Gå til innhold

Kleskoder som gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker nå, siden jeg skal i bryllup i familien min om noen uker. Til vanlig har jeg en nokså rocka goth-stil, og da er selvsagt alle finklærne mine også i denne stilen. Men jeg har inntrykk av at alle andre, tante og kusiner, driver og syr kjoler i myke farger, mens jeg ikke har eid ett sånt plagg siden jeg var 10 år gammel. Så da vet jeg ikke hva jeg skal ha på meg.

Kjole blir litt utelukket, de få jeg har er litt for voldsomme for familiefester, synes jeg, men jeg har en del skjørt + topp som jeg kanskje kan bruke. Men er det greit, eller må man liksom ha kjole? Også har jeg hørt at man ikke skal bruke svart, fordi svart er en sorgfarge som ikke skal brukes i bryllup, men hvor viktig er det? De fleste klærne mine er i svart, med tydelig gothpreg, dvs korsetter, stropper, utringninger osv. Jeg har noen topper med innslag av farge, men de er som regel veldig barokke i stilen. Så tenkte jeg sminke i stil med det jeg vanligvis bruker til disse klærne, men litt tonet ned.

Så hva bør jeg velge da? Kan man virkelig forlange at folk skal kjøpe nytt eller gå i en stil de er fullstendig ukomfortable med, pga at noen skal gifte seg? (For min del så har jeg på ingen måte økonomi til å kjøpe noe nytt heller.)

Så skal jeg ha bunad under vielsen, men skifte etterpå. Når er det vanlig å skifte, før eller etter middagen? Og er det da greit å komme litt rocka kledd etterpå, når man har vært mer høytidelig kledd først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hatt på bunaden hele bryllupet, det gjelder som galla-antrekk, da er du helt sikker :wink:

Skrevet

Vel et bryllup er ikke som en vanlig familiefest. Man skal som regel kle seg opp litt mer enn vanlig til bryllup. Sto det ingen kleskode på invitasjonen?

Bunaden går hele kvelden, som Cajsa sier.

Skrevet

Tror det stod bunad/mørk dress i invitasjonen. Og jeg kan ikke ha bunaden hele kvelden, siden det er konfirmasjonsbunaden min, og den er egentlig for liten. Den blir ubehagelig å ha på i lengden, særlig skoene, men tenkte jeg kunne ha den under vielsen iallfall, siden jeg vet at brudeparet vil sette pris på det.

Skrevet

Mørk dress er jo den mest uformelle av kleskodene. Så sånn sett kan det sikkert være greit med skjørt og en fin topp til. Men er du i tvil så hør med brudeparet, eller få moren din til å spørre dem for deg, så vet du om de synes det er greit. Ellers er nok en av de kjolene du nevnte sikkert passe, selv om de er for fine til vanlige familieselskaper, dette blir jo som et finere familieselskap, hvor det kommer flere enn de du sikkert vanligvis ser i familiesammenkomster.

Og så tenker jeg når jeg skal pynte meg til bryllup at det er bedre å være litt for "mye" pyntet enn for lite.

Skrevet

Svart går fint an i ett bryllup. Det er mer og mer vanlig. Men du kan kanskje tone det ned litt. Hva med svart skjørt og en rød topp feks? Det er jo stilig, og kanskje samtidig litt goth?

Skrevet

Ingen kan forlange mer enn det du gjør nå, nemlig at du prøver så godt du kan å pynte deg til bryllupet.

Og jeg syns du skal kle deg i det som du føler deg skikkelig pyntet til fest i. Det gjør ingenting om det ikke er samme stil som alle mulige andre jenter, så lenge du nettopp har pyntet deg og gjort deg flid med det.

Jeg syns du skal gå for det du selv ønsker å ha på deg.

:husarbeid:

Skrevet

Kjenner mange som bruker svart. Så lange det er pent er det ok, synes jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dei gongene eg har sett at folk har skifta antrekk undervegs i eit bryllaup så har det skjedd etter middagen. Men det får jo vera opp til deg om du orkar å sitja med ein litt liten bunad under heile middagen.

Skrevet

Jeg synes du skal være deg selv uansett. Er det ikke deg å kle deg i lyse farger så gjør du ikke det. Gjør som det er forslått over her spør selv eller få moren din til å spørre brudeparet om kleskoden. Jeg regner med at de kjenner deg siden du er invitert og da vil jeg tro at de ikke regner med at du skal endre stil eller kle deg i noe som du vanligvis ikke ville gått i.

Skrevet

Takk for svarene, jeg tror jeg finer ut av det. Skal prøve å finne noe som fortsatt er "meg" men likevel passer til bryllup også. Kjenner desverre ikke brudeparet så godt, siden de tilhører familien på morssiden, og moren min er død, så jeg kvier meg litt for å spørre. :oops:

Skrevet
Jeg ville hatt på bunaden hele bryllupet' date=' det gjelder som galla-antrekk, da er du helt sikker :wink:[/quote']

helt enig

Skrevet
Jeg ville hatt på bunaden hele bryllupet, det gjelder som galla-antrekk, da er du helt sikker  :wink:

Styggeste antrekket jeg ser i brullup er bunaden.

Skrevet

:roll: Norske tradisjoner er viktige å ta vare på mener nå jeg. Bunad er en flott drakt.

Har bunad selv, men bruker ikke denne i bryllup (kun dåp, 17-mai, konfirmasjon, vielse i kirken på dagen). Av den enkle grunn at jeg syntes den er ubehagelig å ha på over lengre perioder. Er også litt gøy å ta på en skikkelig galla-kjole til kvelden.

Men at bunad er det styggeste jeg ser i bryllup er jeg TOTALT uenig i.

Skrevet

Deg om det... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...