Olse Skrevet 12. juli 2002 #1 Skrevet 12. juli 2002 Driver å tenker ut forslag til bryllupsreise og har lyst på noe annet enn en "vanlig sydentur". Begge har veldig lyst til å dra til Irland. Er det noen som har noe tips? Har sjekket litt opp på nettet men det er ikke kjempemye info synes jeg....
Ellen Skrevet 17. juli 2002 #2 Skrevet 17. juli 2002 Hei. Vi var i Irland for snart tre år siden. Vi var på sykkelferie, det er kanskje ikke det dere vil på en bryllupsreise, men tror det er veldig fint å leie bil og kjøre rundt også. Evt. kan du ta toget rundt. Vi tok fly til Shannon (et lite sted på vestkysten ved utløpet av den lange elva med samme navn), og holdt oss i området der. Steder å anbefale er; Ennis og Doolin, to kjempekoselige små typisk irske byer med masse musikk og livate puber (særlig Doolin var sjarmerende!), The Burren som er en stor nasjonalpark med nydelig natur, Cliffs of Moher som er grønnkledde kjempeklipper på østkysten og Aran-øyene som ligger ute i Atlanteren. Var også i storbyen Limerick, men den var ganske vanlig egentlig, fin men ikke spesiell. Har hørt at byen Galway er verdt et besøk! Og Dublin selvsagt, men her var ikke vi. Vi bodde på Bed&Breakfest, disse var veldig hyggelige. Det beste med Irland er den grønne naturen, små steingjerder som går langsmed nesten alle veiene, hyggelige og imøtekomne folk, musikken og Guinnesølet! Synes Irland var helt topp, kunne tenke oss å dra tilbake en gang! Lykke til med bryllupsreisen!
Kris Skrevet 17. juli 2002 #3 Skrevet 17. juli 2002 Hei! Jeg vil bare suplere forrige innlegg, og vil samtidig si at også jeg var på sykkelferie. Vi kombinerte sykkel og tog. Vi tok tog fra Dublin til Limerick. Syklet fra Limerick til Galway og tok tog derfra til Dublin. Både Galway og Dublin er verd et besøk, men selvfølgelig skal man huske på at disse byene er fulle av turister. Jeg likte spesielt godt Galway, og det finnes mange koselige B&B å legge seg inn på i nærheten av sentrum. Byen ligger ved Galway Bay, og litt vest langs bukten, på nordsiden ligger en koselig liten by ved navn Spiddal. For de som kjenner bandet The Waterboys, så er tre av deres plater spillt inn i nettopp den byen. Litt nordover fra Galway ligger et flott naturområde kalt Connemara, og "hovedstaden" her er Clifden. Dette området er også verd et besøk. Dublin med sitt underhodningskvarter Temple Bar på sørsiden av elva Liffy, og den flotte gaten O´Connell Street på nordsiden er også vel verd et besøk. Henger meg på å anbefale Doolin, The Burren og Cliffs of Moher! Iralnd er kjent for gjestfrihet, gode forfattere, god musikk, godt øl (bl.a. Guiness) og god whiskey. Dublin Airport ligger ikke mer enn ca ei mil fra sentrum! Dette var bare litt jeg kom på i farten! Forresten ikke glem at været skifter hele tiden, fra regn til sol og tilbake til regn, men plutselig er sola der igjen. Dessuten er klimaet mildt året rundt. mvh
Gjest gurimalla Skrevet 18. juli 2002 #4 Skrevet 18. juli 2002 Jeg er enig i de to andre innleggene, reis til vestkysten og Galway og så må dere få med dere Dublin. Har hørt at det er billige busser som går overalt og at disse er en kjempefin måte å se Irland på. Jeg synes det er ganske skummelt å kjøre i Irland, mange smale svingete veger og rattet på "feil" side. Jeg hadde helt klart valgt offentlig kommunikasjon en annen gang. Det er mildt klima i Irland, men det blir nesten aldri ordentlig varmt, ta med masse klær, det er iallefall mitt råd.
Kris Skrevet 18. juli 2002 #5 Skrevet 18. juli 2002 Hei! Jeg kjørte bil i Skottland en sommerferie, og det gikk faktisk forbausende bra, til tross for svingete smale veier og rattet på feil side. Jeg hadde akkurat samme tankene før jeg kjørte, men det gikk faktisk veldig bra, og aller best var det der det var en del trafikk, for da følger man automatisk trafikken. Man må bare huske at det blir motsatt ved vikeplikt. Buss er greit og har man med sykkel, så tar de syklene på bussen, mot litt ekstra betaling mener jeg å huske. Tok buss fra Galway til Clifden i Connemara. Ellers er toget en grei og ganske rimelig reisemåte, som sagt. Jeg bodde også på B&B rundt omkring, men i Doolin (også kalt Fisherstreet) bodde jeg på ungdomsherberge. Det er en grei og billig overnatting for de som ønsker et billig alternativ. Siden dere skal på bryluppsreise, så er vel neppe ungdomsherberge det rette alternativet, men jeg hadde uansett prøvd B&B i tillegg til flotte hoteller, spesielt for å få føle irlendernes gjestfrihet. I tillegg holder mange B&B utrolig god romstandard. mvh
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2002 #6 Skrevet 22. juli 2002 Har nettopp kommet hjem fra bilferie i Irland, og hadde det helt topp der. Jeg fikk veldig sansen for Kilkenny, og ikke minst vestkysten. Blantannet var vi i en liten landsby som heter Doolin -ligger litt sør for Galway. der var det kjempefint, og høydepunktet med oppholdet der, var båtturen ut til Aran Islands (vi valgte den minste øya). Utrolig flott!!!
Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2002 #7 Skrevet 23. juli 2002 Det var jeg som ksrev forrige innlegg, og jeg glemte å si at det nord for Dublin er et sted som heter Newgrange som er verdt å få med seg. Et gammelt gravsted fra flere tusen år f.Kr.
Karen Skrevet 27. juli 2002 #8 Skrevet 27. juli 2002 Jeg og min mann dro for få år siden til Irland. Vi hadde en kjempefin tur. Jeg var veldig fasinert over naturen, spesielt på vestkysten. Vi så en del av turistatraksjonene også. vi ble positivt overrasket spesielt da vi kom over en middelalderborg hvor en fikk et nærmere inntrykk av hvordan livet var på den tiden. på samme området hadde de satt sammen ulike hus som en slags by fra fortiden med ulike hus. Vi tok fly til Shannon og hadde bil en uke, leverte bilen tilbake på Shannon og dro så med buss til Dublin, hvor vi var den andre uken. Jeg syntes vi fikk maksimalt ut av turen. Vår store fordel synes jeg var at vi hadde bil og kunne utforske landet på egenhånd. Vi var i Ennis, Cork, Cliffs of Mohir, Galway blant annet. Vi kommer nok til å dra tilbake ganske snart, da vil vi se mer av syd-vest irland. da også med bil. Bed and breakfast var veldig bra, og fantes overalt i små tettsteder og større byer. vi kjøpte sånne overnattingskuponger, men brukte få av dem. Vi bestilte de to første nettene på forhånd, ellers ringte vi eller stakk innom der det var ledig. Overnattingskuponger bruker vi ikke neste gang. det lønner seg lite. dessuten blir de ikke så glade for å motta dem for det er litt ekstra styr med dem. Dublin er en passe stor by, med litt forskjellig å se for enhver smak, men en uke for oss var mer enn nok der. Lykke til med reisen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå