Gå til innhold

Trening og grøt.. Heheh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg snart komme meg av gårde til treningssentert, og jeg har planer om å sette av en time på mølla. Om jeg spiser en skål risgrøt når jeg kommer hjem, vil det være negativt for treningen? Eller?? Ja jeg vet, litt av et problem, men jeg er er svakt menneske som er rivende glad i mat

Anonymkode: 6faec...b6b

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Hva mener du med negativt for treningen?

Skrevet

Hva mener du med negativt for treningen?

Prosjektet mitt er jo å gå ned i vekt. så jeg lurer på om den stakkars grøten etter trening vil ha en negativ innvirkning

Skrevet

Kommer helt an på. Kalorier inn/ut

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

For vektnedgang så er det kalori inn/ut som gjelder. Ikke en enkel matvare.

Skrevet

Skal du jogge såpass lenge bør du ikke spise noe tungt. Da bør du vente en god stund før du trener i alle fall. Jeg får iallefall lett sting når jeg løper, men du kjenner deg selv best.

Skrevet

Hvorfor skulle det være negativt eller et tegn på å være et svakt menneske?

Jeg spiser grøt hver dag før trening slik at jeg har nok energi til en hard økt. Havregrøt med mandler og blåbær er gull verdt om man ønsker leve sunt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mat må man ha. Kos deg med grauten din du. Heheh

Endret av Salka
Skrevet

Kommer jo an på hva du har spist resten av dagen....

Anonymkode: 8f0f7...eae

• Liker 2
Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg spiser havregrøt ca en time før trening, orker mye mer på trening da. Du spiser etter trening, ser ikke at det kan være skadelig for noe. Bedre med havregrøt en mye annet, det metter.

Skrevet

Skal du ned i vekt må du spise færre kalorier enn du forbruker når samlet ser på uka. Det kommer helt ann på hva du spiser resten av uka.

Anonymkode: 41d76...5f2

• Liker 2
Skrevet

Nå skal jeg snart komme meg av gårde til treningssentert, og jeg har planer om å sette av en time på mølla. Om jeg spiser en skål risgrøt når jeg kommer hjem, vil det være negativt for treningen? Eller?? Ja jeg vet, litt av et problem, men jeg er er svakt menneske som er rivende glad i mat

Risgrøt er vel heller et måltid du burde spise FØR treningen, slik at du har energi mens du trener. ETTER trening burde du spise en banan eller lignende, og deretter et måltid med mye proteiner.

Skrevet

Risgrøt i seg selv er ikke så ille faktisk. Ca. 100 kcal per 100 gram. Melk med proteiner som er fint etter trening og ris. Ikke lass på med masse sukker og smør, og spis grøt etter løpeturen med god samvittighet! 🙃

Anonymkode: 41b26...35d

• Liker 1
Skrevet

Prosjektet mitt er jo å gå ned i vekt. så jeg lurer på om den stakkars grøten etter trening vil ha en negativ innvirkning

Mat må du ha. Om du skal gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser, så enkelt er det.

Det som imidlertid ikke er ett fett er når du spiser. Etter fysisk aktivitet er kroppens evne til å omdanne karohydrater til glykogen dobbelt så stor som ellers. Dette gjelder i størst grad det første kvarteret, men også til en viss grad i den første timen etter avsluttet aktivitet. Det vil si at mer blir omdannet til glykogen og mindre til fett.

Glykogen er kroppens lager av høyoktan energi. Det er de vi bruker av når vi utfører aktivitet der intensiteten ligger over syreterskelen. (Kroppen bruker faktisk litt av det når vi ligger stille i sofaen også, men som tommelfingerregel kan man anta at under syreterskel forbrennes for det meste fett, og over for det meste glykogen.)

Etter trening, særlig hvis det har vært en langvarig økt, trenger kroppen næring til å bygge seg opp igjen. Hvis det går lenge før du får i deg noe mat vil oppbyggingen av muskelceller gå dårligere, og du får dårligere framgang i treninga.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor mange kalorier du har fått i deg før denne risgrøten. Har du fått i deg max av kalorer du bør ha per dag for å gå ned i vekt, så bør du ikke spise det. Dersom ikke - går det fint. 

Skrevet

Jeg pleier å lage suppe med ris og forskjelige grønnsaker for karbohydrater.. Smakssettes med soyasaus. Jeg innbiller meg at det er litt mer næringsrikt enn bare ris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...