Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du bekymret for den dårlige norske krona? Nå er svenskekrona sterkere, og Euro og Dollar blir bare dyrere og dyrere. Er du bekymret for å bli fattig, eller sparer du i andre valutaer enn NOK?

Anonymkode: 82cb9...0db

Videoannonse
Annonse
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Nei, jeg er ikke bekymret. 

Skrevet

Nei, jeg er ikke bekymret. 

Du har alt i Euro?

Skrevet

Ellers må man jo være bekymret. Alle importvarer kommer til å bli dyrere. Og det er ikke mye Norge produserer. Stort sett bare olje, og det selges på billigsalg nå. 

• Liker 2
Skrevet

Glad jeg satte halvparten av sparepengene i utenlandske aksjefond da oljeprisen begynte å stupe.. Lei meg fordi jeg fortsatt har noen kroner igjen på kontoen

• Liker 1
Skrevet

Du har alt i Euro?

Hvordan går man frem for å spare penger i Euro?

Er du bekymret for den dårlige norske krona? Nå er svenskekrona sterkere, og Euro og Dollar blir bare dyrere og dyrere. Er du bekymret for å bli fattig, eller sparer du i andre valutaer enn NOK?

Hvordan gjør man dette?

Anonymkode: 593e2...98f

Skrevet

En måte å spare i annen valuta enn NOK er å kjøpe aksjefond i ønsket valuta.

Anonymkode: 5be1a...8dc

Skrevet

Fullstendig OT, men jeg trodde det stod at nabokona stuper... :laugh:

Anonymkode: 218ce...45d

• Liker 1
Skrevet

Kanskje dollaren og euroen er på 15 kroner om et par år. 

Skrevet

Ja, bekymrer meg veldig da jeg studerer i utlandet. Sånn som det er nå ser det ut til at jeg må hjem til Norge til våren, og bli i minst et år for å spare opp penger til videre studier. Utrolig vanskelig situasjon, da jeg absolutt ikke har lyst til å flytte herfra. Er misunnelig på de som studerte i utlandet for et par år siden.

Skrevet

Ellers må man jo være bekymret. Alle importvarer kommer til å bli dyrere. Og det er ikke mye Norge produserer. Stort sett bare olje, og det selges på billigsalg nå. 

Det stemmer at kronefallet er knyttet til lavere kjøpekraft, men der stopper det. 

På den ene siden har vi nettopp fått stimulert all Norsk produksjon. Bønder får det bedre, fiskemat går så det suser, norske industriselskaper både utenfor og innenfor oljesektoren har plutselig og over natta blitt konkuransedyktige. 

Husker du når man klagde over det unaturlig høye norske lønnsnivået og hvordan vi skulle klare bli konkuransedyktige innen oljen forsvant? Vel, over det siste året har vi fått mye av den justeringen med absolutt minst mulig påvirkning av folks hverdagsøkonomi. Det er faktisk ett veritabelt mirakel. Norske eksportbedrifter kan konkurere med Kina. Det var det ikke mange som trodde. 

Kommer vi til å oppleve skarp prisøkning på mange varer? Jepp, men det er en billig pris å betale tatt i betrakning av at absolut alle andre utfall og alternative utviklinger hadde vært dårligere for folk flest.  

• Liker 3
Skrevet

Det stemmer at kronefallet er knyttet til lavere kjøpekraft, men der stopper det. 

På den ene siden har vi nettopp fått stimulert all Norsk produksjon. Bønder får det bedre, fiskemat går så det suser, norske industriselskaper både utenfor og innenfor oljesektoren har plutselig og over natta blitt konkuransedyktige. 

Husker du når man klagde over det unaturlig høye norske lønnsnivået og hvordan vi skulle klare bli konkuransedyktige innen oljen forsvant? Vel, over det siste året har vi fått mye av den justeringen med absolutt minst mulig påvirkning av folks hverdagsøkonomi. Det er faktisk ett veritabelt mirakel. Norske eksportbedrifter kan konkurere med Kina. Det var det ikke mange som trodde. 

Kommer vi til å oppleve skarp prisøkning på mange varer? Jepp, men det er en billig pris å betale tatt i betrakning av at absolut alle andre utfall og alternative utviklinger hadde vært dårligere for folk flest.  

Folk sies jo opp i tusentall. Stadig flere arbeidsledige, så skattene må økes for å få råd til alle NAV-utbetalingene. Noe som igjen gjør bedrifter mindre konkurransedyktige. Høyere skatter er lite ønskelig når man allerede sliter med å gå med overskudd.

Skrevet

Mange av kundene på jobben min er eksportbedrifter, og disse tjener meget godt om dagen og investerer store summer i oppgraderinger og utbygging som gir oss mye å gjøre, har aldri hatt så stor faktureringsgrad som nå :)

Jeg er meget fornøyd med dagens kronekurs

Anonymkode: 78978...2ad

• Liker 2
Skrevet

Folk sies jo opp i tusentall. Stadig flere arbeidsledige, så skattene må økes for å få råd til alle NAV-utbetalingene. Noe som igjen gjør bedrifter mindre konkurransedyktige. Høyere skatter er lite ønskelig når man allerede sliter med å gå med overskudd.

Rent formelt stemmer det at arbeidsledigheten stiger. Men den store økningen er i de områdene der det har vært stort behov for fri arbeidskraft. I de områdene der vi har hatt begrensninger fordi oljeindustrien hentet ut de beste hodene. Faktum er at arbeidsmarkedet er sunnere i Norge enn på svært lang tid. 

Vårt statsbudsjett er allerede veldig ekspansivt, vi kan med dagens skatteinngang takle veldig store økninger i Nav utbetalingen og fortsatt senke skattene.  Og den politiske viljen for å gjøre disse kuttene, øker i takt med inflasjon og reallønnsnedgang. 

Det er ikke slik at vi ikke har utfordringer, men utfordringene vi sitter på, er på ett helt annet nivå enn stort sett alle andre. Og de er for eksempel en stille bris i forhold til den veritable orkanen vi hadde opplevd hvis vi istedet for NOK hadde brukt Euro.

• Liker 1
Skrevet

Bønder får det bedre,..........

Hvordan får bønder det bedre?

Inntektene er vel i norske kroner da markedet er Norge og prisen for bondens varer er vel ikke økt? Utgiftene derimot er økt da for og andre innsatsfaktorer i stor grad kommer fra utlandet og har hatt en sterk vekst i pris.

Skrevet

Hvordan får bønder det bedre?

Inntektene er vel i norske kroner da markedet er Norge og prisen for bondens varer er vel ikke økt? Utgiftene derimot er økt da for og andre innsatsfaktorer i stor grad kommer fra utlandet og har hatt en sterk vekst i pris.

Prisene kommer til å øke. Vi vil få en fungerende inflasjon. 

En stor begrensning av bøndenes verdiutvikling har lagt på den store forskjellen mellom matprisene  i Europa og Norge:  etterhvert som krona synker, blir norske varer mer konkuransedyktige, (men nei, vi kommer ikke ned på deres kostnivå) og det blir større rom for produksjonen, både rent praktisk og politisk. 

Skrevet

Man kan meg bekjent, ikke spare i annet enn NKR i Norge. Skal man spare i euro må man ha personnummer  (f.eks. niernummer i Spain) for å kunne opprettebanksparekonto. 

En annen muligheter er jo å veksle til annen valuta og gjemme pengene i madrassen, men ingen på kg er vel så gamle at de sparer som eldre mennesker gjorde før i tiden? 

Anonymkode: fceb7...f25

Skrevet

Man kan meg bekjent, ikke spare i annet enn NKR i Norge. Skal man spare i euro må man ha personnummer  (f.eks. niernummer i Spain) for å kunne opprettebanksparekonto. 

En annen muligheter er jo å veksle til annen valuta og gjemme pengene i madrassen, men ingen på kg er vel så gamle at de sparer som eldre mennesker gjorde før i tiden? 

Anonymkode: fceb7...f25

Det går da fint å etablere en konto for Euro eller annen valuta i Norge. Info om DnB sine konto:

https://www.dnb.no/bedrift/konto-kort-og-betaling/konto/valutakonto.html

Skrevet

nja. Her jeg bor har det ikke vært så få arbeidsledige på mange mange år. Jobben til samboren min har dått så mange ordre og oppdrag for neste år at de må ansette en hel haug med folk for å få gjort jobbene. 

Anonymkode: b17ad...629

Skrevet

Mange av kundene på jobben min er eksportbedrifter, og disse tjener meget godt om dagen og investerer store summer i oppgraderinger og utbygging som gir oss mye å gjøre, har aldri hatt så stor faktureringsgrad som nå :)

Jeg er meget fornøyd med dagens kronekurs

Anonymkode: 78978...2ad

Ja, du ser sikkert gjerne 20 kroner dollaren :

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...