AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #21 Skrevet 11. desember 2015 Er du bekymret for den dårlige norske krona? Nå er svenskekrona sterkere, og Euro og Dollar blir bare dyrere og dyrere. Er du bekymret for å bli fattig, eller sparer du i andre valutaer enn NOK?Anonymkode: 82cb9...0db Jeg har veldig mye penger oppspart på konto. Ikke bekymret, ville vært mer bekymret hvis jeg hadde pengene på aksjer. Hvertfall kortsiktig 1 - 3 år. Aksjemarkedet har vært som en jojo de siste fem år. Selv on norskekronen går opp og ned i verdi, så er norske krona temmelig sikker. Gode tider kommer og går., og verdien går opp og ned. Norge er sterkt rustet, når man ser bort fra olja. Viktig å ikke overdramatisere situasjonen Har man ikke luksusvaner som reising osv. Men har man luksusvaner så har man vel råd til det?Mulig jeg kjøpet noen aksjer på billigsalg fra selskaper som nesten er konkurs. Klarer de seg gjennom krisen, så fyker aksjen opp til gamle verdier igjen. Pennystock gambling... Anonymkode: 96873...36d
prt90 Skrevet 11. desember 2015 #22 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har veldig mye penger oppspart på konto. Ikke bekymret, ville vært mer bekymret hvis jeg hadde pengene på aksjer. Hvertfall kortsiktig 1 - 3 år. Aksjemarkedet har vært som en jojo de siste fem år. Selv on norskekronen går opp og ned i verdi, så er norske krona temmelig sikker. Gode tider kommer og går., og verdien går opp og ned. Norge er sterkt rustet, når man ser bort fra olja. Viktig å ikke overdramatisere situasjonen Har man ikke luksusvaner som reising osv. Men har man luksusvaner så har man vel råd til det?Mulig jeg kjøpet noen aksjer på billigsalg fra selskaper som nesten er konkurs. Klarer de seg gjennom krisen, så fyker aksjen opp til gamle verdier igjen. Pennystock gambling... Anonymkode: 96873...36dI dollar har du redusert verdien av sparepengene dine med 30% på litt over ett år... Banken er ikke så trygt som man skulle tro
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #23 Skrevet 11. desember 2015 Vi har mange svensker på jobben, og de mobber oss nå som svenskekrona er sterkere. Anonymkode: 82cb9...0db
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #24 Skrevet 11. desember 2015 Glad jeg slipper å bekymre meg for arbeidsledighet. Er sykepleiestudent og kan få jobb når som helst og hvor som helst Anonymkode: bca5c...516
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #25 Skrevet 12. desember 2015 Glad jeg slipper å bekymre meg for arbeidsledighet. Er sykepleiestudent og kan få jobb når som helst og hvor som helst Anonymkode: bca5c...516kan du? Jeg synes stadig jeg hører om sykepleiere som ikke får seg jobb/ kun får små stillingsprosenter Anonymkode: 5623f...d04 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #26 Skrevet 12. desember 2015 Den letteste måten å spare i utenlandsk valuta på er å kjøpe rentefond som investerer i slike papirer. Det eneste jeg vet om som er lett tilgjengelig for alle i Norge er Skagen Tellus, men det finnes sikkert flere. Vær obs på at hvis oljeprisen stiger mye igjen så kommer krona også til å gjøre det, og da vil slike fond til å falle i verdi. Anonymkode: 4df00...7a5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #27 Skrevet 12. desember 2015 Den letteste måten å spare i utenlandsk valuta på er å kjøpe rentefond som investerer i slike papirer. Det eneste jeg vet om som er lett tilgjengelig for alle i Norge er Skagen Tellus, men det finnes sikkert flere. Vær obs på at hvis oljeprisen stiger mye igjen så kommer krona også til å gjøre det, og da vil slike fond til å falle i verdi.Anonymkode: 4df00...7a5Hva er det som kan få oljeprisen til å øke igjen? At Saudi-Arabia stenger kranene? Sjansene for det er vel små? Anonymkode: 82cb9...0db
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #28 Skrevet 12. desember 2015 Hva er det som kan få oljeprisen til å øke igjen? At Saudi-Arabia stenger kranene? Sjansene for det er vel små?Det er veldig få land som har oljeforekomster som er lønnsomme med dagens pris, så over tid vil tilbudet gå ned siden utbyggingen stopper opp. Samtidig vil forbruket gå opp. Anonymkode: 4df00...7a5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #29 Skrevet 12. desember 2015 Det er veldig få land som har oljeforekomster som er lønnsomme med dagens pris, så over tid vil tilbudet gå ned siden utbyggingen stopper opp. Samtidig vil forbruket gå opp.Anonymkode: 4df00...7a5Eller så vil de landene som har lønnsom drift vinne og andre land vil måtte legge ned. Anonymkode: 82cb9...0db
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #30 Skrevet 12. desember 2015 Eller så vil de landene som har lønnsom drift vinne og andre land vil måtte legge ned. Noen vil som sagt legge ned, men de resterende produserer allerede omtrent så mye de kan. Altfor mye av tilbudet kommer fra de som har dyrere felter til at Saudi-Arabia kan holde prisen på dagens nivå når andre faller bort, og det er heller ikke i deres interesse å gjøre det. Anonymkode: 4df00...7a5
prt90 Skrevet 12. desember 2015 #31 Skrevet 12. desember 2015 Man kan meg bekjent, ikke spare i annet enn NKR i Norge. Skal man spare i euro må man ha personnummer (f.eks. niernummer i Spain) for å kunne opprettebanksparekonto. En annen muligheter er jo å veksle til annen valuta og gjemme pengene i madrassen, men ingen på kg er vel så gamle at de sparer som eldre mennesker gjorde før i tiden? Anonymkode: fceb7...f25Det er kjempelett. Opprett en aksjehandelskonto i nettbanken din eller på nordnet så kan du spare akkurat i det markedet du vil. Det beste for langsiktig sparing er sannsynligvis internasjonale indexfond. 1
kanelsnurr Skrevet 12. desember 2015 #32 Skrevet 12. desember 2015 Vi har mange svensker på jobben, og de mobber oss nå som svenskekrona er sterkere. Anonymkode: 82cb9...0dbSom har misforstått noe fundamentalt? Eller får ikke de svenske kollegaene dine lønn i norske kroner? :P 1
Musicman Skrevet 12. desember 2015 #33 Skrevet 12. desember 2015 En måte å spare i annen valuta enn NOK er å kjøpe aksjefond i ønsket valuta.Anonymkode: 5be1a...8dcMan trenger ikke å kjøpe aksjefond i ønsket valuta. Det holder å kjøpe aksjefond som eier aksjer i utlandet. Det gjelder alle store aktuelle aksjefond for tiden, for eksempel DNB global indeks og klp aksjeverden indeks.Men det er kanskje litt sent å begynne nå. Krona HAR ALLEREDE falt. Den kan falle mer, men den kan også snu.
Musicman Skrevet 12. desember 2015 #34 Skrevet 12. desember 2015 Jeg har veldig mye penger oppspart på konto. Ikke bekymret, ville vært mer bekymret hvis jeg hadde pengene på aksjer. Hvertfall kortsiktig 1 - 3 år. Aksjemarkedet har vært som en jojo de siste fem år. Selv on norskekronen går opp og ned i verdi, så er norske krona temmelig sikker. Gode tider kommer og går., og verdien går opp og ned. Norge er sterkt rustet, når man ser bort fra olja. Viktig å ikke overdramatisere situasjonen Har man ikke luksusvaner som reising osv. Men har man luksusvaner så har man vel råd til det?Mulig jeg kjøpet noen aksjer på billigsalg fra selskaper som nesten er konkurs. Klarer de seg gjennom krisen, så fyker aksjen opp til gamle verdier igjen. Pennystock gambling... Anonymkode: 96873...36dwow! Dette må være det mest uinformerte innlegget på et norsk forum på lang tid. 1 million kroner i aksjemarkedet for fem år siden er verdt 3-4 millioner kroner i dag. Ikke akkurat "som en jojo". Og så begynner du å snakke om å gamble på pennystocks i stedet? 1
Druid Skrevet 19. desember 2015 #35 Skrevet 19. desember 2015 Hva er det som kan få oljeprisen til å øke igjen? At Saudi-Arabia stenger kranene? Sjansene for det er vel små?Anonymkode: 82cb9...0dbGudene vet. Hvis du tror Norge sliter, så er det ingenting mot Saudi Arabia. Vi har muligheter. Det største problemet med dagens pris er nå faktisk geopolitisk stabilitet. Svekkingen av Saudia og Russland er problematisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå