moonmoon Skrevet 8. desember 2015 #1 Skrevet 8. desember 2015 (endret) . Endret 8. januar 2016 av moonmoon
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Det kommer vel an på pris ift reise, og om det passer med evt ferie/jobb. Oftest vil jo noen måtte reise for å komme til et bryllup inad i Norge også, og det gjør jo folk "hele tiden" Så jeg tror ikke dere trenger å være bekymret, men kanskje noen flere enn "vanlig" vil takke nei.Hvis det hadde passet for meg ift jobb/skole/ferieplaner, og det ikke ble for dyrt (det trenger det jo ikke når man får vite det lenge på forhånd) hadde jeg kommet i hvert fall Anonymkode: 1806b...69e
Rosa Sitron Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 Jeg hadde kommet om jeg har mulighet. Sier ikke nei til bryllup uten videre. Jeg har dratt i bryllup på andresiden av jorden som "pluss 1", så prioriterer bryllup =)
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #4 Skrevet 13. desember 2015 Jeg er i samme situasjon som deg bare at jeg skal gifte meg i Polen. Min slekt syntes det bare var spennende da jeg lufta ideen for de. Det blir i forbindelse med en langhelg slik at det er lettere for folk å evt skulle ta seg fri. Mine slektninger og venner vil også bruke turen som en anledning til byferie også utenom bryllupsfeiring. Du har også skrevet at du ikke forventer noen gave. Jeg tror du ikke burde bekymre deg. Det at dere velger å feire i Tyskland er nok en spennende avveksling for din familie og venner Anonymkode: 2828c...02b
Gjest morhjertegod Skrevet 13. desember 2015 #5 Skrevet 13. desember 2015 Vi har da dratt i bryllup både til Italia, Danmark og Usa, er jo bare hyggelig, så kommer man seg bort litt. En god unnskyldning for en weeken borte, sikker på mange kommer :o)
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #6 Skrevet 14. desember 2015 Akkurat lik konstellasjon hos oss. En side må reise langt uansett, og man kommer ikke fra faktumet at Tyskland er laaaangt billigere når man skal holde bryllup. Den tyske siden hos oss hadde nok fått bakoversveis når de så hotelpriser, å ikke ha fri bar hele bryllupet er et absolutt no-go også.Her ble det slik at man gjorde en "hele-xxx-slekta-på-tur". De var jo en langhelg i mai, og de fleste tok like godt 2 dager ekstra fri, det var en kort ferie rett og slett. Utrolig koselig, og på den måten føltes det visst ikke så dyr heller. De kjørte forresten med buss, noen få tok fly og leiebil.Største forskjellen er nok at man må vies todelt, dvs man MÅ gifte seg i tinghuset først, så kan man opsjonal gifte seg i kirka etterpå. Det var veldig uvant for min side, og man er faktisk gift når man er ferdig på tinghuset, så litt av piffen er borte.Mange tyskere, spesielt mange eldre, snakker omtrent ikke engelsk, så det var en utfordring med språket under bryllupsfesten. Vi løste det dithen at det var korte taler (maks 3 minutter, alle fikk beskjed om det, og bortsett fra brudgommen overholdt alle det), og ingen sanger. Vi danset veldig mye, og det funker jo selv om man ikke kan snakke med den andre. De ble litt todelt selskap likevel, men egentlig mye bedre enn forventet.Maten var herlig, og skikkelig luksus også, pluss vin/brus/drinker så mye de ønsket. Helt vanlig for tyskere, min side var nok mer imponert. Vi feiret på hotel, så vi slapp å gjøre noe som helst, det anbefales på det varmeste, og min bestemor, som ikke var i toppform, kunne hvile litt innimellom på rommet.Hadde valgt å gjøre det slik igjen. Anonymkode: 8c521...677
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #7 Skrevet 14. desember 2015 Jeg er invitert i utenlandsbryllup. Jeg har takket ja til å komme. Akkurat nå har jeg økonomi til det. Men det skjer en del endringer i livet fremover, så jeg kan faktisk ende opp med å ha trangere økonomi enn ellers når tidspunktet for utenlandsbryllupet er. Jeg vet at brudeparet skal dekke en del kostnader for deres nærmeste gjester (vet ikke om det da menes nærmeste familie, venner også eller hva). Jeg forstår at de selvsagt ikke kan dekke en del kostnader for alle. Men det blir ganske dyrt med fly, overnatting, annen transport og måltider utenom bryllupsfesten. Det er ikke mange hoteller/overnattingssteder i nærheten av kirke/lokale, og de fleste stedene koster en del. Jeg vet også at en del er fullbooket. Jeg håper selvsagt ikke situasjonen min og økonomien min er alt for mye endret nærmere bryllupet, slik jeg får deltatt. Jeg må få f.eks. ta ut ferie eller eventuelt ulønnet permisjon, noe jeg helst skulle vært foruten da jeg (og sikkert flere andre gjester) ønsker å bruke slikt til ”eget formål” som å reise vekk dit man selv ønsker på ferie og til tider man selv har behov og ønsker ferie. Jeg vet dessuten ikke enda når jeg får ferie i sommer, da min arbeidsplass ikke er fleksibel ift ferie og jeg ikke får vite hvilke uker jeg får før et par mnd ut i 2016. Stedet hvor jeg skal i bryllup ligger ikke akkurat midt i et ferieparadis. Stedet er sikkert bra nok. Men jeg ville aldri dratt der selv på ferie, så frister f.eks. ikke å kombinere denne turen med normal ferietur også. Er ikke sikkert jeg har råd uansett til ferie utenom…Men det er jo flere ting enn kun økonomi som spiller inn når man skal i bryllup i utlandet. Har f.eks. fått et inntrykk av at det er forventet at alle kommer og at det egentlig ikke er noe rom for å trekke seg. Og det spiller selvsagt også inn på lysten for å bruke penger på å reise. Jeg forventer egentlig at brudepar som velger å gifte seg i utlandet viser full forståelse dersom noen ikke har anledning til å delta likevel. For det er mer som må ordnes når man reiser vekk enn dersom man skal i bryllup i hjembyen sin eller et par timer unna. Jeg har ikke fått beskjed om at brudeparet ikke forventer gaver. Kan jo være de gir beskjed nærmere. Men om jeg klarer å samle opp nok penger til å dra, så har jeg neppe mye igjen til overs. Så håper brudeparet selv viser sin forståelse og takknemmelighet ovenfor oss som planlegger å reise og feire dem Anonymkode: cfb4d...983
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå