la_luz Skrevet 4. oktober 2004 #1 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg skal kjøpe 50% av samboers leilighet. Er det mulig å unngå dokument avgifte på denne type kjøp? Syns å huske at jeg har lest noe om det.... Tvi tvi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 4. oktober 2004 #2 Del Skrevet 4. oktober 2004 Ja, ved å ikke tinglyse kjøpet. Skjøtet vil da stå på ham. Fyll ut et blankoskjøte som tas i bruk ved nødvendighet. Dine Penger har mer om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. oktober 2004 #3 Del Skrevet 4. oktober 2004 Står i samme situasjon, men betaler gladlig dokumentavgiften. Jeg er viktig for meg at det er tinglyst at jeg eier halvparten av boligen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2004 #4 Del Skrevet 5. oktober 2004 Ja, for pokker. Tinglys. Dersom din samboers kreditorer tar pant i boligen og det ikke er tinglyst eierandel, ligger du tynt an. Forsøk heller med en lav taks, så kan du kanskje spare litt avgift..... Forøvrig betaler vel ikke gifte slik avgift ved overdragelse til hverandre(mener å ha hørt dette), så å løpe avgørde til byfogden er kanskje også et alternativ????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2004 #5 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg skal kjøpe 50% av samboers leilighet. Er det mulig å unngå dokument avgifte på denne type kjøp? Ja, ved å gifte deg med han først. Å gifte seg er gratis. Så kjøper du halve leiligheten. Ektefeller betaler ikke dokumentavgift ved kjøp seg imellom. Tinglysing må du betale uansett, koster litt over totusen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 5. oktober 2004 #6 Del Skrevet 5. oktober 2004 Står i samme situasjon' date=' men betaler gladlig dokumentavgiften. Jeg er viktig for meg at det er tinglyst at jeg eier halvparten av boligen.[/quote'] Ved blankoskjøte vil man kunne eie boligen når man trenger det. Dine Penger skrev en halv avhandling om dette for noen nummer siden. Virkelig en idé å lese! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2004 #7 Del Skrevet 5. oktober 2004 Ja, men du vil ikke få vern mot godtroende tredjemenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 5. oktober 2004 #8 Del Skrevet 5. oktober 2004 Ja' date=' men du vil ikke få vern mot godtroende tredjemenn.[/quote'] Tredjemenn har ikke noe med det å gjøre, for du vil sitte med et papir som sier at du eier halve boligen. Les Dine Penger ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 6. oktober 2004 #9 Del Skrevet 6. oktober 2004 Tredjemenn har vel ganske mye med det hele å gjøre? Det er jo nettopp for å være vernet mot tredjemenn at hele tinglysningssystemet er opprettet. (Tredjemenn er f.eks kreditorer - og disse er bare bundet av hva som står i grunnboken) Les Dine Penger -artikkelen her; http://www.dinepenger.no/index.db2?id=135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå