrevet 20. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: 5 years later... Anonymkode: 7eb3e...b72 Det falt deg ikke inn at det var en annen person som fant denne tråden ved søk, og som så spurte? 🤪 Anonymkode: d49c7...6f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå