AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #1 Skrevet 8. desember 2015 Noen som har tips om smart oppbevaring av stallklær, sånn at det ikke lukter hest over hele huset? Jeg har begrenset med plass, men har både gang og vaskerom (som også er kombinert bad). Jeg har forsøkt med oppbevaring i tett plastboks med lokk, men synes lukten av klærne blir mange ganger strammere da. Og jeg kan jo ikke akkurat vaske klærne etter hvert eneste besøk i stallen heller. Finnes det noe man kan putte i boksen for å unngå så stram lukt, f.eks?Har dessverre ikke mulighet til å skifte/oppbevare klær i stallen. Tips mottas med stor takk! Anonymkode: 8b03a...6bd
Salka Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Jeg har hestene mine hjemme og har klærne i yttergangen selvfølgelig adskilt fra andre uteklær. Mine hester går ute minst 16 timer i døgnet og er det pent vær er de ute døgnet rundt. Stallen min er kaldstall/utebokser så god lufting og blir ikke "tett" eller hva jeg skal kalle det som varmstaller gjerne blir selv om de har god ventilasjon. Lukter ikke stramt av mine hester og det er ikke bare noe jeg sier fordi jeg er så vant med dem og ikke merker lukten, alle andre ikke-hestefolk sier også det. Lukter ingenting i gangen og lite av selve hestene. Hjelper godt at de går så mye ute. Men da jeg hadde hest oppstallet og ikke bestemte utetidene selv luktet det mye strammere. Da ble klærne oppbevart i stallen, altså jeg skiftet da jeg kom og dro og tok klærne kun hjem da de skulle vaskes. Ser jo at du ikke har mulighet til det, men har du mulighet til å lufte de ute etter hver gang? Eller du kan oppbevare klærne i en stor treningsbag eller noe? Tett plastboks gjør bare vondt verre og sånne bokser lukter jo ofte sterkt av plast fra før og.
absinthia Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 Jeg pleide å henge stallklærne mine i uteboden. Funket fint, men det jo ikke alle som har en utebod.Nå for tiden ville jeg nok hengt dem i kjellernedgangen. Tar ridetimer iblant, men det blir ikke så mye lukt av klærne, enn at jeg gjør annet enn å henge dem på en egen knagg.
Gjest Trappetroll Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 Det går ikke an å henge de ute litt for å lufte dem? Jeg pleide det, så hang jeg de på en knagg på vaskerommet eller i en bod. Men da forsvant meste av lukten altså.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har hestene mine hjemme og har klærne i yttergangen selvfølgelig adskilt fra andre uteklær. Mine hester går ute minst 16 timer i døgnet og er det pent vær er de ute døgnet rundt. Stallen min er kaldstall/utebokser så god lufting og blir ikke "tett" eller hva jeg skal kalle det som varmstaller gjerne blir selv om de har god ventilasjon. Lukter ikke stramt av mine hester og det er ikke bare noe jeg sier fordi jeg er så vant med dem og ikke merker lukten, alle andre ikke-hestefolk sier også det. Lukter ingenting i gangen og lite av selve hestene. Hjelper godt at de går så mye ute. Men da jeg hadde hest oppstallet og ikke bestemte utetidene selv luktet det mye strammere. Da ble klærne oppbevart i stallen, altså jeg skiftet da jeg kom og dro og tok klærne kun hjem da de skulle vaskes. Ser jo at du ikke har mulighet til det, men har du mulighet til å lufte de ute etter hver gang? Eller du kan oppbevare klærne i en stor treningsbag eller noe? Tett plastboks gjør bare vondt verre og sånne bokser lukter jo ofte sterkt av plast fra før og. Hesten min går på utegang hele døgnet, med leskur å gå inn i når han vil, så det lukter ikke veldig stramt av han. Men jeg er jo med på å møkke der de går mest, og rundt maten, og inne i leskurene. Der inne blir det jo litt strammere lukt enn om jeg bare er ute, og det setter seg jo dessuten under støvlene mine. (Jeg er kanskje veldig vár på lukt, og skal nok være veldig glad for at jeg ikke har hesten min på ordinær stall )Å lufte klærne ute er jo en mulighet, men da må jeg finne på noe lurt, tror jeg, mtp regnvær og sånn, for vi har ikke noe overbygg utenfor. Hm. Anonymkode: 8b03a...6bd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Det går ikke an å henge de ute litt for å lufte dem? Jeg pleide det, så hang jeg de på en knagg på vaskerommet eller i en bod. Men da forsvant meste av lukten altså.Jo, i klarvær, men ikke hvis det regner, for vi har ikke noe overbygg eller noe over ytterdøra. Anonymkode: 8b03a...6bd
Salka Skrevet 11. desember 2015 #7 Skrevet 11. desember 2015 (endret) Hesten min går på utegang hele døgnet, med leskur å gå inn i når han vil, så det lukter ikke veldig stramt av han. Men jeg er jo med på å møkke der de går mest, og rundt maten, og inne i leskurene. Der inne blir det jo litt strammere lukt enn om jeg bare er ute, og det setter seg jo dessuten under støvlene mine. (Jeg er kanskje veldig vár på lukt, og skal nok være veldig glad for at jeg ikke har hesten min på ordinær stall )Å lufte klærne ute er jo en mulighet, men da må jeg finne på noe lurt, tror jeg, mtp regnvær og sånn, for vi har ikke noe overbygg utenfor. Hm.Anonymkode: 8b03a...6bdJeg møkker hele utegangen hver dag jeg. Har bare tre hester, så blir ikke så mye når man tar det hver dag. Er også bortskjemt med at de gjør fra seg på faste plasser, så går veldig fort. Har kombinert kaldstall og utegang med leskjul. Boksene er åpne ut med halvdører om du skjønner, så blir jo som å stå ute bare at de står i boks. Går ute døgnet rundt i pent vær og står inne på natta i stygt/surt vær. Støvlene mine står på trappa under tak, det glemte jeg å nevne. De blir det jo lukt i selv om ikke klærne lukter. Bruker kun de når jeg møkker og ridesko/støvler når jeg rir. Hva slags hest har du forresten? Gøy med flere hestefolk her inne! Endret 11. desember 2015 av Salka
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #8 Skrevet 11. desember 2015 Jeg henger alt i kjellerboden jeg. Lukter det ille, så har jeg overbygd terasse også. Anonymkode: 48874...575
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #9 Skrevet 12. desember 2015 Jeg møkker hele utegangen hver dag jeg. Har bare tre hester, så blir ikke så mye når man tar det hver dag. Er også bortskjemt med at de gjør fra seg på faste plasser, så går veldig fort. Har kombinert kaldstall og utegang med leskjul. Boksene er åpne ut med halvdører om du skjønner, så blir jo som å stå ute bare at de står i boks. Går ute døgnet rundt i pent vær og står inne på natta i stygt/surt vær. Støvlene mine står på trappa under tak, det glemte jeg å nevne. De blir det jo lukt i selv om ikke klærne lukter. Bruker kun de når jeg møkker og ridesko/støvler når jeg rir. Hva slags hest har du forresten? Gøy med flere hestefolk her inne! Har en norsk kaldblodstraver, som ikke er travtrent. Hva har du?Jeg henger alt i kjellerboden jeg. Lukter det ille, så har jeg overbygd terasse også.Anonymkode: 48874...575Ønsker meg kjeller og overbygget inngang eller terrasse! Anonymkode: 8b03a...6bd
Salka Skrevet 12. desember 2015 #10 Skrevet 12. desember 2015 Har en norsk kaldblodstraver, som ikke er travtrent. Hva har du?Ønsker meg kjeller og overbygget inngang eller terrasse! Anonymkode: 8b03a...6bdJeg har tre islandshester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå